سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به زودي؛

ظرفيت انتقال آب از سرشاخه هاي دز افزايش مي يابد

دستار ويژه رئيس جمهور از رفع تنگناهاي اعتباري طرح انتقال آب از سرشاخه هاي دز به ايران خبر داد و گفت : تا دوماه آينده ظرفيت انتقال آب از سرشاخه هاي دز افزايش مي يابد.


به گزارش سرويس اقتصادي  باشگاه خبرنگاران ، محرابيان در حاشيه بازديد از طرح عظيم انتقال آب از سرشاخه هاي دز به ايران مرکزي افزود: با پايان بتن ريزي و سـگمنت گذاري  400 متر باقيمانده از جداره تـونل قمرود تا 2 ماه آينده ،ظرفيت انتقال سيلاب به حداقل 6 متر مکعب در ثانيه افزايش مي يابد و با ذخيره اين آب در سدهاي گلپايگان ، کوچري و 15 خرداد شهرهاي هدف آماده دريافت از جمله قم ، از اوايل سال آينده به طور کامل از اين آب بهره مند مي شوند.
هم اکنون ظرفيت انتقال سيلاب دو و نيم متر مکعب در ثانيه است و بخشي از آب مورد نياز شهر قم از چاه هاي داخل شهر، يا علي آباد تامين مي شود.
تاکنون هزار و صد ميليارد تومان براي اجراي اين طرح ملي هزينه شد و حدود 120 ميليارد تومان ديگر نياز دارد.
دستار ويژه رئيس جمهور گفت: با تخصيص اعتبار 50 ميلياردي  که اخيرا براي آن صادر شد، کار به مرحله نهايي مي رسد و براي تامين  بقيه اعتبارات مورد نياز نيز  پيش بيني هاي لازم از طريق بودجه ،تهاتر و فروش اوراق مشارکت انجام شده  است.
بهره برداري اضطراري از مرحله اول  انتقال آب سرشاخه هاي دز در خرداد پارسال مردم قم را از جيره بندي آب در تابستان نجات داد و  با انتقال صد ميليون متر مکعب از ابتدا تـاکنـون حدود   نيمي  از آب مصرفي مردم را تامين کرد.
ساخت سدکوچري هم با ظرفيت 200 ميليون متر مکعب که منبع اصلي ذخيره و تنظيم و مديريت انتقال آب سرشاخه هاي دز به ايران مرکزي است با 57 درصد پيشرفت ادامه دارد.
طرح انتقال آب از سرشاخه خاي دز به قم در يکي از بزرگترين طرح هاي انتقال آب در خاورميانه است ، از سال 81 آغاز شد.
اين طرح قراراست سالانه 180 ميـليـون متر مکعب آب را به 10 شـهر مسير از جمله قم و روستاهاي اطراف برساند.

برچسب ها: دز ، اعتبار ، اب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.