سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تكميلي/ رئیس‌جمهور سوریه:

ناآرامي‌هاي سوريه جنگ ميان ملت و تروريست‌ها است/ هيچ گاه زير بار زور نمي‌رويم

بشار اسد با بيان اينكه "فلسطین" مسئله اصلی ملت سوریه است و از ملت فلسطین حمایت خواهیم کرد، گفت: این جنگ میان ملت و تروریست‌هایی است که می‌خواهند سوریه را دچار فروپاشی کنند؛ از ایران، روسیه و چین بخاطر همراهی با ملت سوریه در حل بحران این کشور تشکر می‌کنم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، بشار اسد رئیس جمهور سوریه امروز در جمع مردم این کشور با بیان اینکه جنگ سوریه جنگ قدرت نیست، اظهار داشت: این جنگ میان ملت و تروریست‌هایی است که می‌خواهند سوریه را دچار فروپاشی کنند.

اسد ادامه داد: تفکر تکفیری از خارج از سوریه وارد کشور شده است و این تفکر از تفکر القاعده نشأت می‌گیرد و در‌صدد از بین بردن همه چیز است.

وی علت کاهش فعالیت‌های تروریستی در شرق آسیا را سرازیر شدن نیروهای تروریستی به سوریه دانست و گفت: جامعه بین‌الملل تنها محدود به غرب نمی‌شود از ایران، روسیه و چین بخاطر همراهی با ملت سوریه در حل بحران این کشور تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه ما در مقابل مداخله در سوریه ایستاده‌ایم، تصریح کرد: مداخله برخی از عوامل بین‌المللی باعث می‌شود که ما نتوانیم از راه حل صحبت کنیم.

اسد ادامه داد: اختلاف موافقان و مخالفان داخل نباید باعث بازگرد به عقب شود و تأکید می‌کنم اختلافات باید در داخل کشور باقی بماند و به بیرون از سوریه تسری نیابد.

وی با بیان اینکه ما باید مشکلات سوریه را در داخل کشور حل کنیم، گفت: گروه‌های خارجی نباید از شرایط داخل سوریه سوء استفاده کنند، مخالفانی که در سوریه وجود دارند را ‌بپذیریم و آنها را کسانی می‌دانیم که می‌خواهند از کشور دفاع کنند.

رئیس‌جمهور سوریه اضافه کرد: مخالفانی که از آنها صحبت می‌کنیم کسانی نیستند که بخواهند مردم را بکشند، اختلاف میان مخالفان و موافقان کاملا طبیعی است و اختلاف باید در مرزهای داخلی سوریه باقی بماند.

اسد متذكر شد: برخی گروه‌های خارجی پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را در اختیار عده‌ای قرار داده‌اند تا خانه‌های مردم را ویران کنند؛ ما اکنون در داخل کشور همزمان با اصلاحات مجبور به جنگ نیز هستیم.

رئیس‌جمهور سوریه با بیان اینکه آرزوی ما اصلاحات فراگیر در سوریه است، اظهار داشت: ما از اصلاحات حمایت خواهیم کرد و اصلاحات بدون مسائل امنیتی امکان‌پذیر نیست؛ دولت سوریه برای حفاظت از خودش و از منظر قانون اساسی گزینه‌ای جز راه حل امنیتی ندارد.

وی ادامه داد: ما مجبور شده‌ایم از همان روزهای نخست آغاز درگیری‌ها از راه حل امنیتی استفاده کنیم و این شرایط به ما تحمیل شده است.

اسد خاطرنشان كرد: ما در کنار روند سیاسی نیاز به استفاده از راه‌حل‌های امنیتی برای مقابله با رفتارهای تروریستی داریم؛ ما شریک سیاسی برای سوریه نیافته‌ایم و راه‌حل‌های سیاسی را نفی نمی‌کنیم.

رئیس‌جمهور سوریه با بیان اینکه ما دستانمان را به سوی کسانی که به آینده سوریه می‌اندیشند دراز می‌کنیم، گفت: ما نمی‌توانیم با کسانی که با گفتگو مخالفند و از خارج از سوریه حمایت می‌شوند مذاکره کنیم آنها می‌خواهند سوریه را ویران کنند و به هیچ عنوان از سیاست تجاوزکارانه دست برنمی‌دارند.

اسد افزود: آنها به عروسک‌های خیمه شب‌بازی تبدیل شده‌اند که سوریه را به سمت ویرانی می‌کشانند؛ ما نمی‌توانیم بعنوان دوست و شریک به آنها اعتماد کنیم.

