سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

قراردادپروژه لرزه نگاری سه بعدی درمیادین مناطق نفت خیزجنوب منعقدشد

انجام پروژه لرزه نگاری سه بعدی میادین بی‌بی‌حكیمه، كیلوركریم وسیاه‌مكان در حوزه عملیاتی شركت ملی مناطق نفت خیزجنوب با انعقاد قراردادی به ارزش یك هزار و 550 میلیاردریال به شركت ژئوفیزیك دانا واگذارشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، در چارچوب این قرارداد عملیات لرزه نگاری سه بعدی این میدان ها كه در چهار استان خوزستان، كهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر قرار دارند در مدت 34 ماه از سوی شركت ژئوفیزیك دانا و با نظارت شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام خواهد شد.

روابط عمومی این شركت در مراسم امضا و مبادله این قرارداد كه با حضور مدیران عامل این شركت ها در اهواز برگزار شد مدیرعامل شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب این پروژه را یكی از بزرگ ترین پروژه های مطالعات میادین صنعت نفت برشمرد و گفت: انجام چنین پروژه هایی در مناطق نفت خیز جنوب نشان دهنده توجه و اهتمام ویژه این شركت به برنامه ریزی و فعالیت بر اساس اطلاعات دقیق و علمی است.

مهندس حمید بورد افزود: هم اكنون بر روی نیمی از میادین این شركت فعالیت های مطالعاتی در دست انجام است كه از جمله آنها لرزه نگاری سه بعدی میدان های اهواز، زیلایی و رامین می باشد.

وی به توان متخصصان داخلی در اجرای پروژه های بزرگ اشاره كرد و اظهار داشت: مجموعه فعالیت های بالادستی در مناطق نفت خیز جنوب پیچیده و گسترده است كه توان بالای علمی و فنی متخصصان این شركت را اثبات می كند.

بورد درباره ضرورت اجرای پروژه های لرزه نگاری گفت: عملیات لرزه نگاری مقدمه شناخت كامل مخازن است كه برای انجام مطالعات دقیق برای توسعه میدان و نگهداشت دقیق تر مخزن بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

مدیرعامل شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به وسعت و حجم بالای عملیات لرزه نگاری سه بعدی میدان بی‌بی‌حكیمه گفت: منطقه بی‌بی‌حكیمه از نظر شرایط جغرافیایی از مناطق سخت گذر در حوزه عملیاتی این شركت محسوب می شود كه بالا بودن وسعت لرزه نگاری بر سختی كار افزوده است.

در این مراسم معاون مدیر امور فنی در زمین شناسی گسترشی شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ارتباط با این پروژه گفت: عملیات لرزه نگاری سه بعدی میدان های بی‌بی‌حكیمه، كیلوركریم و سیاه‌مكان، با هدف شناخت بیشتر مخازن آسماری، بنگستان و خامی این میدان ها انجام می شود.

مهندس شهرام تقوی پور افزود: از دیگر اهداف این پروژه تعیین مشخصات ساختمانی میدان بی‌بی‌حكیمه در بخش جنوبی و بررسی ارتباط این میدان با میدان های مجاور از جمله رگ سفید و سولابدر است.

وی، شناسایی پتانسیل های نفتی و تعیین نقشه های دقیق ساختمانی در این سه میدان را از دیگر اهداف انجام این عملیات عنوان كرد.

تقوی پور گفت: طراحی این پروژه از سوی كارشناسان معاونت زمین شناسی گسترشی شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام شده و به گونه ای است كه تمامی افق های مخزن را پوشش می دهد.

معاون مدیر امور فنی در زمین شناسی گسترشی شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب افزود: این عملیات در گستره ای به وسعت 2 هزار و 100 كیلومتر مربع انجام می شود و نقاط چشمه انفجاری عملیات نزدیك به 108 هزار نقطه است.

وی ادامه داد: اجرای این عملیات در مناطق سخت گذر با استفاده از سه دستگاه بالگرد انجام می شود و انجام 4 هزار و 500 ساعت پرواز پیش بینی شده است.

تقوی پور اعتبار اجرای این پروژه را یك هزار و 550 میلیارد ریال عنوان كرد و گفت: در این عملیات ضمن احداث حدود 8 هزار كیلومتر جاده دسترسی، برای 500 نفر نیروی عادی و 100 نیروی نفر متخصص و كارشناس در مدت سه سال اشتغالزایی خواهد شد.

در ادامه، مدیرعامل شركت ژئوفیزیك دانا گفت: عملیات لرزه نگاری سه بعدی میادین بی‌بی‌حكیمه، كیلوركریم و سیاه‌مكان سومین پروژه ای است كه این شركت در مناطق نفت خیز جنوب اجرا می كند.

مهندس محسن دانش خواه افزود: تمام تلاش ما در شركت دانا این است كه تعهدات خود را با كیفیت بالا و زودتر از موعد مقرر به كارفرمایان ارایه دهیم.

وی با بیان این كه شركت ژئوفیزیك دانا به امكانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص مجهز است اظهار داشت: این شركت قوی‌ترین مركز پردازش داده های لرزه ای كشور را در اختیار دارد كه به شناسایی بیشتر مخازن كمك می كند.

میادین بی‌بی‌حكیمه، كیلوركریم و سیاه‌مكان در حوزه عملیاتی شركت بهره بردای نفت و گاز گچساران قرار دارند./ع
برچسب ها: قرداد ، پروژه ، نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.