سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

قلعه تاریخی روستای گرم دره در استان چهارمحال و بختیاری، در حال تخریب است

قلعه تاریخی روستای گرم دره در استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل فرسایش و عدم اعتبارات لازم جهت حفظ و مرمت، در حال تخریب است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگار ان شهركرد؛قلعه تاریخی روستای گرم دره، با قدمت 400 سال و وسعت پنج هزار متر مربع، مربوط به دوره قاجاریه است که در آن زمان، برای دیده بانی، مقابله با راهزنان و حفظ آرامش ساکنان آن منطقه ساخته شده است.

این قلعه، شامل پنج برج دیده بانی بوده که در حال حاضر، سه برج آن تخریب شده و دو برج دیگر این قلعه هم در حال تخریب است.

این قلعه که جزء آثار ملی ثبت شده است، در مرکز روستای گرم دره قرار دارد و در حال حاضر، نیاز جدی به مرمت دارد.

گفتنی است؛ در داخل این قلعه هم مدرسه ابتدایی شهید محمد منتظری مستقر شده که با بارش برف و باران، و تخریب و ریزش دیوارها، احتمال بروز خطرات و تهدیدات برای دانش آموزان را در پی دارد.

فرهاد شاهقلیان؛ کارشناس حفظ و احیای بنا و بافت های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، در گفتگو با خبرنگار ما نبود اعتبارات مورد نیاز را دلیل عدم مرمت و نهایتاً فرسایش و تخریب این بنای تاریخی عنوان و اظهار امیدواری کرد؛ در صورت تأمین اعتبار، در اولین فرصت، عملیات ترمیم و تعمیر این قلعه تاریخی آغاز شود. 
روستای گرم دره، از توابع بخش سامان در استان چهارمحال و بختیاری ( در فاصله 50 کیلومتری شهر سامان و 70 کیلومتری شهرکرد؛ مرکز استان ) و در حاشیه رودخانه زاینده رود قرار دارد که سالیانه، گردشگران زیادی از طبیعت بکر، درختان سر به فلک کشیده و باغات زیبای این روستا دیدن می کنند.

با مرمت و بازسازی این قلعه تاریخی، صنعت گردشگری در این روستا هم رونق می گیرد و این امر، باعث اشتغالزایی برای جوانان روستا می شود.

استان چهارمحال و بختیاری در جنوب غربی کشور و در محدوده رشته کوهای زاگرس قرار گرفته که دارای مناطق گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار زیادی است.
قلعه های تاریخی، پل های تاریخی، کتیبه های تاریخی و ... از نمونه آثارهای تاریخی این استان هستند که برخی از آنها در اثر بی توجهی ها، در حال تخریب می باشند.
قلعه تاریخی هوره، قلعه تاریخی گرم دره، و کتیبه های تاریخی منطقه پیرغار فارسان، از نمونه آثار تاریخی در استان چهارمحال و بختیاری هستند که هم اکنون، با خطر تخریب مواجه هستند./ب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.