سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه بحران سوریه آغاز شد

فرماندهان ترکی که برگ برنده اسد هستند/ آیا ماهر اسد وارد صحنه می شود + تصاویر

گروهی نظامی در سوریه به نام "تیم چهارم" به فرماندهی "ماهر اسد"، برادر بشار اسد وجود دارد که از نظر نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی در بالاترین سطح قرار دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در  گزارش قسمت اول و دوم، نقش آل سعود در آغار بحران سوریه و چگونگی خیانت کردن اطرافیان اسد به وی بررسی شد. در این گزارش نیز سعی شده به برگ‌های برنده اسد و چشم اندازه سوریه پرداخته شود.
 
پس از آغاز تحولات، مفسدان دولت و وابستگان به اخوان‌المسلمین، یکی پس از دیگری از دولت فرار کرده و به دبی و یا قطر می‌گریختند؛ در حال حاضر دولت از چنین اشخاصی به طور نسبی پاک شده است. پس از گذشت نزدیک به 2 سال از تحولات سوریه مردم کشور متوجه توطئه بین‌المللی علیه کشور خود شده و در حال حاضر، 80 درصد مردم، حامی دولت و بشار اسد هستند.

گروهی نظامی در سوریه به نام "تیم چهارم" به فرماندهی "ماهر اسد"، برادر بشار اسد وجود دارد که از نظر نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی در بالاترین سطح قرار دارد. برای مثال انفجار ساختمان امنیت ملی سوریه که به دلیل خیانت یکی از مسئولان ارتش رخ داده بود، در ساعت 7.30 صبح اتفاق افتاد؛ ولی به دلیل حضور "تیم چهارم" در مکان حادثه، هیچ فردی از این خبر تا ساعت 12 مطلع نبود. "ماهر اسد"، یک شخصیت نظامی بسیار قدرتمند است. اگر "گروه چهارم" وارد صحنه درگیری سوریه شود؛ دیگر نمی‌توان برای موضوع سوریه راه حلی سیاسی پیدا کرد. پس از انفجار در ساختمان امنیت ملی در دمشق، "گروه چهارم" به مسلحان مخالف دولت در منطقه "التضامن" حمله کرد و در عرض دو ساعت بیش از دو هزار تروریست را کشت.


بشار اسد در کنار ماهر اسد


انفجار ساختمان امنیت ملی سوریه

شما در حال حاضر می‌بینید که هیچ تظاهراتی دیگر در سوریه انجام نمی‌شود زیرا اعتماد مردم به دولت در حال افزایش است. امروز بحران سوریه بسیار محدود شده، زیرا ارتش قدرت خود را گسترش داده و می‌داند که چگونه با گروه‌های مسلح مبارزه کند، از سوی دیگر بحران سوریه حامیان خود را از دست داده و فقط از سوی دولت ترکیه که "بر موج تحولات کشور سوار شده و به دنبال کسب مال است"، اداره می‌شود و راه های غیر رسمی لبنان که از طریق آن گروه‌های مسلح وارد سوریه می‌شوند.

* برگ‌های برنده سوریه:

سوریه در حال حاضر دو برگ برنده دارد یکی گروه‌های فلسطینی و دیگری کردها. در دیدار اخیر "ولید معلم"، وزیر خارجه سوریه با "جفری فلتمن"، در مقر سازمان ملل، وزیر خارجه سوریه به فلتمن هشدار داد که در حال حاضر 4000 فدایی کرد داریم و در صورت لزوم به هر یک از آنان یک موشک "کورنت" می‌دهیم تا به ترکیه حمله کنند.


"ولید معلم"، در دیدار با "جفری فلتمن"

موشک "کورنت"، یک موشک روسی است که ارتش سوریه آن را پیشرفته کرد و در اختیار حزب الله لبنان قرار داد. در سال 1995، جنگ سردی میان سوریه و روسیه رخ داد؛ روسیه در آن زمان سلاح‌های قدیمی خود را در اختیار سوریه قرار می‌داد و این باعث سردی روابط میان دو کشور شده بود؛ حافظ اسد پس از این موضوع، طرحی ارائه داد که طی آن سلاح‌های قدیمی روسیه توسط ارتش سوریه پیشرفته می‌شدند. بعد از اجرای این پروژه، در یکی از رژه‌های ارتش سوریه، سه موشک جدید با نام های "قاسیون"، "تشرین اول" و "تشرین دوم" رونمایی شد که این موشک‌ها بسیار پیشرفته بودند و روسیه به دلیل وجود این موشک‌ها ابراز تعجب کرد.


