سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درباره بورس چه می‌دانید/آيا بورس همان هيولايي است که بايد از آن بترسيم؟

با خواندن اين نوشته نمي‌توانيد به يک کارگزار حرفه‌اي بورس تبديل شويد و پله‌هاي ترقي را دو تا يکي بالا برويد، اما احتمالا مي‌توانيد رونقي به کسب و کارتان بدهيد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، تا همين سال‌هاي اخير، بيشتر مردم پس اندازهاي خود را فقط در بانک‌ها نگهداري مي‌کردند و با راه‌هاي ديگر استفاده از اندوخته‌هاي خود آشنا نبودند اما امروزه بسيار شنيده مي‌شود که راه ديگري هم براي استفاده از پس اندازها وجود دارد و آن اين است که يک فرد عادي مي‌تواند در مالکيت واحدهاي توليدي و تجاري بزرگ مشارکت کند و از نتايج مشارکت و سرمايه گذاري خود به سادگي بهره مند شود اما به راستي چگونه ممکن است يک فرد  عادي با سرمايه گذاري اندک در سرمايه گذاري‌هاي بزرگي شريک شود در حالي که نه شرکاي خود را مي‌شناسد و نه امکان کسب اطلاع از نحوه فعاليت، ميزان هزينه‌ها و درآمدها را دارد؟

* بورس چيست؟

براي شناخت بورس و آشنايي بيشتر با آن بهتر است از «بازار» و تعريف آن شروع کنيم، در يک تعريف ساده، مي‌توان گفت بازار مکاني است که در آن خريد و فروش صورت مي‌گيرد و ساده‌تر اين است که بگوييم هرگاه شرايطي فراهم شود که بين خريدار و فروشنده رابطه برقرار شود و معامله‌اي صورت پذيرد بازار تشکيل شده است، اين شرايط مي‌تواند مکان خاصي باشد يا شبکه‌اي ارتباطي مثل اينترنت.

در بازارها به طور کلي دو نوع دارايي، دارايي‌هاي واقعي و دارايي‌هاي مالي، مورد معامله قرار مي‌گيرند، دارايي‌هاي واقعي همان دارايي‌هاي فيزيکي هستند مثل زمين، ساختمان و انواع کالا مانند ماشين، لوازم خانگي و ... اما دارايي‌هاي مالي دارايي‌هاي کاغذي و بهتر بگوييم اسنادي هستند، مثل سهام و اوراق مشارکت.

بورس بازاري است که در آن دارايي‌‌هاي مختلف مورد معامله قرار مي‌گيرد، از اين رو، انواع بورس‌ها را مي‌توان به سه دسته کلي بورس‌ کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار طبقه بندي کرد.

* بورس کالا

بازاري که در آن خريد و فروش کالاهاي معين صورت مي‌گيرد و به طور منظم و دائم فعال است بورس کالا نام دارد، در بورس کالا معمولا مواد خام و مواد اوليه مورد معامله قرار مي‌گيرد.

هر بورس کالايي را با نام همان کالايي که مورد معامله قرار مي‌گيرد نام گذاري مي‌کنند مثلا بورس نفت و بورس گندم.

* بورس ارز

در بورس ارز همانطور که از نام آن مشخص است، کار خريد و فروش پول‌هاي خارجي انجام مي‌گيرد، اين بورس در کشور ما فعال نيست اما در کشورهاي پيشرفته فعاليت چشمگيري دارد.

* بورس اوراق بهادار

در بورس اوراق بهادار دارايي‌هاي مالي از قبيل سهام، اوراق مشارکت و ... مورد معامله قرار مي‌گيرد، در ايران، به بازار خريد و فروش اوراق بهادار که به طور رسمي دائمي در محل معيني تشکيل مي‌شود «بورس اوراق بهادار» مي‌گويند ولي ما در اين نوشته براي اختصار آن را بورس مي‌گوييم.

* بورس اوراق بهادار چه مي‌کند؟

کار اصلي بورس اوراق بهادار اين است که زمينه‌اي فراهم مي‌آورد تا دو گروه از مردم، به طور قانوني در يک فعاليت اقتصادي شريک و علاوه بر تامين نيازهاي يکديگر، از منفعت و سود اين فعاليت بهره مند شوند،  اين دو گروه سرمايه گذاران و سرمايه پذيران هستند.

