سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بزرگترين تجمع انساني در جهان؛

زنجيره انساني زائران پياده حسيني از شهر نجف تا کربلاي معلي

در حال حاضر که مشغول پياده روي هستيم، شهر نجف به کربلا از طريق يک زنجيره انساني به يکديگر متصل شده است.

به گزارش خبرنگار ويژه نامه ماه محرم باشگاه خبرنگاران، سنت زيارت پياده در آستانه اربعین به زمان ائمۀ معصومین صلوات الله علیهما بازمی گردد. در عراق، از سالها پيش چنين رسم است که هيئتها و دسته‏‌هاي عزاداري از شهر‌هاي اطراف(بصره، بغداد و عمدتا از نجف) براي زيارت کربلا پياده حرکت ‏مي‏‌کنند.

در حاليکه که تنها دو روز تا اربعين حسيني باقي مانده است، حضور ميليوني زائران و عاشقان ابا عبدالله الحسين از نقاط مختلف جهان؛ مسير شهر نجف تا کربلا را همانند يک زنجريه انساني به يکديگر متصل کرده است.

بيش از ميليون‌ها زائر از ایران ،‌ قطر ، عربستان ،‌ هند ، افغانستان ، بحرین ،کویت ، لبنان ، پاکستان و کشورهای افریقایی ، اورپا و  امریکا در این مراسم حضور دارند.
* بزرگترين تجمع انساني در جهان


اخبار دريافتي حاکي از اين مطلب است که بيش از 16 ميليون زائر از نقاط مختلف وارد کشور عراق شده‌اند که بيشترين زائران متعلق به کشور ايران و بحرين هستند.

نکته جالب توجه اين است که در مراسم سالانه حج، كم‌تر از 4 ميليون زائر شركت مي‌كنند اما اين سيل عظيم جمعيت با وجود امکانات محدود در کشور بحران زده عراق دچار سختي و مشکل نمي‌شوند و اين مهم برخاسته از برکات عظيم اين سنت ديرينه و مقدس است.


حکایت حضور و خدمات کسانی که از روزهای قبل تمام این مسیر را چادر زده بودند تا از راهپیمایان و پیاده روان زائر حسین ( علیه السلام ) که در عراق به آنها مشایین می گویند پذیرایی کنند حلاوتی دیگر دارد.

مسير 80 کيلومتري نجف تا کربلا در امتداد مسير فرات قرار دارد. تمامی مسیرهای منتهی به کربلای معلا، مملو از ده‌ها هزار "موکب" جهت پذیرایی از میلیون‌ها زائر امام حسین(ع) است که به جهت بزرگداشت اربعین حسینی و مواسات به حضرت زینب(س)، پیاده خود را به کربلا می‌رسانند، برقرار می‌شود. موکب‌ها در واقع چادرها و ایستگاه‌های صلواتی هستند که در ایام اربعین حسینی به مدت 20 روز توسط هیئت‌ها برقرار می‌شوند و به صورت شبانه روزی مشغول خدمت به زوار هستند و همه گونه خدمتی از پذیرایی، استراحت، خواب و حمام گرفته تا ماساژ پا و خدمات درمانی را ارائه می‌دهند.

بيشتر اين موکب‌ها شخصي بوده و به تفسير خانواده‌هاي بر پا کنندگان آن، هزينه اين موکب‌ها با حداکثر امکانات پذايرايي از زائران سيد الشهدا؛ يک سال قبل و با پس انداز تمامي اعضاي خانواده تامين مي‌شود.

هیأت های عزاداری با برپایی خیمه های مختلف دربین راه، تمامی وسائل و امکات پذیرایی و استراحت زائران را فراهم می آورند. تهیۀ غذای گرم وبرپایی چادرهای استراحت درمیان راه برای استراحت زائران ازمهمترین فعالیتهای این خیمه ها بشمار می آید.

در طول مسیر برخي افراد مانند فروشنده ای که می خواهد جنس خود را با اصرار به مشتری بفروشد قدم به قدم با التماس از زائرین می‌خواهند به چادر آنها بروند و استراحتی کنند و یا از غذاهایی که آماده بر روی میزهایی در جلوی چادرهایشان چیده بودند حتی اگر شده لقمه ای بردارند و آنگاه به مسير خود ادامه دهند.

