سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

تاثیر مستقیم استعمال دخانیات در بروز ناباروری

سرپرست مرکز تحقیقاتی درمانی ناباروری منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : استعمال دخانیات نقش موثری در بروز ناباروری در زنان و مردان ایفا می کند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر نزهت موسوی اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده زنانی که استعمال دخانیات اعم از سیگار و قلیان دارند عمر باروری آنها ده سال افزایش می یابد و اگر خانمی در سن 25 سالگی باشد و مصرف دخانیات داشته باشد میزان باروری وی مانند یک خانم 35 ساله است .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه به طور کلی مصرف مواد دخانی و یا استنشاق دود سیگار در محیط های بسته ، مشکل ناباروری را در زنان و مردان تا دو برابر افزایش می دهدخاطر نشان کرد: با ترک سیگار توان تولید مثل را می توان بهبود داد .

سرپرست مرکز تحقیقاتی درمانی ناباروری منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد : همچنین حرارتی که امواج مغناطیسی در وسایلی مانند لپ تاب در فرد ایجاد می کند می تواند در ضعف اسپرم ها موثر باشد.

عضو هیات علمی گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هنوز ثابت نشده که مواردی مانند کار با مایکرو فر، استفاده از فست فود، استفاده از قرص های ضد بارداری در ناباروری موثر باشد.

موسوی افزود : مردانی که از رنگ های شیمیایی در کارشان استفاده می کنند و یا در معرض سموم شیمیایی قرار دارند نیز احتمال ناباروری را در خود افزایش می دهند.

وی گفت: بیش از 80 هزار نوع آلاینده شیمیایی قابلیت جذب در طبیعت را ندارند و در محیط زندگی باقی می‌مانند مانند آفت کش‌ها که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به صورت یک هورمون مجازی وارد بدن می‌شوند و به خون و سیستم ژنتیک انسان وارد شده و سلامت فرد از جمله سلامت باروری را تحت تاثیر قرار می دهند .

موسوی با اشاره به اینکه کم کاری تخمدان ، داشتن تخمدان های پلی کیستیک ، عفونتهای لگنی و رحم ، چسبندگی لوله های رحمی، فیبروم رحمی از علل شایع ناباروری در زنان و داشتن اسپرم ضعیف در مردان از علل ناباروری مردان به شمار می رود خاطر نشان کرد : در حال حاضر 17 درصد از زوجین کشور با مشکلات ناباروری مواجه هستند که 30 درصد از این میزان به علت مشکل آقایان ، 40 درصد بانوان و بقیه موارد توام و یا بدون علت است ./ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.