سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد

تعيين رويکرد رفتاري تحولات آتي سوريه با سخنان بشار اسد/ سوريه به سمت راه حل سياسي در حرکت است

يک کارشناس مسائل خاورميانه، نگراني غرب از قدرت گرفتن القاعده در سوريه را موجب حرکت به سمت راه حل سياسي در سوريه دانست و گفت: بشار اسد ابتکار عمل سياسي را به دست گرفته است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران،‌ ابتکار رئيس جمهور سوريه براي عبور از بحران، شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور "محمد رياض الخرز" استاد دانشگاه دمشق و "هادي محمدي" کارشناس مسائل خاورميانه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

هادي محمدي در ابتداي برنامه در پاسخ به پرسش اول مجري برنامه مبني بر اينکه آيا سخنان بشار اسد به عنوان ابتکاري تازه براي سوريه محسوب مي‌شود يا نه گفت: ‌ابتکار عمل رئيس جمهور سوريه، عملي جدي بوده و در شرايطي تاريخي و ويژه صورت گرفته است.

وي با بيان اينکه گروه‌هاي وابسته به غرب و ارتجاع منطقه، ساعت صفري را براي اشغال دمشق تعيين کرده بودند، افزود: اين ساعت صفر چندين بار به عقب کشيده شده است.

* برنامه‌هاي سياسي و نظامي دشمنان سوريه براي شکست اين کشور

اين کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به اينکه کشورهاي وابسته به غرب و ارتجاع منطقه براي ساقط کردن نظام سوريه به شکل خشونت آميز داراي دو برنامه سياسي و نظامي بودند، خاطر نشان ساخت: کشورهاي مرتجع منطقه همچون قطر و عربستان به همراه ترکيه با ايجاد وحدت و انسجام درصدد استقرار استراتژي ساقط کردن نظامي سوريه از راه خشونت بودند.

محمدي اظهار کرد: آنها اقدام به دادن جنگ افزارهايي نظير موشک‌هاي دوش‌پرتاب،‌ زمين به هوا و ضد تانک فرانسوي به گروه‌هاي معارض کردند، ولي ارتش سوريه معادله را عوض کرد به گونه‌اي که به زيان آنها تمام شد.

اين کارشناس مسائل خاورميانه افزود: عناصري که در صحنه اقدامات تروريستي مشارکت دارند مجموعه نامتجانسي هستند که همواره با چالش‌هاي عديده‌اي روبرو است.

وي افزود: با اقدامات و تاکتيک‌هاي جديد ارتش سوريه، معادله نظامي در صحنه خصوصا در پيرامون دمشق و شهرهاي بزرگ ديگر همچون حلب و خمس و برخي ديگر از مناطق به شکل وارونه به زيان اين گروه‌ها عوض شده است.

محمدي با اشاره به نگراني آمريکايي‌ها از تسلط گرو‌ه‌هاي القاعده در سوريه اظهار داشت: در نشست دوبلين، توافق بر سر رويکرد سياسي انجام و "اخضر ابراهيمي" وارد دمشق شد تا اختيارات رئيس جمهور را حذف کند که اين امر به بن‌بست رسيد، بن‌بستي که در ابعاد نظامي و سياسي در ارتجاع عرب و غرب ديده شد.

* تعيين رويکرد رفتاري تحولات آتي سوريه با سخنان بشار اسد

وي با بيان اينکه غرب از لرزه‌هاي نظامي و سياسي به بن رسيده است، بيان کرد: بشار اسد در اين مقطع ابتکار عمل ميداني را به دست گرفت و داريا و مازميه را که مهمترين مرکز تجمع جريان القاعده‌اي بود را پاکسازي کرد.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه با بيان اينکه بشار اسد ابتکار عمل سياسي را به دست گرفت، گفت: اين رئيس جمهور در سخنراني روز گذشته خود رويکرد رفتاري تحولات آتي سوريه را تعيين کرد.

محمدي اولويت اصلي بشار اسد در سوريه را برخورد و مقابله با تروريسم وارداتي که وابسته به القاعده و مورد حمايت کشورهاي مرتجع منطقه است ذکر کرد و گفت: اتفاق مهم ديگر درگيري بين گروه‌هاي تروريستي با مجموعه القاعده است که به شدت آنها را بي ثبات کرده است.

وي افزود: آمريکايي‌ها مي‌بينند که در ترکيه بين 5 تا 10 هزار نيروي القاعده سازماندهي شده و کانديداي بعدي آشوب که در مديريت آنها هم قرار نخواهد گرفت، ترکيه است.

محمدي با اشاره به اختصاص بودجه 50 ميليون دلاري آمريکا براي کمک به گروه‌هاي وابسته به القاعده و گروه‌هاي مسلح سوري گفت: بي ثباتي و درگيري ميان گروه‌هاي تروريستي که تحت عنوان ارتش آزاد و يا مجموعه القاعده هستند در حال افزايش است، به طوري که مي‌توان از اين نقطه به عنوان تحرک جديد امنيتي و سياسي تحولات سوريه ياد کرد.

