سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خدا هیچ وقت زمین رو خالی از حجت نگذاشته

آیا می شه از بیان قرآن استفاده کرد که در دوره فطرت رسل زمین خالی از حجت بوده؟

به گزارش مجله شبانه  باشگاه خبرنگاران، وبلاگ بصیرت در جدیدترین نوشته خود آورده است:

خیر اولا رسالت با نبوت فرق داره ، کما اینکه استاد مصباح یزدی می فرمایند :واژه رسول به معنای پیام آور به حَسَب روایتی شمار رسولان الهی، 313نفر می باشد. طبعاً مقام ایشان بالاتر از مقام سایر انبیا خواهد بود و واژه نبی ـ اگر از ماده(نبا) باشد ـ به معنای صاحب خبر مهم و اگر از ماده (نبو) باشد، به معنای دارای مقام والا وبرجسته است .( آموزش عقاید، ص 282)

در روایتی از امام باقر(ع)آمده است : نبى كسى است كه در خواب مى بیند(وحى الهى را از این طریق دریافت مى دارد) و صداى فرشته را مى شنود، ولى فرشته وحى را نمى بیند، ولى رسول كسى است كه هم صدا را مى شنود،  و هم در خواب مى بیند،  و هم فرشته وحى را در بیدارى مشاهده مى كند.(اصول كافی، ج 1، ص 176)


در ثانی بین رسالت حضرت عیسی (ع) و رسالت حضرت محمد خاتم پیامبران (ص) اوصیا و انبیای متعدد قیام كرده اند كه اسامی عمده آنها از این قراره:

1. شمعون _ از پیامبر اكرم (ص) نقل شده است كه «وقتی خداوند خواست عیسی را به آسمان برد وحی كرد به سوی او كه نور و حكمت و علم و كتاب خدا را به شمعون پسر حمون كه او را صفا می گفتند، بسپارد، و او را خلیفه خود بر مؤمنان قرار بدهد» علامه مجلسی, تاریخ پیامبران و حیوه القلوب, قم، انتشارات سرور، چاپ چهارم، 1380 ه ش، جلد 2 ،ص 1191

2. یحیی پسر ذكریا _ «شمعون پیوسته مردم را هدایت می كرد... تا آنكه شمعون به رحمت خدا پیوست و بعد از او خداوند پیغمبری فرستاد از صالحان كه او یحیی پسر ذكریا بود (همزمان با پادشاهی اردشیر پسر اسكاس) همان

3. پسران شمعون _ چون هنگام شهادت حضرت یحیی فرا رسید خداوند به او وحی كرد كه وصیت و امامت را در فرزندان شمعون قرار دهد و امر كند حواریان و اصحاب حضرت عیسی را كه از او اطاعت نمایند. همان، ص 1192 و كمال الدین و تمام النعمه، ص 224 و امالی شیخ صدوق، ص 262

حضرت سلیمان و جانشین او آصف ابن برخیا نیز در همین دوران بوده اند قبل از ظهور بخت النصر حیوه القلوب، همان، 1211

4. ارمیا، دانیال و عزیر_ بعد از فرزند شمعون، نوبت رسالت به حضرت ارمیا، دانیال و عزیز می رسد، كه این سه نفر، همزمان با دوران بخت النصر بوده اند.

5. مكینها - و چون مرگ دانیال نزدیك گشت، خداوند به او امر نمود كه نور و حكمت را به فرزند «مكینها» بسپارد و او را خلیفه خود قرار دهد. همان، ص 1213، كمال الدین و تمام النعمه،ص 225

6. حضرت یونس _ از ترتیب ذكر یونس بعد از ارمیا و مكینها در كتاب حیوه القلوب فهمیده می شود كه حضرت یونس بعد از دانیال و ارمیا بوده است. حیوه القلوب، همان، ص 1235-1256

7. پیامبری از اهل حبشه _ از علی علیه السلام نقل شده است كه (بعد از دوران حضرت یونس) خداوند پیامبری از اهل حبشه مبعوث نمود. همان، ص 1286 و ر.ك: تفسیر قمی، ص 413، جلد 2، قصص الانبیاء راوندی، ص 246 به احتمال زیاد زرتشت نیز در این دوران بوده است. لذا در روایات آمده كه خداوند پیغمبری فرستاد و مجوس همراه كتابی. حیوه القلوب، همان، ص 1288-1289 و همین طور پیامبران بیشمار دیگری كه توسط كه توسط شاهان به قتل رسیدند، از جمله «كیخسرو» پادشاه مجوسیان سیصد پیغمبر را به شهادت رساند. همان، ص 1290 و ر.ك: احتجاج، ج 2، ص 236

8. جبرئیل پیامبر _ از دیگر پیامبرانی كه در فاصله بین حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) مبعوث به رسالت شده و تقریبا در پایان این مدت بوده، حضرت جرجیس است كه خداوند او را به سوی پادشاهی در شام به نام «داذانه» فرستاد، جرجیس او را نصیحت كرد و فرمود: «سزاوار نیست خلق را كه غیر خدا را عبادت كنند، و رغبت كنند برای حاجات به سوی غیر خدا» پادشاه به آن حضرت گفت: از اهل كدام [سر]زمینی؟ فرمود: من اهل رومم و در فلسطین [ساكن] می باشم. پس شاه امر كرد كه آن حضرت را حبس كردند و بدن مباركش را با نشانه های آهنین مجروح كردند تا گوشتهای او ریخت. حیوه القلوب، همان، ص 1294

9. خالد بن سنان _ آخرین پیامبری كه بین پیامبر اكرم(ص) و حضرت عیسی بوده، خالدبن سنان است، به قدری به دوران پیغمبر نزدیك بود كه دخترش به نام «محیاه» تا زمان حضرت خاتم زنده بود.

از امام باقر و صادق(ع) نقل شده است: كه روزی پیامبر اكرم نشسته بودند، كه ناگاه زنی به خدمت آن حضرت آمد، پس آن حضرت او را مرحبا گفت... و او را بر ردای خود در پهلوی خویش نشانید و فرود این دختر پیغمبری است كه قومش او را ضایع كردند، او خالدبن سنان نام داشت و عبسی [اهل قبیله عبس] بود... همان، ص 1299_1300 و ر.ك: كاخ ج 8 ص 342 و قصص الانبیاء، راوندی، ص 276 و كمال الدین، ص 660.

نتیجه: حجت ها و پیامبران بی شماری در فاصله بین عیسی(ع) و پیامبر اكرم ظهور نموده اند.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. حیوه القلوب، محمد باقر، مجلسی، ج 2
2. قصص الانبیاء، قطب الدین راوندی
3. اثبات الوصیه، حسین مسعودی
برچسب ها: وبلاگستان ، باشگاه ، خالی ، حجت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.