سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تولید نهال سالم و شناسه دار برنامه شاخص مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: به دليل كمبود آب در بخش كشاورزي اثرات سوء ناشي از مصرف نهالهاي غير گواهي و شناسه دار بسيار سنگين بوده و توليد نهال مرغوب و شناسه دار اهمیت و ضرورت بیشتری یافته و نهال سالم واصلاح شده به عنوان يكي از عوامل بسيار تاثير گذار بر توليد ميوه به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، اسکندری با اشاره به این که احداث باغهاي سالم، يكنواخت و اقتصادي زماني ميسر مي شود كه زمينه هاي لازم براي توليد نهال سالم و داراي اصالت ژنتیکی و مطابق با استانداردهاي مصوب فراهم گردد گفت: درحال حاضر ، 19 نهالستان در8شهرستان آذرشهر، شبستر، مراغه، بناب، ملکان، عجب شیر، جلفا واسکو در تولیدنهال میوه های سردسیری شامل هسته دار، دانه دار، دانه ریز و خشک به فعالیت مشغول بوده وظرفیت تولید یک میلیون و 308 هزار و 721 اصله نهال را دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 44 هزار و 950 اصله پایه رویشی سیب 4 M،106 MM، 111MM، با 8 رقم برتر تجاری و همچنین 13هزار و 500 اصله نهال گردو با 9 رقم تجاری، در نهالستان های استان پرورش می یابد افزود: با هدف توسعه پایه های جدید و عاری از ویروس، با فعالیت 6 نهالستان برتر استانی اقدام به خرید 22 هزار و 400 نهال کشت بافت از جمله پیوندی، جی؛ اف677، گسیلا، پرودوار اف گردیده و در اختیار تولیدکنندگان قرارگرفته است.

اسکندری با اشاره به ارزش وجایگاه تولید نهالهای شناسه دار در کشور گفت: نهال مرغوب و استاندارد يكي از مهمترين نهاده هابراي اجراي سياست هاي كلان توسعه صنعت باغباني وايجاد باغات يكنواخت باافزايش كمي و كيفي است كه موجب كاهش هزينه هاي توليد در دراز مدت مي شود.

نهال شناسه دار گوياي اصالت، سلامت و استاندارد بودن است كه تحت نظارت موسسه تحقيقات ثبت وگواهي بذرونهال کشورتوليد مي شود. در حال حاضر، اصالت رقم بر اساس خود اظهاري توليدكننده نهال وتاييد سلامت آن توسط سازمان حفظ نباتات صورت پذیرفته ونهالهای تولیدی دراین استان، براساس تلاشهای انجام یافته توسط جهادکشاورزی، بیش از نود درصد دارای شناسه و همچنین گواهی بهداشت و سلامت می باشد./ع

برچسب ها: تولید ، نهال ، سالم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.