موشک "کورنت"

پس از دیدار "ولید معلم" و "جفری فلتمن"، یک موج سیاسی بسیار بزرگ به راه افتاد؛ بخشی از گروه‌های مسلح اعلام کردند؛ سوریه با آمریکا علیه مخالفان به توافق رسیدند. میان گروه‌های مسلح نیز شایعه‌ای منتشر شد که می‌گفتند؛ "آمریکا اگر می‌خواست، می‌توانست بشار اسد را در عرض یک ساعت از بین ببرد؛ پس اگر دولت اسد همچنان تا به حال پا برجاست برای این است که آمریکا نمی‌خواهد وی برود". پس از این موضوع بسیاری از مسلحان سلاح خود را تحویل دادند و تظاهرات نیز دیگر برگزار نشد.

بیش از 600 هزار فلسطینی به صورت منظم و سازمان یافته در سوریه وجود دارند؛ این فلسطینیان در پوشش گروه‌های نظامی و توسط ارتش در حال آموزش هستند. در خارج از سوریه احزاب لبنانی مانند حزب الله، حزب "امل" و حزب بعث لبنان، از طرفداران بشار اسد هستند؛ این سه حزب شاخه‌های نظامی دارند و آماده کمک‌رسانی به دولت دمشق هستند.

کردهای سوریه که جمعیت آنها بیش از 1.5 میلیون نفر است، از طرفداران دولت بشار اسد هستند. "عبدالله اوجولان"، رهبر "پ‌ک‌ک" اعلام کرده است که من 4000 فدایی دارم که همه آنها را برای بشار اسد قربانی خواهم کرد.سوریه چهار فرماند ارشد ارتش ترکیه را در اختیار دارد که ترکیه اعلام کرده بود در صورت آزادی این چهار نفر، "ریاض الاسعد"، رئیس گروه‌های مسلح مخالف دولت را به دمشق تحویل خواهد داد؛ اما سوریه اعلام کرد؛ ریاض الاسعد را که هر زمان اراده کنیم می‌توانیم دستگیر کنیم و در ازای آزادی فرمانده ترک، آزادی "عبدالله اوجولان" را می‌خواهیم. این چهار افسر ارتش ترکیه، زمانی که ارتش سوریه در عملیاتی برون مرزی در خاک ترکیه قصد دستگیری "حسین هرموش"، یکی از فرماندهان گروه‌های مسلح مخالف دولت را داشت، دستگیر شدند. وجود این چهار فرمانده ارشد ارتش ترکیه، باعث شده تا ترک‌ها هر چه قدر هم سعی در ایجاد تنش داشته باشند، هرگز با سوریه وارد جنگ نشوند.


عبدالله اوجولان

نظام و ارتش سوریه می‌دانند که کردها همیشه نسبت به اوضاع خود معترض بودند و ارتش سوریه با علم به این موضوع، تحقیقات استراتژیک درباره آنان انجام داد و مشاهده کرد که کردها درهیچ جای جهان امنیت ندارند. تمامی کردهای جهان یک ناسیونالیستی نسبت به ملیت خود دارند و آرزوی آنها ایجاد یک دولت کردی واحد است. بشار اسد در مرحله اول منطقه "حسکیه" را در اختیار کردها قرار داد؛ شناسنامه سوری برای آنها صادر کرد و به اقدام به توزیع اراضی میان آنان کرد؛ دولت سوریه همچنین مدارسی در اختیار آنها قرار داد تا زبان کردی را تدریس کنند و به آنها اجازه ورود به ارتش و پرلمان را داد. حافظ اسد حزب کارگر کردستان را تأسیس و بشار اسد این حزب را قدرتمند کرد.

منطقه اشغالی جولان که بیش از چهار میلیون علوی و دروزی طرفدار بشار اسد در آن زندگی می‌کنند برگ‌ برنده دیگر بشار اسد است.