وي در پاسخ به پرسش ديگري گفت:‌ مواضع رسمي آمريکايي‌ها که پشتيباني اصلي گروه‌هاي تروريستي هستند نشان‌دهنده اين است که آنها در يک پروسه سياسي به دنبال رسيدن به اهدافشان نيز هستند.

* غربي‌ها معتقدند تاريخ از آنکارا عبور مي‌کند

محمدي با اشاره به مواضع مقامات ترکيه در خصوص بحران سوريه اظهار داشت: غربي‌ها بنا به گفته داود اوغلو معتقدند که تاريخ از آنکارا عبور مي‌کند.

اين کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به گفته‌هاي اردوغان مبني بر اينکه ما براي جنگ آماده هستيم اما ترجيحا براي صلح تلاش مي‌کنيم و هزينه‌هاي بسياري را تا کنون براي صلح پرداخت کرده‌ايم، افزود: اين موضع‌گيري اردوغان، حماسي است و البته بايد گفت که ارودغان در يک وضعيت بسيار مستقل قرار گرفته به حدي که ملک عبدالله ديگر اقدمات خود را نسبت به تحولات سوريه محدود کرده است.

وي با اشاره به ورود گروه‌هاي القاعده از طريق مناطقي که تحت سيطره مسعود بارزاني است خاطر نشان ساخت: گروه‌هاي القاعده از مسيرهاي مختلف داخلي ترکيه با مجهز شدن به سلاح وارد شمال شرق سوريه شده اند.

محمدي گفت: پديده‌اي که در داخل سوريه به شفافيت خود را نشان مي‌دهد يک جريان القاعده‌اي خواهد بود که ديگر براي غرب به جهت سياسي و تبليغاتي اين ظرفيت را نخواهد داشت که باز بتواند حمايت خود را از آنها ادامه دهد.

وي با بيان اينکه تاريخ و تحولات مهم آن از آنکارا عبور خواهد کرد، اظهار داشت: تاريخ، نظام سياسي ترکيه را مورد هدف قرار خواهد داد و اين موضوع مزيت و امتيازي را براي ترکيه ايجاد نخواهد کرد.

اين کارشناس مسائل خاورميانه ادامه داد: شفقه رهبر اخوان سوريه از جريان جبهه المسلم القاعده با در اختيار گذاشتن پول حمايت مي‌کنند تا شرايط به شکل شفافي درآيد و آمريکا دچار تناقض شود.

محمدي در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه مبني بر اينکه آيا ممکن است اخضر ابراهيمي را هم مثل "کوفي عنان" تحت فشار قرار دهند تا با چاره انديشي سياسي بحران سوريه را به بن بست برسانند، گفت: ترکيه، قطر و عربستان جز کشورهايي هستند که تا چند ماه قبل با هرگونه رويکرد سياسي در تحولات و بحران سوريه مخالف بودند اما با سفر اردوغان به واشنگتن ترکيه تغيير موضع داد و متقاعب آن مواضع عربستان و پس  از آن قطر نيز به سمت پذيرش يک پروسه سياسي تغيير کرد.

اين کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به اينکه کشورهاي غربي درصدد ساقط کردن بشار اسد از حکومت هستند، افزود: سناريوي اسرائيل به شکل پنهان با عربستان، قطر و ترکيه براي استمرار فضاي فرسايشي و نا امني همسو است تا بتواند بزرگترين ارتش عربي باقي‌مانده از کشورهاي عربي را هم از مدار خارج کند.

* تلاش صهيونيست‌ها براي گسترش ناامني در سوريه و عراق

محمدي با بيان اينکه اسرائيل با استراتژي حداکثري به دنبال تجزيه سوريه است، گفت:‌ اسرائيل درصدد است تا با تجزيه سوريه، وضعيت و ظرفيت امنيت خود را ارتقا دهد.

وي خاطرنشان ساخت: اسرائيلي‌ها و بخش‌هايي از افراطيون درون حاکميت آمريکا معتقد هستند که بايد فضاي هرج و مرج مديريت شده را نه تنها در سوريه بلکه در عراق هم گسترش داد تا بتوانند از مجموعه تحولات نتيجه مطلوبي را به دست آورند.

اين کارشناس مسائل خاورميانه در ادامه اضافه کرد: تلاش‌هاي تهديدآميز فعلي در سوريه به نقطه فرصت و قوت جبهه مقاومت منجر خواهد شد.

وي افزود: آمريکا و غرب درصدد سرازير کردن پديده القاعده در داخل سوريه هستند.