اصولا در يک تقسيم بندي ساده، افراد جامعه را مي‌توان به دو گروه تقسيم کرد؛ يک گروه کساني که پول، سرمايه و يا پس انداز دارند اما نمي‌توانند با آن کار کنند و گروه دوم کساني که توانايي انجام فعاليت‌هاي اقتصادي دارند اما سرمايه و پول کافي ندارند.

 اين دو گروه علاوه بر اينکه يکديگر را نمي‌شناسند و تعداد آنها نيز کم نيست داراي ويژگي‌هاي مختلفي هستند، به عنوان مثال، همه سرمايه گذاران به يک اندازه پس انداز ندارند.

 برخي داراي مبالغ اندک و برخي صاحب مبالغ کلان هستند، سليقه اين افراد هم براي سرمايه گذاري متفاوت است، مثلا عده‌اي تمايل به سود کم در کوتاه مدت دارند وعده‌اي به دنبال سود بيشتر ولي در دراز مدت‌اند و ده‌ها ويژگي ديگر.

سرمايه پذيران نيز از ويژگي‌هاي مختلف برخوردارند، براي مثال هر گروه در زمينه خاصي فعاليت مي‌کنند، با توجه به نوع فعاليتشان سودهاي متفاوتي پرداخت مي‌کنند، در اداره مراکز توليدي خود سليقه متفاوت دارند و ... حال با اين همه ويژگي‌هاي متفاوت چگونه مي‌توان بين اين دو گروه رابطه برقرار کرد تا همه آنها ضمن قبول شرايط يکديگر حاضر به شراکت شوند؟ يکي از کارهاي اساسي بورس همين است که با ايجاد يک فضاي مناسب و قانونمند زمينه‌اي فراهم آورد تا از طريق آن برآوردن تمامي خواسته‌هاي قانوني طرفين با حفظ حقوق آن‌ها ميسر شود.

 بورس يک مشکل بسيار بزرگ ديگر را نيز حل کرده است، به طوري که مي‌توان ادعا کرد حل اين مشکل باعث گسترش سرمايه گذاري و در نتيجه توسعه يافتگي و پيشرفت سريع‌تر کشورهاي جهان شده است آن مشکل اين است که اگر افراد مختلفي که با سرمايه‌هاي متفاوت وارد بورس شده و در فعاليت‌هاي اقتصادي بزرگ شريک مي‌شوند، بخواهند، در هر زمان که تصميم بگيرند، سهم و سرمايه خود را به قيمت مناسب بفروشند بايد چه کار کنند؟

بورس اين مشکل را حل کرده و ساز و کاري را طراحي کرده است که هر فرد با هر ميزان سهم، هر روز تصميم به فروش سهامش بگيرد بتواند از قيمت سهام خود آگاه شوند و يا حتي اگر تصميم به فروش نداشته باشد قيمت روز سهام خود را بداند.

* 5 کليد طلايي سرمايه گذاري موفق در بورس

کليد اول: در ارزيابي‌هاي خود رفتاري محافظه کارانه در پيش بيگيريد، ريسک اصلي، پرداخت هزينه بيش از حد براي تجارت‌هاي پربازده نيست بلکه صرف هزينه‌اي فراوان براي شرکت‌هايي با سود دهي متوسط در روزهاي خوب، احتمال خطر را افزايش مي دهد.

کليد دوم: تنها سرمايه‌هايي را خريداري کنيد که با يک تخفيف قابل توجه نسبت به ارزيابي شما از قيمت اصلي فروخته مي‌شوند، براي مثال چنانچه ارزيابي شما از قيمت سهام يک شرکت 11 هزار ريال باشد قيمت 10 هزار ريال راضي کننده نخواهد بود زيرا حدود 10 درصدتخفيف، ضمانتي مطمئن براي شما به شمار نمي‌رود.

کليدم سوم:‌ فرض کنيد که خانه‌اي با قيمت 500 ميليون تومان در يک منطقه بسيار خوب خريداري کرده‌ايد، يک هفته بعد کسي بر در خانه کوبيده و پيشنهاد خريد خانه به قيمت 300 ميليون تومان را به شما ارائه مي‌دهد.

به همين ترتيب در بورس نيز شما ممکن است تحت تاثير ديدگاه‌هاي منفي ديگران قرار گرفته و سراسيمه سهام خريداري شده را دوباره به فروش بگذاريد، اين قبيل افراد ممکن است به شما بگويند که هزينه پرداختي از طرف شما بسيار بيشتر از ارزش واقعي سهام مورد نظر بوده است.

