سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

انجام مطالعات سیستم دفع آب قلعه تاریخی زیویه

کارشناس پایگاه قلعه زیویه سقز گفت: برای انجام مطالعات سیستم دفع آب قلعه تاریخی زیویه چندین بخش مطالعاتی که شامل مطالعات بخش های اقلیم شناسی، فیزیوگرافی و هیدرولوژی می باشد مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، سنندج  ملک شاهی گفت: در بخش مطالعات اقلیم شناسی بر اساس 44 سال اطلاعات ایستگاه هواشناسی سقز که در نزدیکی قلعه زیویه قرار داشت، برای پایش میزان بارش های جوی، جهت و شدت وزش بادهای غالب و شرایط دمایی منطقه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.
وی افزود: بیشترین میزان بارش های دریافتی بر روی بنا در طول یک 24 ساعت را برای دوره های آماری در طول 200 سال آینده پیش بینی کرده که در زمان اجرای طرح های مرمتی و بازسازی بنا این امکان را فراهم خواهد کرد، تا بتوان برای مخاطرات محیطی اقدامات پیشگیرانه محافظتی را اعمال کرده و بنا را در راستای مقاومت و دفع میزان حداکثری بارش های دریافتی از نظر سیستم های دفع آب در شرایط مناسبی قرار داد.
ملک شاهی اضافه کرد: در بخش مطالعات فیزیوگرافی که رویکرد آن شناخت کامل شکل ظاهری بنا و تشخیص میزان شیب و جهت های شیب و تعیین محل های تجمع آب در سطح قلعه زیویه می باشد، اقدام شد.
کارشناس پایگاه قلعه زیویه سقز خاطرنشان کرد: در بخش مطالعاتی هیدرولوژی بر اساس نتایج مطالعات فیزیوگرافی و اقلیم شناسی در سطح زیرحوزه های آبگیر اقدام به محاسبه حجم آبهای دریافتی توسط بارندگی در طی دوره بازگشت های متفاوت شد.
وی اضافه کرد: در این بخش می توان برای هر بخش از سطح بنا با توجه به میزان مساحت، حجم آب دریافتی و جهت جریان آب در سطح بنا اقدام به طراحی سیستم دفع آب متناسب با حداکثر پتانسیل دریافتی را انجام داد./ع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.