سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

سلام به امام رضا(ع)، آیین 1200 ساله ای که ثبت ملی میراث معنوی می شود

اقدامات کارشناسی تهیه پرونده ثبتی آيین هزار و 200ساله سلام به امام رضا(ع) شهر مشهد در فهرست میراث معنوی کشور از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در حال انجام است

  .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، معاون میراث فرهنگی استان با اعلام اين خبر اظهار كرد: این آیین و سنت قدیمي‌از زمان خاک‌سپاری پیکر مطهر حضرت رضا(ع) در سناباد قدیم از سوي ارادتمندان‌، زائران و کاروان‌هایی که به سوی مشهد الرضا(ع) در حرکت بودند به اجرا در مي‌آمد.
حسین عباس‌زاده گفت: موضوع اين طرح، بررسی آيین چگونگی سلام‌دادن مسافران‌، زائران و مجاوران به امام هشتم(ع) از گذشته تا کنون است و به منظور حفاظت و صیانت از این رسم معنوی و فرهنگ رضوي برای نسل‌های آینده، پرونده ثبتی آن با عنوان «آيین سلام حضرت رضا(ع)» در حال تکمیل و ارسال به کمیته تخصصی اداره كل ثبت آثار است‌.
وی  افزود: حضور پر‌برکت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در خراسان، از همان آغاز، تغییرات و تحولات سیاسی و فرهنگی گسترده‌اي ‌در منطقه ایجاد کرد و در مدت‌زمانی کوتاه دامنه این تحولات به سرزمین‌های دور و نزدیک رسيد.
معاون میراث فرهنگی استان خاطر‌نشان کرد: طبق بررسی انجام‌شده بر روی متون قدیمي ‌و سفرنامه‌ها در راه‌های منتهی به مشهد آخرین بلندی و مكان مرتفع، در میان کاروان‌ها و زائران به نام «تپه‌سلام» معروف بوده است که بر بالای این تپه‌ها سنگی با مضمون زیارت‌نامه حضرت رضا(ع) و سلام بر آن حضرت با عبارت‌هايی خاص وجود داشته و از جمله آيین‌ها و آداب این مکان، پس از رؤيت نمايي از شهر مشهد، زیارت‌نامه‌خوانی و ادای سلام و احترام به ساحت امام هشتم(ع) بوده است.
وي تصريح كرد: این آیین که از گذشته‌های دور با شكل و هیئت خاصی به اجرا در مي‌آمد، امروزه به صورت سلام‌دادن به ساحت ثامن‌الحجج(ع) از خیابان‌های چهارگانه منتهی به حرم و بعد از نمازهای یومیه و مراسم مذهبی نمود یافته است.
شایان ذکر است پرونده ثبتی آيین سلام حضرت رضا(ع) در ششمین همایش شورای‌عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی‌، معنوی و طبیعی ارائه خواهد شد. ./ب

برچسب ها: ایین ، ثبت ، میراث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.