سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازنگري برنامه هاي درسي با مشاركت گروه هاي آموزشي دانشگاه ها

معاون آموزشي وزير علوم گفت: 700عضو هيات علمي كه عمدتا در مرتبه دانشيار به بالا هستند دركارگروه هاي شوراي برنامه ريزي وزارت علوم حضور دارند و بازنگري سرفصل ها و برنامه ها با مشاركت همه جامعه دانشگاهي صورت مي گيرد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت علوم : دكتر حسين نادري منش در نشست روساي گروههاي آموزشي روانشناسي  كشور  اظهار داشت : دانشگاههاي معتبر دنيا در راستاي پويايي خود به شكل مستمر به بازنگري برنامه و منابع  درسي خود اقدام مي كنند كه بازنگري آنها بر دو اصل روز آمد سازي و پاسخگويي به نيازهاي جامعه صورت مي گيرد.

وي با اشاره به اينكه  اگر دانشگاههاي معتبر دنيا نتوانند خود را روز آمد كرده و به نيازهاي جامعه پاسخ دهند از چرخه آموزش حذف مي شوند افزود : بازنگري منابع درسي يك وظيفه اساسي دانشگاه هاست  و توجهي كه در سال اخير به اين موضوع شد ناشي از همين وظيفه ذاتي است و طبيعتا اگر نسبت به بازنگري دروس اقدام نمي كرديم بايد مورد سوال قرار مي گرفتيم .

وي با اشاره به سه دوره  بازنگري  منابع درسي در دانشگاههاي كشور گفت : در دور اول كه تا سال 78 انجام شد بازنگري به شكل متمركز صورت گرفت ، در دوره دوم كه تا سال 88بطول انجاميد بازنگري كاملا به دانشگاهها واگذارشد و از سال 89تا كنون نيز بازنگري به صورت نيمه متمركز و با مشاركت دانشگاهها صورت مي گيرد.

معاون آموزشي وزير علوم تاكيد كرد : بازنگري دروس موضوعي نيست كه بلافاصله نتيجه آن روشن باشد زيرا اساسا آموزش يك فرايند است و براي نمونه اولين فارغ التحصيلان  يك برنامه بازنگري شده دوره كارشناسي بعد از چهار سال وارد جامعه مي شوند.
 
دكتر نادري منش افزود :  نيمه متمركز شدن بازنگري دروس و برنامه هاي درسي با توجه به اين صورت گرفت كه خيلي از دانشگاهها خواستار ورود شوراي برنامه ريزي در اين فرآيند شدند و همچنين جهت ايجاد وحدت رويه  و جمع بندي نهايي   حضور شوراي برنامه ريزي وزارت علوم و انجام نيمه متمركز بازنگري ضروري  بنظر مي رسيد.

وي تاكيد كرد : تحول در نظام آموزشي صرفا به بازنگري محدود نيست و نحوه ورود دانشجو به آموزش عالي ، تربيت اعضاي هيات علمي  و پاسخگويي به نياز بازار كار نيز موضوعاتي هستند كه براي تكميل اين  فرايند بايد مورد توجه واقع  شوند.

معاون  آموزشي وزير علوم گفت : در بحث ورود دانشجوبه آموزش عالي بايد طوري برنامه ريزي شود كه انتخاب رشته تحصيلي با شناخت كافي و علاقه صورت گيرد كه در اين زمينه بايد به  ايجاد  روند صحيح هدايت تحصيلي دانش آموزان به وزارت آموزش و پرورش كمك شود.

وي  افزود : بايد اساتيد با دانش كافي ، علاقه مند و داراي جهت گيري درست وارد آموزش عالي شوند تا  وقت و هزينه جمعيت 18تا30سال كشور كه از جمله مهمترين اقشار جمعيتي كشور و نيروي انساني هستند به هدر نرود.

دكتر نادري منش با اشاره به اينكه در مجموعه آموزش عالي 90هزار دانشجوي زبان انگليسي و تنها 40دانشجوي زبان چيني داريم ، تاكيد كرد  : توسعه رشته هاي تحصيلي نيز بايد با توجه يه طرح آمايش آموزش عالي و نياز بازار كار باشد./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.