وی با بیان اینکه برخی غربی‌ها در مسئله تقسیم و تجزیه مجرم هستند، تصریح کرد: این عده در تحولات سوریه سهیم هستند و غرب استعمارگر می‌خواهد استقلال در تصمیم‌گیری را از ما بگیرد که خوشبختانه به نتیجه نمی‌رسند.

رئیس‌جمهور سوریه تصريح كرد: کسانی به راه حل سیاسی فکر می‌کنند که این عده یا جاعل و یا کینه‌توز هستند و برخی هم به راه حل امنیتی تکیه می‌کنند؛ هردوی اینها به تنهایی غلط است ما به دنبال مجموعه‌ای از راه حل‌ها هستیم که به طور همزمان از آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه چیزی غیر از وطن‌پرستی و علاقه به آینده سوریه برای ما مهم نیست، گفت: ما باید بتوانیم به راه حل عادلانه برسیم، کسانی دستاوردهای خوبی در این زمینه بدست آورده‌اند و تلاش داشتند شرایط را در سوریه آرام کنند از همه تشکر می‌کنم و ما بر مبنای حاکمیت ملی و نگاه به آینده سوریه علاقه‌مندیم با کسانی که دستانشان به خون ملت آلوده نیست، مذاکره کنیم.

رئیس‌جمهور سوریه در ادامه درباره مرحله اول راه حل‌های بحران سوریه تأکید کرد: کشورهای منطقه و بین‌المللی باید حمایت‌های مالی و تسلیحات خود را متوقف کنند تا شرایط برای بازگشت آوارگان به سوریه فراهم شود در این شرایط نیروهای عملیاتی سوریه نیز مقابله خود را متوقف خواهند کرد.

اسد ادامه داد: راهکار دوم حفظ حاکمیت ملی و حاکمیت سوریه بر مرزهای این کشور است.

بشار اسد در ادامه با اشاره به اينکه ما مخالف حضور تروريست‌ها در سوريه هستيم، گفت: ما اجازه نخواهيم داد خارجي‌ها در امور داخلي ما دخالت کنند‌.

وي افزود: قطع حمايت خارجي از گروه‌هاي مسلح، مسدود شدن مرزهاي سوريه و تثبيت حاکميت و تشکيل دولت فراگير ملي با تکيه بر آراي عمومي، مهم‌ترين سرفصل‌هايي است که مي‌تواند دولت فراگير وحدت ملي در سوريه را تشکيل دهد.

رئيس‌جمهور سوريه خاطر‌نشان کرد: تمام تلاش و همت خود را به کار خواهيم بست تا قانون اساسي مورد همه‌پرسي مردم انجام شود و زمينه اجراي انتخابات پارلماني براساس راي مردم ايجاد شود. تا در اين راستا بتوانيم گفتگوي ملي را به خوبي انجام دهيم.

وي تاکيد کرد: بازداشت‌شدگان در قضيه درگيري‌هاي اخير در صورتي که دستشان به خون مردم اين کشور آلوده نباشد، مورد عفو عمومي قرار مي‌گيرند.

اسد اظهار داشت: طرح آشتي ملي بايد در سوريه فراگير شود و به طور حتم درصدد هستيم تا جزئيات آن را از سوي دولت در اختيار افکار عمومي قرار دهيم‌.

رئيس‌جمهور سوريه با اشاره به تلاش برخي از رسانه‌هاي در انعكاس غير‌واقعي و دروغين از حقايق سوريه گفت: بايد تمامي تلاش خود را به کار بنديم تا واقعيت‌ها جايگيزين دروغ‌ها شوند‌.

وي تصريح کرد:  مسئله تروريستم نگراني واقعي دولت سوريه است و ما تا زماني که نتوانيم اين موضوع را انجام دهيم به راه حل جدي دست نخواهيم يافت.

بشار اسد با اشاره به اينکه طرح ابتکاري دولت سوريه از سوي مخالفان مسلح پذيرفته نشده است، خاطر‌نشان کرد: دولت سوريه درباره هر طرحي که از سوي کشورهاي منطقه و خارج از منطقه مطرح مي‌شود فکر خواهد کرد اما هيچ گاه زير بار زور نمي‌رود.

وي اظهار داشت: مردم سوريه تصميم‌گيرندگان اصلي هستند و اجازه نخواهند داد هيچ کشوري در امور آن‌ها و به جاي آن‌ها تصميم بگيرند.