کليد چهارم: در تمام مدت چشمان خود را باز نگه داريد با نگاهي دقيق در تمام طول مدت سرمايه گذاري مي‌توانيد به نوعي احساس رضايت از سرمايه گذاري خود دست پيدا کنيد.

جستجو و بررسي تمام شرکت‌ها، بررسي درآمدها و سود دهي آنها، آشنايي با نحوه مديريت آنها و توجه به نکات راهنما در خريد سهام مي‌تواند در اين راه کمک شاياني به شما بکند.

کليد پنجم: به محض مواجهه با يک فرصت مناسب سرمايه خود را به آن اختصاص دهيد يک سرمايه گذار دور انديش با اطمينان از نتايج مثبت اين کار خود فرصت را مغتنم مي‌شمرد و در اولين فرصت بدون هيچ گونه شک و ترديد تصميم خود را به اجرا در مي‌آورد.

*حقايق باور نکردني در مورد بازار بورس

1- بيشتر برگشت‌هاي قيمت در 38 درصد و 50 درصد تصحيح فيبوناچي صورت مي‌گيرد، فيبوناچي يکي از ابزارهاي حرفه‌اي تحليل تکنيکال است.

2- تغييرات حجم زودتر از تغييرات قيمت اتفاق مي‌افتد اما بررسي حجم در درجه دوم اهميت قرار دارد. حجم، تاييد کننده روند قيمت است.

3- هر اطلاعاتي را که از هرجا به دست مي‌آوريد باور نکنيد، روحيه کند و کاو داشته باشيد، تحقيق کنيد و زود به نتيجه نرسيد.

 به ياد داشته باشيد که هميشه اطلاعاتي وجود دارد که نادرست است و موجب گمراهي بيشتر معامله‌گر مي‌شود.

4- گاهي ممکن است پس از خريد سهمي شاهد افت قيمت آن باشيد در اين موارد بلافاصله اقدام به فروش سهم نکنيد ممکن است اين وضعيت ناشي از يک اصلاح موقت قيمت باشد.

5- هيچ وقت با هدف دريافت سود‌هاي آني و کلان، اصول ابتدايي خريد و فروش سهام را زير پا نگذاريد؛ به ريسک آن نمي‌ارزد.

6- بسياري از ضرر و زيان‌هايي که در بورس متحمل مي‌شويم حاصل شتاب زدگي در فرآيند خريد و فروش و تن دادن به احساسات زود گذر است.
يادتان باشد که هميشه در بازار سرمايه فرصت وجود دارد بنابراين، از عجله کردن دست برداريد.

7- سعي کنيد دلايل خود را براي خريد يک سهم يادداشت کنيد، اين کار دو حسن دارد؛ اولا بلافاصله و با کوچکترين ناملايمتي بازار، تصميم به فروش سهم نخواهيد گرفت و ثانيا ممکن است دريابيد که دلايل واهي و ضعيفي براي خريد يک سهم داريد و از خريد آن منصرف شويد.

دلايل واهي مانند سفارش يک شخص با يک سايت يا احساسات مثبتي که ما نسبت به بعضي از شرکت‌ها داريم.

8- بزرگترين راز باقي ماندن در بازار بورس اين است که ضرر را محدود کنيد و سريع از معامله‌اي که وارد ضرر شده است، خارج شويم.

9- سهام شرکت‌ها مانند انسان‌ها هستند، خصوصيات کلي مشترک دارند ولي در جزئيات، پيچيده و متفاوت‌اند بنابراين رفتار هر سهم را تنها با خود آن سهم مقايسه کنيد.

10- در روندهاي صعودي سهامي خريداري شود که قدرت نسبي بالا دارد و در روندهاي نزولي سهامي فروخته شود که قدرت نسبي پايين دارد. قدرت نسبي، مقايسه نوسان قيمتي يک شرکت با صنعتش يا يک صنعت با کل بازار است.

11- سهام را گران بخريد و گرانتر بفروشيد اين جمله به اين معناست که هر چند در روندهاي نزولي نيز مي‌توان سود خوبي کسب کرد، اما بهتر است که از روند صعودي سهم مطمئن شده سپس اقدام به خريد کنيد.

12- هميشه به دنبال خريد سهامي باشيد که تاريخچه خوبي داشته باشد.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/

برچسب ها: سهم ، بورس ، معامله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.