سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نقد داستان "کج" ؛

"کج" داستانی طرح واره دارد

شصت و نهمین جلسه برنامه «باهم بخوانیم» یکشنبه 17دی ماه ساعت 16 با حضور جعفر توزنده جانی کارشناس برنامه وجمعی از علاقمندان در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، داستان "کج"نوشته مهین داوودی خوانده و مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای نشست توزنده جانی در خصوص کتاب و داستان گفت: "كج"درباره شخصيتي است كه نزد زني مي‌رود تا او را به آرامش ذهني برساند. اولين صحنه‌هاي داستان از شخصيت صاحب خانه و شغلي كه دارد، سخن گوید. تابلوي لبخند ژوكوند روي ديوار و عكس‌‌هاي از انسان‌هاي با چهره‌ها به هم ریخته شده روي ديوار زن صاحب مكان، خواننده را با شخصيت او بيشتر آشنا مي‌كند. 
توزنده جانی بیان داشت:"کج"داستان حالتی طرح واره دارد. هر چند شاكله داستان كامل است و اجزاي اصلي ساختمان كه همان اسكلت و به بياني ديگر طرح داستان است خوب كنار هم قرار گرفته شده است اما داستان با ضعف‌هایی كه دارد از جمله عدم توصيف كامل شخصيت‌ها و انگيزه آنها در حد همان طرح باقي مي‌ماند. اين كه شخصيت اصلي داستان كيست و چه مشكلي در زندگي دارد كه نزد زن صاحب مكان مي‌رود مشخص نيست. اين ابهام كمكي به كشف لحظه‌هایی كه مي‌توانست براي خواننده جالب باشد نمي‌‌كند.
این کارشناس ادبی اظهار داشت:ايجاز بيش از حد نويسنده در بيان و توصيف اجزاي داستان باعث شده است كه ما نه با يك داستانك روبرو باشيم و نه يك داستان كوتاه كامل است. 
در بخش بعدی برنامه "با هم بخوانیم"داستان«صندلی میزبان »خوانده شد داستان با تك گويي راوي شروع مي‌شود. وقايع داستان كه در قبل از انقلاب مي‌گذرد در باره مردي است كه روزگاري مبارزي سياسي بوده است. وی گفت : رواي در اين تك گويي، تكه تكه‌هاي زندگي گذشته‌اش را باز گو مي‌كند. 
توزنده جانی خاطرنشان کرد: هر چند اين داستان از داستان قبلي به لحاظ شاكله و ساختار از انسجام بيشتري برخوردار است و مي‌تواند طرح آن را از قبلي كامل‌تر دانست اما همچنان همان ابهام و همان خالي بودن فضاهايي كه بايد در راويت داستان پرمي‌شدند تا خواننده اطلاعات بيشتري از شخصيت داستان به دست بياورد وجود دارد.اين كه خواننده در ضمن خواندن حتي چند بار خواندن به سوالات زيادي بر مي خورد كه براي آنها جوابي نمي‌يابد. اگر هم جوابي پيدا كند نه از متن است كه ناشي از تفسيري كه ممكن است بكند باشد. اما نمي‌تواند اين را گفت كه اجزاي داستان در حد همين چند سطر هم خوب كنار هم قرار گرفته‌اند و چنانچه نويسنده مي‌توانست با پرداخت بيشتر فضاي خالي داستانش را پر كندو اثر خلاقانه به وجود ‌آورد كه تاثيري ماندگار بر ذهن خواننده مي‌گذاشت
گفتني است؛ شصت و نهمین نشست "با هم بخوانیم" فرهنگسرای فردوس ساعت 18 به پایان رسید.
برچسب ها: کج ، داستان ، فرهنگسرا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.