سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

زندگی مرزنشینان بايد با منافع مرزی آمیخته شود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که مرزنشینان مدافع اصلی نظام هستند؛ اظهار کرد: برای تثبیت مرزنشینان در مرزها باید زندگی و معیشت آنان با منافع مرزی پیوند داده شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمدعلی نصرتی در نشست بررسی مسایل شهرستان جلفا که در شهر مرزی سیه رود برگزار شد؛ افزود: گره خوردن درآمد مرزنشینان با منافع ملی و منطقه ای می تواند تحول بزرگی در توسعه و آبادانی و ایجاد امنیت در مناطق مرزی ایجاد کند.

وی بر ضرورت بهره مندی از تمامی امکانات و زیرساخت ها به نفع مرزنشینان تاکید کرد و گفت: مسوولان با فرانگرشی و شعاع دید وسیع و رفع موانع قانونی، سرمایه گذاری پایه در مرزها که همان تثبیت جمعیت است را جدی بگیرند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در شهرستان جلفا اشاره و تشریح کرد: وجود رودخانه ارس، اراضی مستعد کشاورزی و مردم وفادار به نظام از ظرفیت هایی است که در این شهرستان مورد غفلت واقع شده است.

نصرتی از امکان توسعه صنعت آبزی پروری در سواحل ارس به عنوان مزیت اصلی این منطقه یاد کرد و خاطر نشان شد: استفاده کردن از این امکان می تواند در اشتغالزایی، درآمد زایی و ارزآوری نقش سازنده ایفا کند.

وی بر وجود منطقه آزاد ارس در این شهرستان اشاره و آن را نعمت بزرگ و استثنایی برای کشور و منطقه برشمرد و اظهار کرد: باید عواید و ثمرات منطقه آزاد ارس برای ساکنین قابل لمس باشد.

وی در این باره بهره مندی از نیروهای بومی و تجربیات ساکنین این منطقه را بسیار مفید ارزیابی و بر ضرورت اولویت اشتغال به افراد بیکار بومی تاکید کرد.

فرماندار جلفا هم در این نشست با برشمردن پتانسیل های قوی و خدادادی برای توسعه و آبادانی این شهرستان تشریح کرد: متاسفانه قرار گرفتن 94 درصد مساحت شهرستان در منطقه حفاظت شده موانع بزرگی برای سرمایه گذاری به وجود آورده است .

مختار سیفی یادآور شد: تقاضای فراوانی برای سرمایه گذاری در بخش آبزی پروری در سواحل ارس وجود دارد که مانع تراشی محیط زیست تحقق این امر را با کندی مواجه کرده است.

وی افزود: مجوز حفر 150 حلقه چاه در سواحل ارس برای اجرای ظرح های آبزی پروری صادر شده که وجود برخی قوانین سخت و سفت و طولانی سرمایه گذاران را بی انگیزه کرده است.

سیفی با ابراز تاسف از نرخ 12 درصدی بیکاری در این شهرستان اظهار کرد: با وجود منطقه آزاد ارس، اراضی کشاورزی دشت گلفرج و رودخانه پرآب ارس این وضعیت شایسته مرزنشینان این خطه نیست.

در این نشست که مدیرعامل آب منطقه ای، رییس سازمان محیط زیست، نمایندگان جهاد کشاورزی و شیلات استان حضور داشتند تصمیم های سازنده ای در رفع محدودیت ها برای تسهیل در سرمایه گذاری در شهرستان جلفا اتخاذ شد.

شهرستان جلفا با 54 هزار نفر در فاصله 146 کیلمتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه ارس با جمهوری خود مختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد. /ب

برچسب ها: زندگی ، مرزنشینان ، آمیخته
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.