سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بر طبق بررسی های انجام شده:

75 تا 80 درصد سنگ های کیسه صفرا از نوع کلسترولی هستند

بر طبق بررسی های انجام شده،حدود 75 تا 80 درصد موارد سنگ های کیسه صفرا از نوع کلسترولی و حدود 20 تا 25 درصد از نوع رنگدانه ای هستند.

ابوالفضل وفایی نژاد متخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،گفت:سنگ صفرا مهمترین مشکل و بیماری مربوط به صفرا است که در بین افراد جامعه شیوع قابل ملاحظه ای دارد.

وی با اشاره به اینکه سنگ های کیسه صفرا به دو نوع کلسترولی و رنگدانه ای تقسیم می شوند،تصریح کرد: اغلب سنگ های کیسه صفرا از نوع کلسترولی هستند و در واقع در بسیاری از مبتلایان به سنگ صفرا،میزان کلسترول موجود در صفرا بیش از اندازه طبیعی است.

وفایی نژاد تاکید کرد: بر طبق بررسی های انجام شده،حدود 75 تا 80 درصد موارد سنگ های کیسه صفرا از نوع کلسترولی و حدود 20 تا 25 درصد از نوع رنگدانه ای هستند.

وی یادآور شد: وقتی کلسترول موجود در صفرا بیش از اندازه طبیعی شود،در آن صورت در صفرا کریستال های میکروسکوپی کلسترول تشکیل می شود و به این ترتیب زمینه لازم برای تشکیل سنگ های صفرا فراهم می شود.

وفایی نژاد خاطر نشان کرد: چاقی و اضافه وزن،کاهش وزن سریع،عوامل هورمونی،افزایش سن،نبود تحرک بدنی،مصرف غذاهای پرچرب و برخی از بیماری های زمینه ای،از مهمترین دلایل تشکیل سنگ های صفراوی به ویژه سنگ های کلسترولی است.

وی گفت:تهوع،سرگیجه،دردهای ناگهانی و مداوم در ناحیه سردل،دل پیچه،استفراغ و برخی از مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری سنگ صفرا هستند./ع2
برچسب ها: سنگ ، صفرا ، کلسترول ، هورمون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.