سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز ليگ برتر جودو از فردا؛

جاي خالي قهرمان و نايب قهرمان سال 90 در ليگ

ليگ برتر جودو در حالي از فردا 13دي کليد مي خورد كه تيم استقلال از حضور در ليگ انصراف داده و وضعيت گاز فجر نيز مشخص نيست.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ نهمين دوره رقابتهاي ليگ برتر جودو با عنوان جام ولايت در حالي به ميزباني سالن شهيد افراسيابي برگزار مي شود كه دو تيم گاز فجر جم و استقلال قهرمان و نايب قهرمان ليگ سال 90 از شركت در مسابقات امسال انصراف داده اند.

هرچند به گفته غلامحسين علمي، رئيس سازمان ليگ فدراسيون جودو احتمال حضور گاز فجر در ليگ امسال هنوز وجود دارد و بنابراين برنامه هفته اول نيز با فرض حضور گاز فجر تنظيم شده است و در صورت غيبت آنها در روز مسابقه قرعه كشي ليگ دوباره انجام خواهد شد.

طبق قرعه كشي، صبح چهارشنبه در دور اول تيمهاي گاز فجر جم و هتل ملك چالوس، نفت مسجد سليمان و دانشگاه آزاد اسلامي، موسسه مالي و اعتباري ميزان و پاس ثامن الحجج به مصاف هم مي روند و شهداي خوزستان نيز استراحت دارد.

در دور دوم نيز، تيم شهداي خوزستان با تيم هتل ملك چالوس، پاس ثامن الحجج با گاز فجر جم، موسسه مالي و اعتباري ميزان با نفت مسجد سليمان به مبارزه خواهند پرداخت و دانشگاه آزاد اسلامي نيز در اين دوره استراحت مي كند.

براساس اين گزارش نكته قابل توجه در ليگ امسال علت حضور تيم استقلال است كه با حضورخود در ليگ جودو و با هدف سازندگي جودو كاران لايقي را به همگان معرفي كرد، اين تيم از سال 89 كار خود را با مسابقات ليگ دسته يك آغاز كرد و قهرمان شد در سال 90نيز هرچند موفق به كسب عنوان نايب قهرماني شد اما آنها مشكلات داوري را در از دست دادن كاپ قهرماني خود مؤثر دانستند، حضور آنها در همين دو سال با اين عملكرد قابل قبول ملي پوشان بسياري را به تيم ملي جودو معرفي كرد تا جايي كه نتايج موفقي كه جودوكاران ايران در تورنمنت هاي ارمنستان و لبنان به دست آوردند از طرف بازيكنان همين باشگاه بود.

اما چه چيز استقلالي ها را از جودو گرفت؟ به گفته بهرام اميري، سرپرست جودوي استقلال، عدم حضور آنها در ليگ به نوعي به خاطر دلخوري از مسئولان فدراسیون جودو است و مشکلاتی که در فصل گذشته برای تیمشان به وجود آمد.

طبق این گزارش، گاز فجر نیز همانند استقلال، یکی از تیم های بازنده بود که برای اولین بار در سال 89 حضور در لیگ جودو را تجربه کرد و در همان اولین سال حضورش نایب قهرمان شد.

در لیگ سال 90 نیز قهرمان شدند اما آن ها دلیل انصراف خود از لیگ 91 را مشکلات مالی عنوان کردند.
از آن جا که هدف اصلی فدراسیون کنونی جودوی کشورمان پشتوانه سازی و تربیت جودوکاران در سنین پایه است به نظر می رسد حمایت از تیم های بازیکن ساز باید جزء اولویت ها باشد.

یکی از قدیمی ترین تیم های لیگ برتر جودو، تیم دانشگاه آزاد است، مهرداد حسن زاده ، مسئول تیم دانشگاه‌ آزاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:  اولین لیگ جودو سال 1374 کار خود را آغاز کرد و من در آن دوره به عنوان بازیکن تیم فتح سپاه بودم دو سال بعد دانشگاه آزاد نیز وارد لیگ شد که در آن تیم من هم مربیگری و هم بازیکنی را تجربه می کردم از همان سال به بعد لیگ جودو سال به سال ضعیف تر شد و ما لیگ پویا و فعالی در جودو نداریم.

وی درباره علت نداشتن لیگ موفق در جودو خاطر نشان کرد: علت این که ما لیگ منظم و قوی ای نداشته ایم مشکلات ساختاری لیگ است و مربوط به این فدراسیون نیست 10 یا 12 سال جودو بسیار ضعیف عمل کرده است ما حامی مالی نداشتیم و بسیاری از مشکلاتی که از همین مسائل مالی به وجود می آید.

حسن زاده در پاسخ به این که آیا صحت دارد که بهترین مبلغ قرارداد در لیگ جودو 10 یا 15 میلیون تومان است بیان کرد: بله رقم قرارداد ها در لیگ جودو به همین صورت است و بیشتر از این نیست.

لازم به ذکر است، تیم دانشگاه آزاد که حدود دو ماه پیش قهرمان جام حذفی جودو شده است تا کنون 100 مقام قهرمانی در ایران و خارج از ایران را در کارنامه خود دارد، از جمله نایب قهرمان جودو در جام زیتون ارمنستان، نایب قهرمان لیگ آینده سازان، همچنین مسئولان این تیم 15 دوره مسابقات بین المللی جام فجر را نیز درایران برگزار کرده اند که جزء اتفاقات مهم برای جودوی کشور است./مح

برچسب ها: جودو ، لیگ برتر ، رزمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.