سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهي به بي عدالتي ها در نظام قضايي و زندانهاي آمريکا

"جيل فيليپوويك" در مقاله تحليلي جديد خود در روزنامه گاردين تحت عنوان "زماني براي لغو اجراي حكم اعدام در آمريكا" از نظام قضائي آن كشور و نوع برخورد با مجرمان انتقاد كرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردين، سال گذشته ميلادي سالي بد از نظر ميزان اعدام هاي صورت گرفته در آمريكا بود. در طول سال گذشته ميلادي دستگاه قضائي آمريكا حكم اعدام با تزريق 43 زنداني را صادر كرد. با اين حال دولت آمريكا مدعي است كه ميزان اعدام هاي صورت گرفته از سال 1996 تاكنون به ميزان 75 درصد كاهش يافته و ايالت كنتيكت نيز به جمع 17 ايالت ديگر آمريكا پيوسته كه اجراي حكم اعدام در آنها ممنوع اعلام شده است. 

دولت ما (آمريكا) به طرزي وحشتناك 43 انسان را در سال گذشته ميلادي با تزريق سم كشنده به قتل رسانده و حكم مرگ را برايشان اجرا كرده است. همواره نام امريكا در ميان كشورهايي كه بيشترين حكم اعدام ساليانه را اجرا كرده به چشم مي خورد. ميزان افراد زنداني در آمريكا حتي از كشور پرجمعيت چين هم بيشتر هستند و مي توان گفت اين ميزان بيش از جمعيت بالاي گولاك ها و اردوگاههاي كار اجباري شوروي نيز بوده اند. ما آمريكائي ها 5 درصد جمعيت جهان را تشكيل مي دهيم اما 25 درصد از كل زندانيان جهان را در خود جاي داده ايم. 

موضوع فراتر از اين است. در آمريكا در سال 2010 بيش از 70 هزار كودك زنداني شده بودند و ايالت تگزاس آمريكا به تنهايي بيش از 400 كودك زنداني را دارا بوده است. بيش از 80 درصد زندانيان امريكائي نيز بدليل جرائم مرتبط با مواد مخدر در زندان به سر مي برند. 

نظام زندان در آمريكا همچون دوره برده داري است. بيش از نيمي از زندانيان آمريكا را مردان سياه پوست با تحصيلات پايين تشكيل مي دهند. نكته جالب توجه آنست كه اين آمريكائي هاي آفريقايي تبار تنها 13 درصد از جمعيت كل آمريكا را تشكيل مي دهند اما در مجموع 40 درصد از زندانيان آمريكائي را شامل مي شوند. حتي در اعمال مجازات اعدام نيز تبعيض صورت مي گيرد بطوريكه احتمال محكوميت يك قاتل سياه پوست به دليل قتل يك شهروند سفيد پوست آمريكائي سه برابر بيش از صدور همان حكم براي شهروند سفيد پوستي است كه يك شهروند سياه پوست آمريكائي را به قتل رسانده باشد. بنابراين مجازات اعدام در آمريكا با اهداف نژادپرستانه انجام مي شود. 

حمايت دولت امريكا از اجراي حكم اعدام نه تنها بر اعتبار آن دولت نمي افزايد بلكه سبب افزايش بي اعتمادي و هراس در ميان مردم آن كشور مي شود. اجراي اين حكم در آن كشور نشان داده كه به هيچ وجه باعث كاهش جرائم و جنايت نشده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.