رئيس جمهور سوريه افزود: ما هر طرح پيشنهادي را که از سوي کشورهاي منطقه و غير منطقه‌اي مطرح شود را بررسي خواهيم کرد و به طور حتم اگر مورد استفاده باشد از آن بهره مي‌گيريم.

بشار اسد درباره طرح ژنو که در راستاي حل مشکلات سوريه از سوي برخي کشورهاي خارجي مطرح شد، گفت: در يکي از بندهاي اين طرح، ابهامات فراواني وجود داشت و مشخص نبود که انتقال از کجا به کجا و در چه شرايطي صورت مي‌گيرد و آيا حاکميت سوريه به مانند گذشته امکان‌پذير خواهد بود يا نه‌.

وي افزود: ما تلاش خواهيم کرد بر اساس اراده ملي و مردم شرايط سوريه را به سمت آرامش پيش ببريم و در اين راستا از ديدگاه همه مردم استفاده خواهيم کرد.

رئيس جمهور سوريه تاکيد کرد: در اين دوران انتقال، تمامي همت خود را به کار خواهيم بست تا وفاق ملي ايجاد شود از اين رو از تمامي کساني که خواهان کمک به ما هستند استقبال مي‌کنيم و طرح‌هاي ابتکاري آن‌ها را قبول خواهيم کرد.

بشار اسد با اشاره به اينکه کشور سوريه در شرايط فعلي با توطئه‌هاي خارجي بسياري روبه‌رو است، اظهار داشت: در مسير ايجاد وحدت در کشور حق مردم براي داشتن کشوري بهتر را قبول خواهيم کرد و تمامي تلاش خود را به کار خواهيم بست تا شهروندان سوري از آرامش برخوردار باشند.

رئيس‌جمهور سوريه با گراميداشت و ستايش از کساني که جان خود را در دفاع از سوريه از دست داده‌اند، گفت: بايد از تلاش تمامي کساني که در مسير ملت و کشور سوريه گام برداشته‌اند، قدرداني کرد‌.

وي افزود: به همه برادران و خواهران خود در ارتش سوريه درود مي‌فرستم زيرا ماه ‌هاست که در دفاع از وطن، قدم‌هاي جدي را برداشته‌اند و در راستاي استقرار امنيت و ثبات در کشور بسياري از افراد در ارتش جان خود را از دست داده‌اند.

بشار اسد خاطر‌نشان کرد: وجود چنين ارتشي در دولت سوريه براي ما افتخاري بزرگ محسوب مي‌شود‌.

وي خاطر‌نشان کرد: کشور سوريه در شرايط سختي به سر مي‌برد و مردم سوريه بسياري از عزيزان خود را از دست داده‌اند اما به آن‌ها توصيه مي‌کنيم که در راستاي اعتلاي کشور هيچ گاه کوتاه نيايند.

فلسطین مسئله اصلی ملت سوریه است

بشار اسد در ادامه متذكر شد: فلسطین مسئله اصلی ملت سوریه است و بلندی‌های جولان به سوریه باز خواهد‌ گشت.

رئیس‌جمهور سوریه تصريح كرد: ملتی که مسئولیت‌پذیر است و آگاهی و هوشیاری دارد، شکست نخواهد خورد.

وی در ادامه با بیان اینکه از ملت فلسطین حمایت خواهیم کرد، گفت: تمام تلاش‌هایی که سعی می‌کنند فلسطین را به مسئله سوریه وارد کنند، این طرح شکست‌خورده خواهد بود و از تمام فلسطینی‌هایی که از سوریه حمایت کردند، تشکر می‌کنیم که در چنین شرایطی در کنار ما بودند.

بشار اسد خاطرنشان كرد: علی‌رغم تمام توطئه‌هایی که برای سوریه تدارک دیده شد، نتوانستند تا این مقطع کاری پیش ببرند و نیازمند این هستیم که با ایستادگی و مقاومت از مشکلات عبور کنیم.

رئیس‌جمهور سوریه در خاتمه تأکید کرد: ملت و نظام سوریه در مقابل چنین فشار‌هایی سر‌خم نخواهند کرد و دست به دست هم با وجود تمام توطئه‌ها، دست‌های یکدیگر را می‌فشاریم.
انتهاي پيام/
برچسب ها: رئیس جمهور ، سوریه ، اسد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.