سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

398 نظامی خارجی در سال 2012 در افغانستان کشته شده اند

نيروهاي بين‌المللي در افغانستان سال گذشته شمار زيادي از نظاميتن خود را در حوادث‌جداگانه نظامي و غيرنظامي از دست دادند.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ، تارنماي icasualties.org گزارش داد که ۳۹۸ نظامي خارجي سال ۲۰۱۲ در افغانستان جان خود را از دست دادند که اين رقم در مقايسه با سال ۲۰۰۱ که شمار تلفات نظاميان خارجي ۱۲ نفر بود قابل تامل است. 
اين در حالي است که از ميان تلفات نظاميان خارجي در افغانستان، ۳۰۹ تن امريکايي، ۴۴ نفر انگليسي و ۴۵ تن ديگر از ديگر کشورهاي عضو ناتو بودند. 
جنگ افغانستان که تا کنون در آن ۲ هزار و ۱۷۳ امريکايي جان خود را از دست دادند به عنوان طولاني‌ترين جنگ در طول تاريخ امريکا شناخته مي‌شود. 
نيروهاي افغان نيز از از زمان حمله نيروهاي خارجي تحت امر امريکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ تا کنون، تلفات زيادي را متحمل شده‌اند. 
ظهير عظيمي، سخنگوي وزارت دفاع افغانستان گفت: «ما در سال ۲۰۱۲ نزديک به هزار و ۵۰ تن از سربازان قهرمان خود را از دست داديم، اما همانند بسياري از ارتش‌هاي جهان نمي‌توانيم مشخص کنيم که چه تعداد از نيروهاي افغان در ساال ۲۰۱۲ مجروح شدند.»
امريکا و متحدان اين کشور به بهنانه مبارزه با تروريسم در سال ۲۰۰۱ ميلادي به کشور افغانستان حمله کردند. به موجب اين تهاجم نظامي، طالبان قدرت را از دست داد اما همچنان با وجود حضور هزاران نيروهاي خارجي، ناامني در افغانستان موج مي‌زند.
همچنين با وجود ۱۱ سال حضور نظاميان تحت امر امريکا در افغانستان، از حملات شبه‌نظاميان طالبان و کشت خشخاش در اين کشور جنگ‌زده کاسته نشده است. 
حامد کرزي، رئيس جمهور افغانستان، دسامبر ۲۰۱۲ در نشست خبري مشترک با همتاي آلماني خود، يوآخيم گائوک، بار ديگر تاکيد کرد که خروج نيروهاي خارجي از افغانستان هرگز براي مردم اين کشور چالش نخواهد بود. 
حامد کرزي گفت: «همان گونه که همه ما مي‌دانيم، افغانستان يک کشور تازه به دوران رسيده نيست. اين کشور از زمان‌هاي بسيار بسيار گذشته وجود داشته است و خروج نيروهاي خارجي از افغانستان براي اين کشور به عنوان يک چالش محسوب نمي‌شود.»
اين در حالي است که پيشتر گروه بحران بين‌المللي در گزارش خود نوشت که افغانستان هنوز براي به دست گرفتن کنترل امنيت اين کشور از آمادگي لازم برخوردار نيست.
گزارش گروه بحران بين‌المللي واکنش‌هاي تند مقام‌هاي افغان را به همراه داشت. 
حميد علمي، سخنگوي رئيس جمهور افغانستان با «پوچ و بي‌ارزش» خواندن اين گزاش گفت: «ملت ما در سال ۲۰۰۱ متولد نشد. ما تاريخ بسيار کهني داريم و با ابرقدرت‌ها مبارزه کرده‌ايم و مي‌دانيم که چگونه از خود دفاع کنيم.»
همچنين، ايمل فيضي، سخنگوي ارشد رئيس جمهور افغانستان گفت که در پس گزارش‌ها و فعاليت‌هاي گروه بين‌المللي بحران انگيزه‌هاي سياسي وجود دارد.
حامد کرزي نيز خود در واکنش به اين گزارش از رسانه‌هاي اصلي غرب به ويژه روزنامه نيويورک تايمز، شبکه بي‌بي‌سي و شبکه سي‌ان‌ان به دليل پيش‌بيني‌هاي مبهم و تيره درباره آينده افغانستان پس از خروج نيروهاي خارجي تحت امر امريکا به شدت انتقاد کرده است.
اين در حالي است که رسانه‌هاي غربي در سال‌هاي گذشته همواره در برابر کشتار غيرنظاميان افغان به دست نيروهاي بين‌المللي به سرکردگي امريکا سکوت اختيار کرده‌اند. 
کارشناسان در افغانستان به دولت اين کشور درباره هرگونه توافق امنيتي با امريکا هشدار داده‌اند. به گفته کارشناسان افغان، نيروهاي امنيتي اين کشور مي‌توانند مسئوليت‌هاي امنيتي افغانستان را بر عهده بگيرند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.