* سوریه، حماس و آرمان فلسطین:

سوریه درباره ماهیت جنبش حماس و وابستگی آن به جریان اخوان‌المسلمین اطلاع داشت؛ ولی به دلیل موضوع فلسطین و درخواست سید حسن نصرالله، به آنها اجازه ورود و فعالیت در سوریه را داد. در اولین اقدام بشار اسد دستور داد تا به فلسطینیان شناسنامه سوری و یا اقامت دائم بدهند و دستور داد تا با آنان مانند شهروندان سوریه برخورد شود. بشار اسد در میان فلسطینیان 50 هزار شغل دولتی تقسیم کرد و به ارتش دستور داد تا به آنان آموزش نظامی دهند. در حال حاضر بزرگترین ارتش فلسطین به نام "ارتش آزادی بخش" در سوریه تشکیل شده و وجود دارد. دولت سوریه هرگز به جبهه‌بندی های فلسطینی توجهی نکرد و گروهی تشکیل داد به نام "فتح انتفاضه" و فلسطینیان سوریه را در آن عضو کرد. حماس و فتح بسیار سعی کردند تا اردوگاه های سوریه را به محل نفوذ خود و مبارزه با دولت سوریه تبدیل کنند؛ ولی اقدامات بشار اسد از این موضوع جلوگیری کرد.





سه انفجار بزرگ سوریه در اردوگاه‌های فلسطینیان رخ داد که این اتومبیل‌های بمب گذاری شده متعلق به فرماندهان حماس بود که در اردوگاه یرموک در دمشق بمب گذاری شده بود.

رویگرداندن حماس از سوریه به دلیل پول‌های قطر و عربستان نیست. موضوع حماس اصلا به پول مربوط نمی‌شود؛ اگر به این صورت بود، ایران هم در حال کمک مالی به حماس است؛ ولی حماس دنباله رو عقیده خود است که همان اخوان‌المسلمین است.

مخالفان سوریه اعلام می‌‎کنند که ما خواهان سرنگونی دولت هستیم ولی ادعای دفاع از قضیه فلسطین نیز دارند در حالیکه از بین رفتن دولت بشار اسد با پیمان صلح میان سوریه و اسرائیل هم زمان خواهد بود. برنامه مخالفان برکناری دولت سوریه و همچنین دولت‌های حامی مقاومت و ایجاد صلح دائم با رژیم صهیونیستی است. یکی از اشخاص مخالف دولت به نام "قدمانی" هر هفته برای دیدار با مسئولان اسرائیلی به فلسطین سفر می‌کند و ارتباط خود با اسرائیلیان را افتخار خود می‌داند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از اطلاع از برنامه مخالفان سوریه، اعلام کرد؛ که باید به مخالفان کمک کرد و در آینده با سوریه وارد صلح می‌شویم.


* تجزیه سوریه و طمع ترکیه به فاروق الشرع:

 پرچم مخالفان سوریه که بر آن سه ستاره قرمز مشخص شده است؛ پرچم سوریه در زمان استعمار فرانسه بود و منظور از سه ستاره یعنی بخش کردی، بخش سنی و بخش علوی است و مسیحیان سوری در صورت اجرای این طرح باید از کشور اخراج شوند.


پرچم مخالفان سوریه


فاروق الاشرع

"فاروق الشرع"، فرزند نظام سوریه است وی در "درعا" به دنیا آمده ولی در تمام عمرش به آنجا نرفته است و در عنایت حافظ اسد بزرگ شد. ولی در واقع هیچ دخالتی در سیاست سوریه ندارد. در حال حاضر وی بسیار پیر است و نمی‌تواند به سادگی راه رود. ترکیه فقط به دلیل آنکه وی یک فرد سنی است، سعی دارد تا آن به قدرت برسانند. مشخصا اگر فاروق الشرع وارد صحنه سیاسی دولت شود، سوریه شکست خواهد خورد و پس از فوت وی بار دیگر کشور دچار درگیری می‌شود.

این گزارش برگرفته از مصاحبه خبرنگار نسیم در سوریه تهیه شده است.
برچسب ها: سوریه ، بحران ، وبگردی ، آل سعود
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.