سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشخيص افراد مستعد ابتلا به سرطان روده با شناسايي دو ژن

كشف ارتباط بين دو ژن و سرطان روده مي‌تواند از ابتلا به اين سرطان جلوگيري كند.

به گزارش  گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، به نقل از نشريه نيچر ژنتيك، محققان دانشگاه آكسفورد با تعيين توالي كلي ژنوم DNA  در 20 فرد از خانواده‌هايي با سابقه شديد سرطان روده مشاهده كردند افراد حامل نسخه‌هاي غيرطبيعي و معيوب ژن‌هاي POLE‌ و POLD1 بيش از بقيه در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند.

براساس اين گزارش محققان افزودند: با شناسايي نسخه‌هاي معيوب اين ژن‌ها و غربالگري افرادي كه سابقه خانوادگي زيادي جهت ابتلا به سرطان روده را دارند مي‌توان افراد مستعد ابتلا به اين سرطان را تشخيص داد و با استفاده از كولونوسكوپي و روش‌هاي ديگر جهت پيشگيري از وقوع اين بيماري در آنها تلاش كرد.

به گفته محققان ژن‌هاي POLE‌ و POLD1‌ ژن‌هاي دخيل در فرآيندهايي هستند كه آسيب به DNA‌ را ترميم مي‌كنند و عملكرد نادرست اين ژن‌ها با تجمع آسيب DNA  در افراد باعث ايجاد تغييراتي در بدن مي‌شود كه در ابتلا به سرطان روده نقش دارند.

نتايج ديگر حاصل از اين مطالعه با انجام تحقيقات تكميلي ديگر در تعداد بيشتري از افراد براي تاييد يافته‌هاي به دست آمده همچنين افزود: نسخه ناسالم ژن POLD1‌ با افزايش خطر ابتلا به سرطان رحم و احتمالاً سرطان مغز همراه بوده است چرا كه 7 نفر از افراد موجود در مطالعات تكميلي ضمن داشتن نسخه معيوب ژن POLD1  با سرطان رحم و يك نفر هم با دو تومور مغزي تشخيص داده شده است./ع2

برچسب ها: روده ، سرطان ، ژن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.