سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهمیت لغو مسابقات در آلودگی هوا؛

نگاهی به خطرات ورزش در هوای آلوده و راه های مقابله با آلودگی

در روزهایی که آلودگی هوای برخی استان ها به ویژه پایتخت به حدی افزایش یافت که مسابقات ورزشی از جمله فوتبال در آن لغو شد، بد نیست نگاهی به ضررهای این آلودگی و راه های کاهش آن داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، بالا رفتن سطح برخی موارد آلاینده هوا باعث می شود تا ضمن تعطیلی برخی مراکز و مدارس، مسابقات ورزشی نیز لغو شوند.
 
از آن جایی که ورزش باعث افزایش فعالیت تنفسی و قلب وعروق می شود،  بالا بودن منوکسید کربن ،‌سرب و این ذرات آلاینده باعث می شود تا صدمات زیادی به بخش های مختلف بدن وارد شود چرا که با ورزش در هوای باز، حجم زیادی از این آلاینده ها به بدن وارد می شود و این سموم توسط دستگاه گردش خون به سایر قسمت های بدن هم خواهد رسید.
 
ورود سموم به بدن در حالتی که بدن بیشترین نیاز به اکسیژن را دارد، در این روزهای آلوده نه تنها از ورزش به عنوان مقوله ای مثبت در سلامتی یاد می کنند بلکه باعث بروز عوارض و ناراحتی های فراوانی در ورزشکار می شود.
 
خستگی، سرگیجه، تهوع، استفراغ و ... از جمله علائم فعالیت ورزشی در آلودگی هوا می شود در روزهای آلوده افراد باید حتی الامکان در مکان های سر بسته ورزش کنند اگر ورزش با حرکت سریع یا دو همراه است باید در جهت ورزش این حرکت انجام شود.

گرم کردن بدن در روزهای نسبتا آلوده باید مدت زمان بسیار کوتاهی داشته باشد. تغذیه نیز عامل زیادی در کاهش اثر آلودگی بر بدن دارند.
 
به عنوان مثال مصرف مقدار بیشتر مایعات باعث مرطوب بودن راه های تنفسی و در نتیجه نفوذ کمتر آلاینده ها می شود استفاده از نان، سبزی ها ، میوه ها و گوشت و لبنیات به ویژه در مواد دارای آهن   و کلسیم باعث می شود تا مقاومت بدن در مقایسه با آلودگی بیشتر شود.
 
بنا بر این از جمله کابرهای مهم در حین آلودگی هوا می توان به قطع رفتارهای پر تحرک در فضای باز و یا ورزش سبک در مناطق بسته و تغذیه مناسب اشاره کرد.
 
لغو مسابقات ورزشی ازجمله فوتبال که باعث می شود ورزشکاران با میزان دوندگی بیشتر، مقدار اکسیژن بیشتری بخواهند و از این حیث با تنفس بیشتر ، میزان آلودگی بیشتری  به ریه های خود وارد کنند از جمله مواردی است که باید مد نظر قرار گیرند.
 
همین گلو درد،  تنگی نفس و آبریزش بینی و چشم از جمله اثرات مشهود آلودگی در روزهای آلوده است.
 
نکته دیگری که همه باید مورد توجه قرار دهد این  است که مصرف دخانیات  در این روزها احتمال خطر برای بیماران تنفسی  از جمله مبتلایان  آسم را تا دو برابر افزایش می دهد.
 
از دیگر سوی  زمان  نسبتا بالای مسابقات ورزشی  از جمله فوتبال  که به صورت عائی 90 دقیقه به طول می انجامد و از جمله دیگر موارد پر خطر بودن ورزش در فضای باز است.

بنابر این مسوولان  ورزش کشورمان باید حتی بیش از پیش مسئله تاثیر آلودگی هوا را مد نظر قرار دهند تا مشکلی برای ورزشکاران پیش نیاید./آق

برچسب ها: وزهایی ، که ، لودگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.