* افزايش وجاهت دولت سوريه براي مقابله با گروه‌هاي تروريست

محمدي با بيان اينکه اخضر ابراهيمي تحت فشار جناح‌هاي ارتجاع منطقه است، خاطرنشان ساخت: در اين دوره به دليل سوق يافتن تحولات نظامي داخل سوريه به سمتي مشخص، وجاهت اقدامات دولت سوريه براي سرکوب اين گروه‌ها هم از جهت بين‌المللي و هم از لحاظ ملي افزايش پيدا خواهد کرد.

اين کارشناس مسائل خاورميانه اظهار داشت: بخش خاکستري جامعه سوريه به سمت حمايت از نظام در پيش است.

* گروه‌هاي معارض اختياري از خود ندارند

در ادامه اين برنامه، محمد رياض الخرز استاد دانشگاه دمشق، گروه‌هاي معارض را فاقد اختيار از خود دانست و گفت: آنها کاملا به بيگانگان وابسته و دچار چند دستگي شده‌اند، اين کشورهاي حامي آنها هستند که بايد برايشان تصميم بگيرند.

وي افزود: بسياري پيش‌بيني کرده بودند که در ماه‌هاي اول، دمشق فتح مي‌شود، ولي ديدند که اين‌ها دروغ پردازي بوده و اکنون پس از حدود دو سال هيچ امتيازي در ميدان نظامي به دست نياوردند.

اين استاد دانشگاه دمشق با بيان اينکه بشار اسد نقشه راهي براي همه طرف‌هاي درگير و براي برون رفت از بحران سوريه است، اظهار داشت: اگر روس‌ها و آمريکايي‌ها در خصوص راه‌حل بحران موجود به توافق برسند اين موضع مي‌تواند در عملکرد گروه‌هاي تروريستي و مسلح در سوريه تاثير گذار باشد.

* فضا براي راه حل مسالمت آميز در سوريه هموار است

محمد رياض ا دامه داد: فضا براي راه حل مسالمت آميز هموار است زيرا آنها ناکامي راه حل نظامي را مشاهده کردند.

وي مقاومت وصف‌ناپذير مردم، دولت و ارتش سوريه در دفاع از ارزش‌ها و حاکميت را مثال زدني دانست و افزود: منطقه بيش از اين تحمل تنش را ندارد، بنابراين بايد راه حل نظامي پايان يابد و راه ‌حل سياسي جايگزين آن شود.

اين استاد دانشگاه دمشق تصريح کرد: ترکيه، عراق و اردن دچار بحران شده و در لبه فروپاشي هستند، بنابراين منطقه ديگر تحمل تنش را ندارد، از اين رو راه‌حل سياسي، مورد نظر قرار گرفته است.

محمد رياض با بيان اينکه مسئولان عرب ادبيات خود را آرام کرده‌اند، گفت:‌ مزدوران خارجي که وابسته به القاعده و داراي ادبيات تکفيري سلفي هستند، نبايد حاکميت سوريه را خدشه‌دار کنند.

وي با اشاره به گفته بشار اسد مبني بر اينکه مردم سوريه حق تعيين سرنوشت خود را دارند بيان کرد: عربستان، قطر و ترکيه با سو استفاده از وضعيت موجود مي‌خواستند از اعتراضات و خواسته‌هاي قانوني مردم سوريه به نفع خود بهره‌برداري کنند.

اين استاد دانشگا دمشق گفت: قرباني شدن مردم سوريه، به دليل طمع‌ورزي ترکيه و مرتجعين عرب است، بنابراين سوريه مورد طمع‌ورزي کشورهاي منطقه قرار گرفته است.

وي اظهار داشت: برخي از رهبران ديني افراطي در ا بتدا فتواهايي را صادر مي‌کردند که عليه مردم سوريه بود اما به مرور متوجه اشتباه خود شدند.

محمدرياض الخزر با اشاره به عقب‌نشيني رهبران ديني افراطي از مواضع قبلي خود گفت: خواسته‌هاي مشروع و قانوني در همه کشورها نيازمند اصلاحات است بنابراين هر کشوري نيازمند اصلاحات است.

* انجام اصلاحات راه حل نظامي ندارد

اين استاد دانشگاه دمشق با اشاره به اينکه اصلاحات با تفنگ انجام نمي‌شود بلکه نيازمند مذاکره سياسي و بدون تنش است،  افزود:‌ تروريست‌ها زير ساخت‌ها را در سوريه مورد حمله قرار دادند، پس هيچ دولتي هم نمي‌تواند در برابر اين روش، دست بسته بنشيند.

وي در پايان گفت: مردم متوجه اهداف و سياست‌هاي گروه‌هاي مسلح و القاعده شده‌اند و رسانه‌هاي دروغ‌پرداز هم ديگر نتوانستند بيش از اين مردم را فريب دهند؛ بنابراين مردم سوريه فهيمدند که اين ادبيات و رفتارها نمي‌تواند در راستاي منافع آزادي و اصلاحات سياسي آنها باشد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.