سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیانیه جمعی از تولیدکنندگان بازی‌های ایرانی در راستای فیلترینگ تراوین

با توجه به فیلتر شدن سایت ها و محدود شدن برخی از بازی‌های آنلاین خارجی ترجمه شده (از جمله بازی صهیونیستی-ماسونی تراوین)، ضمن تقدیر و تشکر از این تصمیم شجاعانه، مناسب است برخی موارد را به اطلاع هموطنان و مسئولین مرتبط در این حوزه برسانیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پس از فیلتر شدن بازی صهیونیستی تراوین بیانیه ای در این راستا منتشر شده که متن آن به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
محدود شدن دسترسی به بازی‌های برخط ترجمه شده و منفعت آن برای بازی‌سازان ایرانی.
با توجه به پالایه (فیلتر) شدن سایت ها و محدود شدن برخی از بازی‌های برخط (آنلاین) خارجی ترجمه شده (از جمله بازی صهیونیستی-ماسونی تراوین)، ضمن تقدیر و تشکر از این تصمیم شجاعانه، مناسب است برخی موارد را به اطلاع هموطنان و مسئولین مرتبط در این حوزه برسانیم.
بنا به دلایل مختلفی که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم، ورود به بازار بازی‌های آنلاین در کشورهای مختلف، موضوع بسیار مطلوبی برای شرکت‌های تولید کننده است:
• حجم به نسبت بالای تراکنش مالی بازی‌های برخط.
• راحتی ورود به بازار جدید در صورت نبود سیاست گذاری پیش گیرنده یا محدود کننده در بازار هدف.
• امکان بومی سازی بازی به سادگی که تنها به ترجمه‌ی متن‌های بازی و تغییر تعدادی از تصاویر بازی محدود می‌شود.
چرا جمهوری اسلامی ایران باید به سیاست گذاری در این زمینه بپردازد؟

بازی‌های آنلاین در صورتیکه بدون وجود نظارت ارایه شوند، مقادیر هنگفتی ارز از مملکت خارج می‌کنند، این پولی است که در کشور ما به آن مالیات تعلق نمی‌گیرد و هیچگونه عوارضی برای تراکنش به آن اعمال نمی‌گردد. میلیاردها تومان پولی که تنها تعداد اندک و انگشت شماری از بازی‌های آنلاین خارجی طی پنج سال گذشته از ایران خارج کرده‌اند چندین برابر بودجه‌ای‌ است که به بازی سازی‌های ایران طی ده سال گذشته تخصیص یافته است.
 بازگشت مقداری از درآمد بازی‌های خارجی به چرخه صنعت داخلی می‌تواند تحول عظیمی در تولید و بازار تولید کننده‌های داخلی ایجاد کند.o تولید کنندگان بازی‌های برخط از دسترسی به سایت‌هایی که بالاترین نرخ بازدید را در میان کاربران ایرانی دارند (یاهو، گوگل، شبکه‌های اجتماعی و ...) محروم اند؛ این در حالی است که این بازی‌ها در تمام این سایت‌ها به تبلیغ و جذب مشتری می‌پردازند.

با توجه به تفاوت ارزش ریال و دلار، تبلیغ کردن برای یک شرکت خارجی در فضای مجازی ایران به مراتب ارزان‌تر است.
 چالش‌های امنیت اطلاعات شخصی کاربران به دلیل نگهداری داده‌ها در خارج از کشور و همچنین ذائقه شناسی و سوء استفاده از ارتباط و وابستگی مستمر آنها با بازی مورد نظر را نیز می توان از مهمترین خطرات توسعه اینگونه بازی ها دانست.
 تبعیت این دست بازی ها از قوانین و سیاست های کلان کشورهای متبوع، به ذات باعث می شود در روند کلی بازی، سیر بازی و بازیکنان آن در جهتی خلاف سیاست های کشور پیش رفته و سیاستگذاری های کلان را با مشکل جدی در اجرا مواجه کنند.
 تغییر سبک زندگی کاربران جوان ایرانی به سبک زندگی منحط و غیر اسلامی توسط این بازی ها، که با توجه به فرمان رهبر عزیز انقلاب خطری بزرگ برای آینده انقلاب اسلامی محسوب می شود، را نیز می توان در زمره دیگر خطرات فعالیت بدون محدودیت اینگونه بازی ها دانست.
متاسفانه بی‌توجهی به توسعه بازی های برخط خارجی در سالهای اخیر در حالی اتفاق می‌افتد که با توجه به جمعیت جوان و ضریب نفوذ اینترنت در ایران، کشور ما بازاری فوق‌العاده برای شرکت‌های خارجی است و این شرکت‌ها برای دسترسی به بازار ایران از انجام هیچ کاری فروگذار نمی‌کنند و در سایه این بی توجهی و حتی حمایت غیر قابل توجیه، تعداد بازی‌های خارجی که تنها طی چند ماه گذشته ترجمه شده و در اختیار کاربران ایرانی قرار گرفته اند، بالغ بر 15 عنوان است.
لذا اکنون که سیاست‌های کلی کشور در سال حمایت از تولید ملی در جهت حمایت از تولید داخلی است، شروع ساماندهی این شرایط بسیار مفید بوده و جای تقدیر دارد.
جلوگیری از ارائه بازی‌های آنلاین خارجی بدون اخذ مجوزهای لازم (فرهنگی- فنی- تجاری)، نظارت بر تراکنش‌های مالی بازی‌های ترجمه شده، نظارت بر استفاده از ظرفیت فنی شرکت‌های سازنده در همکاری‌های مشترک با تولیدکنندگان ایرانی، بازگشت بخشی از درآمدهای این بازی‌ها به چرخه‌ی تولید بازی‌های داخلی، از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند این بازار آشفته را اندکی سامان دهد. ساماندهی نشر بازی‌های برخط در دیگر کشورها باعث شکوفایی این صنعت شده است. برای مثال می‌توان از چین و کره‌ی جنوبی نام برد. این کشورها برای حمایت از رشد صنعت ساخت بازی های آن لاین بومی ، برای بیش از 3 سال استفاده از بازی های آن لاین خارجی بومی سازی شده در کشورشان را ممنوع اعلام کردند و در همان مدت برای تغییر ذائقه مخاطبان حمایت از ساخت بازی های بومی را افزایش دادند و امروز بازارهای بازی‌های آنلاین این کشورها در اختیار تولیدکنندگان بومی است.
در این میان گروه‌های سازنده بازی های برخط ایرانی در چارچوب‌های تعیین شده و با توجه به نابرابری شرایط در حال فعالیت در بازاری هستند که بدون توجه کافی در اختیار بازی‌های خارجی قرار گرفته است. بازی‌های ترجمه شده می‌توانند بعد از گذشت یک زمان تنفس میان مدت (به نفع تولیدکنندگان داخلی) و با رعایت چارچوب‌های تعریف شده به فعالیت خود در ایران ادامه داده و در رقابتی سالم در این عرصه‌ی جدید حضور داشته باشند. در نتیجه این محدودیت آغازی است بر شروع ساماندهی بازار آشفته بازی های برخط در ایران اسلامی.
به امید روزهایی بهتر در صنعت بازی‌های بر خط
جمعی از تولیدکنندگان بازی‌های ایرانی

برچسب ها: بازی ، برخط ، اینترنت ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.