به گزارش
حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات این مرکز اعلام داشت: امروزه بسیاری از موسسات اعتباری جهان به واسطه خدمات سامانه اعتبارسنجی به پایگاه دادههای منسجم و کارآ در زمینه اطلاعات درخواستکنندگان بالقوه و بالفعل اعتبار، دسترسی دارند. سامانه اعتبارسنجی در دهههای اخیر جایگاه ویژهای در نظام پولی و مالی کشورها یافته و اکنون کمتر کشوری از خدمات اینگونه شرکتها بیبهره است. در پی احساس نیاز به در اختیار داشتن تمامی اطلاعات اعتباری اشخاص متقاضی، نهادهایی تخصصی تحت عنوان سامانه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری در راستای سنجش بهینه خطرپذیری اعتباری دریافت کنندگان اعتبار شکل گرفته است. نهاد مزبور، مهمترین منبع اطلاعات اعتباری گذشته و حال دریافت کنندگان بالقوه و بالفعل اعتبار است. نهاد اعتبارسنجی به واسطه کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در اعطای تسهیلات، موجب ایجاد زمینه مناسب برای مدیریت بهینه خطرپذیری در مراکز اعطای اعتبار شده و نقش بسزایی در رشد و توسعه پایدار این گونه مراکز ایفا میکنند. طی سالهای 1996 تا 2004 به دنبال افزایش 60 درصدی میزان اعتبارات اعطایی در اندازههای کوچک ، رشد نهادهای اعتبارسنجی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه افزایش چشمگیری داشته است. از همین رو شرکت اعتبارسنجی نقش مهمی را در بازار اعتباری ایفا می کند. این گونه نهادها، ارزیابی دریافت کنندگان اعتبار را تسهیل و به عنوان ابزار موثر نظارتی عمل میکنند.
این گزارش میافزاید: گسترش بازارها و نهادهای مالی و به تبع آنها محصولات متنوع در این زمینه باعث شده تا فرآیند تامین مالی و اخذ اعتبارات لازم برای پیشبرد امور در سطح شرکتها و افراد به شکل سریع و قابل اطمینان از الزامات و اولویتهای اقتصاد کشور محسوب شوند.
-سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری(Credit Bureau) (یا اصطلاحا نظام سنجش اعتبار) از جمله عناصر ضروری زیربنایی ساختارها و نهادهای مالی به شمار میروند که فرآیند دسترسی به منابع مالی را تسهیل میکنند. به همین دلیل سازمانهای بین المللی نظیر بانک جهانی، تاسیس سامانه اعتبارسنجی را در کشورهای در حال توسعه مورد حمایت قرار میدهند.
امروزه در کشورهای توسعه یافتهای که دارای سامانه اعتبارسنجیاند بیش از 90 درصد مردم به خدمات مالی رسمی دسترسی دارند در حالی که این نسبت در بازارهای فاقد این سامانه کمتر از 25 درصد است.
- ایجاد سامانه اعتبارسنجی یک تحول عمده در رویکردهای سنتی بانکهاست و موجب میشود خدمات مالی توسعه یافته و هزینههای ارائه وام و اعتبارات مالی کاهش یابد.
-شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران در واقع موسسهای است که اطلاعات مرتبط با سابقه اعتباری وام گیرندگان (افراد ، کسب و کارهای کوچک و شرکتهای بزرگ) را از طریق بانکها، موسسات مالی و اعتباری و سایر منابع عمومی در دسترس جمع آوری میکند و بر اساس آن گزارشی تحت عنوان «Credit Report»منتشر میسازد. در این گزارشها علاوه بر ارائه اطلاعات خام، بر اساس مدل های ریاضی و آماری، امتیازاتی نیز به هر فرد یا شرکت تعلق میگیرد که احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات توسط وام گیرنده را برآورد میکند.
- نظامهای سنجش اعتبار با شرکتهای رتبهبندی اعتباری (Agencies Credit Rating)نظیر Moodys, S&P و Fitchتفاوت دارند زیرا:
1. شرکتهای رتبه بندی اعتباری، اطلاعات مالی مرتبط با شرکتهای بزرگ را جمع آوری و بر اساس تحلیل تفصیلی عملیات و مدیریت هر شرکت، نسبت به انتشار رتبههای اعتباری اقدام میکنند در حالی که سامانه اعتبارسنجی، اطلاعات مرتبط با اعتبارگیرندگان را جمع آوری کرده و تحلیلهای خود را بر اساس مدلهای آماری و نمونه گیری انجام میدهند.
2. شرکتهای رتبه بندی اعتباری به طور مستقل از مشتریان خود عمل میکنند. در صورتی که سامانه اعتبارسنجی توسط گروهی از نهادهای مالی (به ویژه بانک ها) تاسیس میشود و اصل «استقلال مالکیت از مشتری» مورد توجه قرار ندارد.
انتهاي پيام/س2