سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مراحل ابتدايي بيماري؛

18 درصد مبتلايان به ام اس دچار عفونت اندام هاي تحتاني هستند

در مراحل ابتدايي بيماري ام اس، حدود 18 درصد مبتلايان دچار ضعف يا ناهماهنگي اندام هاي تحتاني و حدود 10 درصد دچار ضعف يا ناهماهنگي اندام هاي فوقاني هستند.

سعيد ترابيان زاده متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: علائم و تظاهرات باليني در افراد مبتلا به ام اس متفاوت است و اين موضوع در تمامي مراحل و سير بيماري وجود دارد.

وي با بيان اينكه بسياري از مبتلايان به ام اس دچار مشكلات و اختلالات حسي و حركتي هستند تصريح كرد: يكي از مهمترين علائمي كه در مراحل ابتدايي بيماري ام اس تظاهر كرده و فرد با مشاهده آن بايد تحت معاينه دقيق قرار بگيرد، وجود اختلالات حسي و حركتي است.

ترابيان با اشاره به اينكه وجود ضعف يا ناهماهنگي در اندام هاي مختلف بدن نيز در بيماري ام اس شايع است تاكيد كرد: در مراحل ابتدايي بيماري ام اس، حدود 18 درصد مبتلايان دچار ضعف يا ناهماهنگي اندام هاي تحتاني و حدود 10 درصد دچار ضعف يا ناهماهنگي اندام هاي فوقاني هستند.

وي گفت: علاوه بر علايم فوق، وجود مشكلات و اختلالات بينايي به ويژه كاهش بينايي و دوبيني نيز در مبتلايان به ام اس شايع است.

ترابيان زاده با بيان اينكه گوش ها نيز ممكن است در طول بيماري ام اس دچار مشكلاتي نظير كاهش شنوايي و وزوز شوند يادآور شد بروز مشكلات و اختلالات ادراري همچون احساس نياز مكرر به دفع ادرار، بي اختياري ادرار و بند آمدن و احساس ادرار نيز از علائم مهم ام اس است.

وي خاطرنشان كرد: فرد مبتلا به ام اس، همچنين ممكن است دچار مشكلات و اختلالات گوارشي به ويژه در ناحيه روده شود.

اغلب آسيب هاي ناشي از ام اس به وريدها يا سياهرگها است

اين متخصص مغز و اعصاب در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تاكنون علت دقيق بيماري ام اس مخشص نشده است و به همين دليل درحال حاضر درمان خاصي براي بهبودي كامل افراد مبتلا وجود ندارد.

ترابيان زاده يادآور شد البته طبق بررسي ها و مطالعات گوناگون عوامل مختلفي در بروز و افزايش خطر ابتلا به ام اس موثر شناخته شده اند كه عوامل ژنتيكي ، محيطي و شغلي و همچنين برخي از عفونت ها و بيماري هاي زمينه اي از جمله مهمترين آنها هستند.

وي با اشاره به اينكه فرد مبتلا به ام اس در طول مراحل بيماري خود ممكن است دچار آسيب هاي اندامي و بافتي شود تاكيد كرد: اغلب آسيب هاي ناشي از ام اس به وريدها يا سياهرگها است و اين ضايعات به طور عمده در عصب بينايي و در ماده سفيد مغز و نخاع ديده مي شود.

ترابيان زاده با بيان اينكه تشخيص و درمان به موقع و زودرس ام اس بسيار مهم است خاطرنشان كرد: با تشخيص و شناسايي علائم ام اس در مراحل ابتدايي بيماري مي‌توان از تشديد علائم و عوارض بيماري جلوگيري كرده و كيفيت زندگي فرد مبتلا را افزايش داد./ع2
برچسب ها: بیماری ، عفونت ، اندام ، ام اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.