سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاه مادي گرايانه جوانان،سن ازدواج را افزايش داده است

دکتر حسين والا گفت: خانواده ها بايد همواره در اين انديشه باشند که چگونه فرزندان خود را بدون اينکه متحمل هزينه هاي غيرلازم شوند،براي ازدواج همراهي کنند.

دکتر حسين والا روانشناس و عضو هيات علمي دانشگاه با بيان اينکه سن ازدواج يکي از شاخصه هاي مهم براي ارزيابي ميزان سلامت و بهداشت جسمي و رواني افراد يک جامعه محسوب مي شود در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران عنوان كرد: خانواده پايه و اساس شکل گيري هر جامعه اي است.
در صورت هرگونه تغيير و تحول در جامعه،بالطبع شاهد تغييراتي در اين نهاد هستيم.
وي با بيان اينکه افزايش سن ازدواج دختران و بروز پديده تجرد قطعي در بين آنان از زمره اين تحولات است که در نتيجه تغييرات کلان در سطح جامعه حادث شده است،افزود: بررسي سن ازدواج جوانان ايراني در چند دهه اخير،روندي صعودي را نشان مي دهد در حالي که سن ازدواج جوانان ايراني در چند دهه اخير،روندي صعودي را نشان مي دهد در حالي که سن ازدواج در گذشته حدود 25 سال بود اما در سال هاي اخير به 30 سال رسيده است البته آمارهاي متفاوتي در اين باره ارائه مي شود.
دکتر والا با بيان اينکه نگاه مادي گرايانه جوانان،سن ازدواج را افزايش داده است،تصريح کرد: خانواده ها بايد همواره در اين انديشه باشند که چگونه فرزندان جوان خود را بدون اينکه متحمل هزينه هاي غيرلازم شوند،براي ازدواج همراهي کنند.
وي ادامه داد: يکي از مسايل مهم بازدارنده در خصوص ازدواج جوانان،مطرح کردن مشکلات اقتصادي است اما بايد توجه داشت که عامل اقتصادي نبايد در انتخاب همسر و ازدواج جوانان بازدارنده باشد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه اظهار داشت: همان گونه که جوانان آماده ازدواج در يک جامعه سالم حق دارند از خدمات بهداشتي و درماني براي پيشگيري از بيماري ها استفاده کنند مسلما براي پيشگيري از ابتلا به مشکلات فکري و ناراحتي هاي عاطفي،رواني و جلوگيري از کج روي ها نيز به ازدواج نياز دارند.
وي با بيان اينکه قرآن کريم بلوغ را سن ازدواج مي داند و از آن با تعبير بلوغ نکاح ياد مي کند گفت:روايات ائمه و تفاسير مختلف نيز بر همين موضوع صحه مي گذارند.
به طوري که شيخ طوسي سن ازدواج را سن توانايي جنسي و رغبت به تاهل مي داند.
يعني سن ازدواج،سن تمايل است و چنين بر مي آيد که در صورت نياز اگر ترک آن موجب گناه شود،ازدواج واجب مي شود.
اما در جوامع امروزي به دلايلي که در ادامه به آنها خواهيم پرداخت،سن ازدواج از سن بلوغ جسمي فاصله گرفته است و اغلب اين فاصله معقول پنداشته مي شود.
اين روانشناس افزود: جوامع غربي اين خلا زماني يا در حقيقت دوره بحراني را با روابط آزاد جنسي که پشتوانه قانوني دارد،مي پوشانند اما جامعه ديني ما چنين راهکاري را بر نمي تابد.
بالطبع در چنين شرايطي،آشکار شدن آسيب هاي دوره بحراني ناگزير است چرا که نه مي توان مطابق راهکار ديني،سن ازدواج را به دوران بلوغ نزديک کرد و نه شرايط فرهنگي و اجتماعب دنياي معاصر اجازه مي دهد جامعه در شرايطي سالم افزايش سن ازدواج را تابي بياورد.
دکتر والا بالا رفتن جرايم و آسيب هاي اجتماعي مانند: اعتياد،بي بند و باري،همسرآزاري،طلاق،روابط سرد همسران،دخالت اطرافيان از علت هايي دانست که باعث سلب اعتماد جوانان از ازدواج مي شود.
وي ادامه داد: تغيير و دگرگوني ارزش ها يکي ديگر از عوامل موثر در تاخير ازدواج جوانان است.
به طوري که مصرف گرايي،تجمل گرايي،افزايش توقعات و تشريفات ازدواج،رشد بي پايه ميزان مهريه و تاثير آن بر منزلت اجتماعي،سست شدن بنيادهاي مذهبي و عدم اطمينان به آينده شغلي در تاخير ازدواج جوانان تاثيرگذار است.
اين روانشناس در پايان با تاکيد بر اينکه ازدواج،پيمان مقدسي است که در آن زن و مرد براساس يک تعهد قانوني،شرعي و عاطفي پيمان مي بندند تا با تشکيل خانواده و در يک زندگي مشترک،نيازهاي همديگر را تامين کرده و در تلخي و شيريني هاي زندگي،يار و غمخوار هم باشند
گفت: با اين وجود،خانواده يکي از ارکان جامعه به شمار مي رود و دستيابي به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و تحقق خانواده سالم،مشروط به برخورداري زوجين از سلامت رواني و داشتن رابطه اي مطلوب با يکديگر است./ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.