سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

«برج بمونی آقا» فراموش شده در ذهن گردشگران

«برج بمونی آقا» بهبهان با قدمتی چند صد ساله و بهره‌مندی از منظره‌ای زیبا می‌تواند گزینه مناسبی برای دوستداران آثار باستانی و گردشگران باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، با فرارسیدن زمستان آب و هوای بهبهان نیز تغییرات محسوسی کرده و زمینه برای سفر گردشگران به این شهرستان برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری فراهم می‌شود.

این شهرستان با قدمتی که برخی از باستان‌شناسان آن را 10 هزار سال نیز می‌دانند، دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری در حوزه‌های مختلف است.

تمدن پیشرفته ارگان قدیم همراه با دانش و توان مردم آن روزگار آثار بسیاری را برای امروز به جای گذاشته است که در صورت معرفی می‌تواند پذیرای گردشگران بسیاری باشد.

یکی از این بناهای تاریخی و جاذبه گردشگری بهبهان با قدمتی چند صد ساله برج بمانی «بمونی آقا» است که برگرفته از نام مالک آن است.

این بنا در روستایی به همین نام در بخش مرکزی بهبهان و در 16 کیلومتری این شهرستان در منطقه‌ای گرم و زلزله‌خیز واقع شده است.

به دلیل این‌که این بنای تاریخی بر روی تپه‌ای به ارتفاع حدود 40 متر قرار دارد، اکنون به صورت متروکه در آمده است و با توجه به ویژگی مهم این بنا که بر بالای تپه‌ای در مجاورت رودخانه واقع شده به محلی برای تفریح مردم در روزهای تعطیل تبدیل شده است و منظره زیبا در کنار قدمت آن می‌تواند در جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد.

کاربری این اثر در گذشته محل سکونت بوده و در حال حاضر به صورت متروکه در آمده است.

«برج بمونی‌ آقا» شامل یک حیاط مرکزی بوده که در دو طرف جنوب شرقی و شمال غربی آن ساختمان قرار گرفته است، مصالح به کار رفته در بنا، سنگ و گچ است.

در سمت شمال غربی حیاط، ساختمان اصطبل شامل یک اتاق سراسری با طول 14 متر و عرض چهار متر قرار دارد که سقف آن به روش طاق و تویزه است؛ در وسط طاق اصلی یک ستون با ابعاد 90 در 70 سانتیمتر قرار دارد. این قسمت سالن مانند، دارای هفت پنجره با طاق هلالی به سمت حیاط بوده که از دو طرف داخل و بیرون دارای برجستگی هلالی شکلی است که نشان می‌دهد این طاقچه‌ها به عنوان آخور حیوانات مورد استفاده بوده‌اند.

در طرفین این طاقچه‌ها فرورفتگی‌هایی در دیوار وجود دارد که با یک زائده میله مانند، از جنس سنگ محل بستن افسار حیوانات بوده ‌است.

بنا یک ورودی به همان طرف دارد که در سر درب آن مانند پنجره‌ها طاق هلالی دارد، بنا از سمت شمال غربی (دیوار روبه‌روی درب ورودی) دارای طاق‌نماهایی است، که طاق جناقی دارند.

درون فرورفتگی هرکدام از طاق‌نماها یک دریچه در دیوار پشتی است که موجب تهویه هوا در تابستان می‌شد، خود اتاق اکنون تخریب شده و تنها دو عدد از دیوارهای آن سالم مانده است.

بنای قرار گرفته در جنوب شرقی حیاط در سه طبقه ساخته شده که در طبقه اول بعد از درب ورودی دارای سر درب قوسی شکلی است.

در سمت چپ یک اتاق کوچک که پستوی کوچکی در انتهای آن قرار دارد واقع شده که تنها راه ورودی آن یک پنجره کوچک به ابعاد 60 در 90 سانتیمتر است و با توجه به گفته اهالی روستا، به عنوان زندان استفاده می‌شد.

بعد از این قسمت درب ورودی به پلکانی که به طبقات بالا راه داشته قرار دارد، پلکان پس از یک پاگرد به اتاق‌های طبقه دوم رسیده و از داخل یکی از اتاق‌ها با یک پاگرد دیگر به طبقه سوم و از آنجا به پشت‌بام راه داشته است.

بعد از راه‌پله دو اتاق دیده می‌شوند که اتاق کوچک‌تر به ابعاد 2.5 در 2.6 متر و اتاق بزرگ‌تر به ابعاد 2.5 در پنج متر است که سقف آن‌ها در گوشه‌ها کمی قوس دارد.

 

تاریخچه روستای «برج بمونی‌ آقا»

اهالی این روستا در خصوص تاریخ روستای خود خاطرات و بیان شیرینی دارند که گوش هر شنونده‌ای را نوازش داده و وی را تا پایان آن در خود محو می‌کند. آن‌ها با لهجه شیرین خود می‌گویند: حدود 200 سال پیش، حاج بمونی آقای بزرگ که از بزرگان طایفه آغاجری بود، قلعه‌ای زیبا و محکمی را در 16 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهبهان، بالای تپه‌ای بلند و مشرف به رودخانه برای سکونت خود بنا کرد.

طایفه بزرگ و متمدن آقاجری از ایل قشقایی و دارای 14 زیر مجموعه بوده که به منطقه خوزستان مهاجرت و در بهبهان، آغاجری و هفتگل سکنی گزیدند.

این قلعه دارای دو بخش اصلی شمالی و جنوبی است، طبقه دوم ضلع جنوبی قلعه که مشرف به رودخانه و معروف به خان نشین بود، اتاق مخصوص حاجی و میهمانان ویژه و اتاق‌های طبقه همکف متعلق به زن، دختران و پسران حاجی و همچنین خدمتکاران و ساختمان شمالی محل نگهداری اسب و علوفه بود.

قلعه از سه طرف مشرف به پرتگاه و تنها راه بار روی قلعه از پشت بود که با دریچه‌هایی به نام تیرکش که در طبقه دوم ساختمان طراحی شده، در مواقع ضروری توسط تفنگچی‌ها حراست می‌شد./ع

 
برچسب ها: برج ، فراموش ، گردشگران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.