به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ
بصیرت در جدیدترین نوشته خود آورده است:
خیر اولا رسالت با نبوت فرق داره ، کما اینکه استاد مصباح یزدی می فرمایند :واژه رسول به معنای پیام آور به حَسَب روایتی شمار رسولان الهی، 313نفر می باشد. طبعاً مقام ایشان بالاتر از مقام سایر انبیا خواهد بود و واژه نبی ـ اگر از ماده(نبا) باشد ـ به معنای صاحب خبر مهم و اگر از ماده (نبو) باشد، به معنای دارای مقام والا وبرجسته است .( آموزش عقاید، ص 282)
در روایتی از امام باقر(ع)آمده است : نبى كسى است كه در خواب مى بیند(وحى الهى را از این طریق دریافت مى دارد) و صداى فرشته را مى شنود، ولى فرشته وحى را نمى بیند، ولى رسول كسى است كه هم صدا را مى شنود، و هم در خواب مى بیند، و هم فرشته وحى را در بیدارى مشاهده مى كند.(اصول كافی، ج 1، ص 176)
در ثانی بین رسالت حضرت عیسی (ع) و رسالت حضرت محمد خاتم پیامبران (ص) اوصیا و انبیای متعدد قیام كرده اند كه اسامی عمده آنها از این قراره:
1. شمعون _ از پیامبر اكرم (ص) نقل شده است كه «وقتی خداوند خواست عیسی را به آسمان برد وحی كرد به سوی او كه نور و حكمت و علم و كتاب خدا را به شمعون پسر حمون كه او را صفا می گفتند، بسپارد، و او را خلیفه خود بر مؤمنان قرار بدهد» علامه مجلسی, تاریخ پیامبران و حیوه القلوب, قم، انتشارات سرور، چاپ چهارم، 1380 ه ش، جلد 2 ،ص 1191
2. یحیی پسر ذكریا _ «شمعون پیوسته مردم را هدایت می كرد... تا آنكه شمعون به رحمت خدا پیوست و بعد از او خداوند پیغمبری فرستاد از صالحان كه او یحیی پسر ذكریا بود (همزمان با پادشاهی اردشیر پسر اسكاس) همان
3. پسران شمعون _ چون هنگام شهادت حضرت یحیی فرا رسید خداوند به او وحی كرد كه وصیت و امامت را در فرزندان شمعون قرار دهد و امر كند حواریان و اصحاب حضرت عیسی را كه از او اطاعت نمایند. همان، ص 1192 و كمال الدین و تمام النعمه، ص 224 و امالی شیخ صدوق، ص 262
حضرت سلیمان و جانشین او آصف ابن برخیا نیز در همین دوران بوده اند قبل از ظهور بخت النصر حیوه القلوب، همان، 1211
4. ارمیا، دانیال و عزیر_ بعد از فرزند شمعون، نوبت رسالت به حضرت ارمیا، دانیال و عزیز می رسد، كه این سه نفر، همزمان با دوران بخت النصر بوده اند.
5. مكینها - و چون مرگ دانیال نزدیك گشت، خداوند به او امر نمود كه نور و حكمت را به فرزند «مكینها» بسپارد و او را خلیفه خود قرار دهد. همان، ص 1213، كمال الدین و تمام النعمه،ص 225
6. حضرت یونس _ از ترتیب ذكر یونس بعد از ارمیا و مكینها در كتاب حیوه القلوب فهمیده می شود كه حضرت یونس بعد از دانیال و ارمیا بوده است. حیوه القلوب، همان، ص 1235-1256
7. پیامبری از اهل حبشه _ از علی علیه السلام نقل شده است كه (بعد از دوران حضرت یونس) خداوند پیامبری از اهل حبشه مبعوث نمود. همان، ص 1286 و ر.ك: تفسیر قمی، ص 413، جلد 2، قصص الانبیاء راوندی، ص 246 به احتمال زیاد زرتشت نیز در این دوران بوده است. لذا در روایات آمده كه خداوند پیغمبری فرستاد و مجوس همراه كتابی. حیوه القلوب، همان، ص 1288-1289 و همین طور پیامبران بیشمار دیگری كه توسط كه توسط شاهان به قتل رسیدند، از جمله «كیخسرو» پادشاه مجوسیان سیصد پیغمبر را به شهادت رساند. همان، ص 1290 و ر.ك: احتجاج، ج 2، ص 236
8. جبرئیل پیامبر _ از دیگر پیامبرانی كه در فاصله بین حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) مبعوث به رسالت شده و تقریبا در پایان این مدت بوده، حضرت جرجیس است كه خداوند او را به سوی پادشاهی در شام به نام «داذانه» فرستاد، جرجیس او را نصیحت كرد و فرمود: «سزاوار نیست خلق را كه غیر خدا را عبادت كنند، و رغبت كنند برای حاجات به سوی غیر خدا» پادشاه به آن حضرت گفت: از اهل كدام [سر]زمینی؟ فرمود: من اهل رومم و در فلسطین [ساكن] می باشم. پس شاه امر كرد كه آن حضرت را حبس كردند و بدن مباركش را با نشانه های آهنین مجروح كردند تا گوشتهای او ریخت. حیوه القلوب، همان، ص 1294
9. خالد بن سنان _ آخرین پیامبری كه بین پیامبر اكرم(ص) و حضرت عیسی بوده، خالدبن سنان است، به قدری به دوران پیغمبر نزدیك بود كه دخترش به نام «محیاه» تا زمان حضرت خاتم زنده بود.
از امام باقر و صادق(ع) نقل شده است: كه روزی پیامبر اكرم نشسته بودند، كه ناگاه زنی به خدمت آن حضرت آمد، پس آن حضرت او را مرحبا گفت... و او را بر ردای خود در پهلوی خویش نشانید و فرود این دختر پیغمبری است كه قومش او را ضایع كردند، او خالدبن سنان نام داشت و عبسی [اهل قبیله عبس] بود... همان، ص 1299_1300 و ر.ك: كاخ ج 8 ص 342 و قصص الانبیاء، راوندی، ص 276 و كمال الدین، ص 660.
نتیجه: حجت ها و پیامبران بی شماری در فاصله بین عیسی(ع) و پیامبر اكرم ظهور نموده اند.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. حیوه القلوب، محمد باقر، مجلسی، ج 2
2. قصص الانبیاء، قطب الدین راوندی
3. اثبات الوصیه، حسین مسعودی