سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رايزني وزراي امور خارجه ايران و بنين

"علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه كشورمان كه در اولين مرحله از سفر به چند كشور آفريقايي در بنين به سر مي‌برد، در كوتونو با "نصیروآریفاری باکو"، همتاي خود گفتگو و تبادل نظر كرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار که روز يكشنبه انجام شد، با اشاره به توافقات همكاري ميان دو كشور گفت: بايد ايجاد بسترهاي لازم براي گسترش روابط مردمي دو كشور، ارتباط و رفت و آمدهاي مردمي را در جهت توسعه و تحكيم مناسبات فيمابين ارتقاء دهيم.

 وي در اين راستا بر اهميت تبادلات و همكاري‌هاي پارلماني تاكيد كرد: همكاري در چهارچوب سازمان‌ها و مجامع منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله سازمان همكاري اسلامي جنبش عدم تعهد و اتحاديه افريقا را از ديگر زمينه هاي مهم همكاري به شمار می‌رود.

صالحي تصريح كرد:  كشور بنين به عنوان رياست اتحاديه آفريقا مي‌تواند نقش مهمي را در تحولات و مسائل بين المللي ايفا کند.

وي از حضور فعال هيات بلند پايه بنين به سرپرستي رئيس جمهور اين كشور در اجلاس سران غير متعهدها در تهران تقدير كرد.

وزير امورخارجه بنين نيز در اين ديدار ضمن خير مقدم به هيات ايراني، سفر وزیر امور خارجه کشورمان به اين كشور را نشانه‌اي براي تقويت همكاري‌هاي في‌مابين و همبستگي ميان دو ملت توصيف كرد.

وي افزود: دو كشور سال‌ها است كه داراي روابط سياسي هستند، بنابراین معتقدم در چند سال گذشته مناسبات تقويت شده و ما خواستار توسعه و تحكيم بيشتر روابط دو كشور هستيم.

وزير امورخارجه بنين با اشاره به همكاري‌ها و سياست جمهوري اسلامي ايران نسبت به آفريقا و كشور بنين گفت:  اين امر نقطه عطفي براي ارتقاء سطح همكاري‌ها و گسترش روابط با ايران بوده و براي تقويت همكاري‌ها چهار يادداشت تفاهم به امضاء رسانديم.

وي یادآورشد: با سفر رئيس جمهور بنين به تهران براي براي شركت در اجلاس كشورهاي نم سطح گفتگوهاي سياسي ميان دو كشور را نيز ارتقاء بخشيديم.

 وزيرامورخارجه بنين تصريح كرد: ايران به عنوان يك قدرت منطقه اي  قادر به حل و فصل و مديريت مسائل منطقه است و همچنين به عنوان رئيس دوره‌اي جنبش عدم تعهد مي‌تواند سطح روابط ديپلماتيك ميان كشورها را ارتقاء دهد.

وي با رد تهديد، خشونت و ايجاد جنگ تحميلي به بهانه حل مشكلات كشورها از ابتكار جمهوري اسلامي ايران براي ايجاد شرايط گفتگو در جهت حل بحران سوريه تقدير كرد و گفت : مواضع و سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران كه مبتني بر كمك به حل و فصل مشكلات منطقه و برقراري صلح مي باشد قابل تجليل و تقدير است.

وزير امورخارجه بنين با اشاره به فرمايشات ارزشمند مقام معظم رهبري در اجلاس سران نم در تهران كه سران كشورهاي حاضر در اجلاس را تحت تاثير قرار داد گفت: ما معتقديم برخلاف جوسازي‌ها، جمهوري اسلامي ايران به دنبال انرژي هسته‌اي صلح آميز است.

در اين ديدار همچنين آخرين تحولات جاري در آفريقا از جمله آخرين تحولات در كشور مالي و افريقاي مركزي مورد بررسي و رايزني قرار گرفت و وزير امور خارجه بنين به تشريح آخرين تحولات منطقه پرداخت.

گفتنی است؛ وزير امور خارجه كشورمان در پايان سفر رسمي خود به بنين يكشنبه شب به منظور شركت در مراسم تحليف رئيس جمهور جديد كشور غنا، عازم آكرا عازم پايتخت جمهوري غنا شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: صالحی ، افریقا ، بنین ، رایزنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.