گاه اصرارآنها تا بدان حد است که زائران ناچار می‌شوند تسلیم التماسشان شود و لقمه ای از غذا یا از طبق خرمایشان برداشته و به راه خود ادامه دهند.

در اين ميان حتی شلغم پخته همراه نان هم به عنوان نذری به زائران داده مي‌شود که مي‌توان گفت مثل مرهمی برای گلوی نه چندان حال دار سرمای سوز دار شب و روز‌هاي عراق است.

لازم به ذکر است در مسير راه مستمرا تمثال یا مجسمه سر بریده امام حسین(علیه السلام) باچشمانی بسته بر روی نیزه دیده مي‌شود و حتي در کنار چادرهای پذیرایی، گاه مجسمه‌هایی از حضرت عباس(علیه السلام) دیده مي‌شود که تیری به چشم مبارک اصابت کرده است.

از صحنه های تکراری مسیر گهواره‌هایی است که در آنها عروسکی آرمیده و جمعیت اصرار دارند به رسم ادب و ارادت دستي به آنها زده و تکانی بدهند.

* گر خوانمش قيامت دنيا بعيد نيست


خبرنگار اعزامي ويژه نامه محرم باشگاه خبرنگاران در ادامه توصيفات خود مي‌گويد: " در حال حاضر که مشغول پياده روي هستيم ، شهر نجف به کربلا از طريق يک زنجيره انساني به يکدگير متصل شده است و اگر اين جمعيت را تشبيه به قيامت کنيم شايد دور از ذهن نباشد."

وي ادامه مي‌دهد: "مسیر نجف تا کربلا ۸۰ کیلو متر است ولی برای پیاده رفتن از حرم حضرت امیر(ع) تا حرم ابالفضل العباس عليه السلام ۱۰۵کیلو متر است. "

نکته جالبي که دراين باره ذکر مي‌کند این است که فاصله حرم حضرت علي عليه السلام تا حرم حضرت عباس عليه السلام داری تیرهای چراغ برقی هستند که روی همه آنها شماره گذاری شده است که از شروع تا پایان یعنی تا ورودي حرم حضرت عباس عليه السلام مجموعا ۱۴60 تير وجود دارد که عربها تعبیر به عمود می‌کنند.

این عمودها کمکي است در جهت تبيين مسافت طي کرده و پيش بيني مسير باقي مانده و دیگر اینکه به جهت ازدحام جمعیت می توان در کنار عدد خاصی از این عمودها وعده ديدار با ساير هم‌کارواني‌ها کرد و حتی در مواردی که کسی گم میشود با مراجعه به موکبهای خاصی نامش اعلام می‌شود و  شماره عمود موکب هم گفته میشود.

گفتني است میلیونها نفر از گوشه و کنار جهان به سمت قطعه ای از بهشت در حرکت هستند. در این بین هزاران موکب عزاداری  به چشم می خورند که از اقصی نقاط دنیا برای هر چه با شکوه تر برگزار شدن اربعین سرور و سالار شهیدان به سرزمین عراق آمده اند.

اربعین حسینی تنها اختصاص به اباعبدالله الحسین دارد، روزی است که شعارهای آن تمام آفاق جهان را فرا پر کرده و جاودانگی آن هر ساله تکرار می گردد زیرا نمونه ای از تایید الهی است، روزی بزرگ که ملل مختلف برای آن هزاران حساب بازکرده اند، اربعین روزی است که گستره خود را در صحنه اسلامی و جهانی گسترش داده و برای خود جایگاهی بزرگ رقم زده است.

هر ساله در بیستم ماه صفر، ملل مختلف در هیات های میلیونی خود با گام های محکمی که بر زمین می زنند جهان را به لرزه در می‌آورند. جهان در این روز شاهد موج وسیعی از انسان هایی خواهد بود که با حمل کردن پرچم های مشکی، سبز و قرمز و سر دادن شعارهای حسینی گروه گروه به سوی کربلا پیش می‌روند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.