سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاسیس انجمن علمی طب اورژانس نمادی از گرایش حرفه ای

رئیس انجمن طب اورژانس گفت: تاسیس انجمن علمی طب اورژانس نمادی از گرایش حرفه ای نسبت به اورژانس های پزشکی کشور است که سال 84 انجام شده است.

 دکتر علی بیداری، رئیس انجمن طب اورژانس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طب اورژانس یک تخصص بالینی است که به ارزیابی ، احیاء تثبیت ، تشخیص و مراقبت از بیماران مراجعه کننده به اورژانس می پردازد گفت : این رشته تخصصی در برگیریه اطلاعات علوم پایه و دانش بالینی لازم و مهارتهای شناختی و تکنیکی مناسب جهت تشخیص ، تصمیم گیری و درمان بیماران مراجعه کننده به اورژانس و در صحنه حادثه و نیز مدیریت بخش اورژانس و حوادث غیرمترقبه می باشد .

وی با اشاره به اینکه متخصص این رشته باید بتواند به عنوان عضوی موثر از تیم پزشکی با متخصصان رشته های دیگر و نیز سیستم اورژانس پیش بیمارستانی همکاری نماید افزود: طب آکادمیک اورژانس برای اولین بار 50 سال قبل در پاسخ به افزایش انتظارات مردمی برای دسترسی شبانه روزی به مراقبتهای پزشکی کیفی و تخصصی ، با تاسیس اولین دوره تربیت دستیار در این رشته در دانشگاه سینسیناتی اوهایو آمریکا پا به عرصه وجود نهاده است .

رئیس انجمن طب اورژانس ادامه داد : توانایی رشته تخصصی طب اورزانس در ارتقای سطح مراقبت و افزایش رضایتمندی بیماران از یک سو و جذابیت بالینی بسیار به دلیل ماهیت پرتحرک و متنوع آن سبب شد تا در مدتی کوتاه و با جهشی عظیم به یکی از پرطرفدارترین رشته های اصلی پزشکی تبدیل شود و ضمن تثبیت جایگاه خود به عنوان دومین رشته رقابتی در امتخانات ورودی دستیاری در آمریکا ، در بیش از 40 کشور دیگر دنیا نیز توسعه پیدا کند .

وی تصریح کرد : ضرورت راه اندازی این رشته در کشور ما ابتدا در سال 1375 مورد تصویب نشست شورای اموزش پزشکی و تخصصی کشور قرار گرفته و در سال 1379 راه اندازی این رشته به عنوان یک برنامه راهبردی در سطح وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مطرح گردید و در پی آن دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق ، با دریافت مجوز رسمی از شورای گسترش دانشگاهها ف رسالت اولین دوره تربیت دستیاران طب اورژانس را بر عهده گرفت .

دکتر بیداری با بیان اینکه امروز با گذشت 12 سال از آغاز این تجربه موفق و با تاسیس مراکز جدید تربیت دستیار در دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی ، اصفهان ، تبریز، اهواز ، کرمان ، مازنداران ، اراک و ... پدیده نگرش تخصصی به طب اورژانس به یک الگوی ملی تبدیل شده است یادآور شد : بر این منوال و در آینده همگام با توسعه تخصصی طب اورژانس در کشور باید منتظر وقوع تحولات بنیادین در نظام و کیفیت سطح مراقبتها در اورژانسهای بیمارستانی و پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث و بلایا بود .

متخصصین طب اورژانس نقش محوری در مراقبتهای فوریتهای پزشکی دارند

وی اظهار کرد : نقش محوری متخصصین طب اورژانس به عنوان متولی مراقبت فوریتهای پزشکی بیمارستانی بی بدیل بوده و اکثر مسائل محور مدیریت اورژانس بیمارستانی با حضور این افراد افزایش کمی و کیفی خواهد داشت .

دکتر بیداری ادامه داد: در هنگام راه اندازی اولین برنامه دستیاری طب اورژانس در کشور در سال 1380 کمتر کسی به موفقیت و توسعه این رشته امیدوار بود که طرح چالشهای گوناگون شامل کیفیت آموزش دستیاران ، کارآیی دانش آموختگان ، تداخلات بین رشته ای و جایگاه آتی متخصصین این رشته کافی بود تا تردید هایی را در مورد جایگاه راهبردی طب اورژانس در نظام سلامت کشور در اذهان مسئولان و متخصصین رشته های دیگر ایجاد نماید .

وی با بیان اینکه طب اورژانس از آزمون زمان سرافراز بیرون آمد و سیر تحولات در یازده سال گذشته نشان داد که این رشته در ارتقای مراقبت های کیفی با دسترسی شبانه روزی در سطح اورژانس های بیمارستانی ، ایجاد متولی متخصص در سطوح مدیریتی ، بهبود فرآیند ها ، کمک به آموزش نیروی انسانی در حوزه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و ارائه مشاوره های فنی و تخصصی به وزارت متبوع در زمینه های مرتبط ف دارای قابلیت و ظرفیت های ممتاز و منحصر به فرد می باشد.

رئیس انجمن طب اورژانس با اشاره به اینکه استقبال مراکز دانشگاهی از تاسیس دوره های تربیت دستیار طب اورژانس در راستای اهتمام آنان برای ساماندهی اورژانس های بیمارستانی ، این رشته تخصصی را به سریع ترین رشته بالینی رو به توسعه کشور تبدیل نموده است گفت : همگام با این تحولات ، سایر ملاک های توسعه یافتگی نظام اورژانس در کشور در حال تکوین است .

مدیریت بخش اورژانس از وظایف متخصصین طب اورژانس

 
وی یادآور شد : تاسیس انجمن علمی طب اورژانس در پاییز سال 1384 که نمادی از گرایش حرفه ای نسبت به اورزانس های پزشکی است در همین روند قابل تفسیر بوده و شور و اشتیاق زاید الوصف در جامعه جوان طب اورژانس و تعهد ایشان به انجام رسالت های خویش ، زمینه ساز اصلی حرکت انجمن نوپای طب اورژانس برای برپایی این همایش گسترده بوده است .

دکتر بیداری در پایان با بیان اینکه ارزیابی ، احیا ، تثبیت و مراقبت از بیماران مراجعه کننده به اورژانس ، پیگیری مناسب بیماران در بخش اورژانس و ترخیص یا ارجاع بیماران در صورت لزوم ، مدیریت بخش اورژانس ، برنامه ریزی  و آموزش به منظور کسب آمادگی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه و نیز مشارکت در پاسخ آنها از جمله وظایف متخصص طب اورژانس هستند خاطرنشان کرد : مراقبت قبل از بیمارستانی درمورد بیماران بدحال و مجروحین ، شرکت در مدیریت و آموزش سرویسهای پزشکی اورژانس جهت ارائه مراقبتهای پیش بیمارستانی ، مشارکت در امر آموزش جهت جلوگیری از بروز و کاهش صدمات ناشی از حوادث و فوریتهای پزشکی و نیز شرکت در امور اجرایی ، آموزشی و پژوهشی طب اورژانس از دیگر وظایف متخصصین طب اورژانس هستند ./ ح
برچسب ها: طب ، اورژانس ، مراقبت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.