سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/به دلیل مشکلات مالی و ناهماهنگی برخی مدیران و حامیان برگزار کننده ؛

برگزاری آیین اختتامیه سوگواره لحظه های عاشورایی به تعلیق درآمد

دبیر چهارمین سوگواره لحظه های عاشورایی گفت: به دلیل عدم پایبندی به تعهدات مالی وناهماهنگی برخی مدیران و حامیان برگزار کننده زمان برگزاری آیین اختتامیه چهارمین سوگواره لحظه های عاشورایی به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، مسعود زارعیان، دبیر چهارمین سوگواره لحظه های عاشورایی خواستار حمایت مالی ومعنوی نهادهای فعال درعرصه دین و سینما شد.

وی با بیان اینکه زمان برگزاری آیین اختتامیه چهارمین سوگواره لحظه های عاشورایی 7 دی ماه جاری اعلام شده بود، تصریح کرد: با توجه به مسائل پیش آمده زمان برگزاری آیین اختتامیه مشخص نیست.

دبیر چهارمین سوگواره لحظه های عاشورایی با اشاره به اینکه هزینه برگزاری این سوگواره کمتر از همایشی یک روزه در برخی نهادها است، گفت: در زمانه ای که دشمنان اسلام و انقلاب از هر سو با هجمه های گوناگون در صدد لطمه وارد کردن به ریشه های اعتقادی شیعه هستند متاسفانه این حرکت فرهنگی باید با مشکلات عدیده مالی مواجه و هیچ فردی در این زمینه پاسخگو نمی باشد.

رئیس اداره هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: فقر آثار مرتبط با معارف حسینی و عاشورا در سینمای ما موج می زند و این امر نیازمند پشتیبانی مسئولین و نهادهای ذی ربط است. متاسفانه سینمای ما به همه ی موضوعات موجود در عالم می پردازد اما از غنی ترین منبع معرفتی شیعه غافل است و ظاهرا تا زمانی که این نهضت مورد اهانت دشمنان قرار نگیرد به فکر تولید اثر و اقدام عملی نخواهد افتاد.

وی افزود: علی رغم استقبال و ذوق زدگی چندین باره مسئولان استانی و کشوری در ادوار مختلف سوگواره متاسفانه همواره این حرکت فرهنگی با قدرنشناسی مسئولان و مشکلات فراوان مالی مواجه بوده است و به همین دلیل بارها زمان اعلام نتایج و برگزاری اختتامیه آن به تعویق افتاده است.

متولیان اجرایی سوگواره لحظه های عاشورایی پیگیر تخصیص اعتبارات مالی ازمحل بودجه فرهنگی کشور هستند

رئیس اداره هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی همچنین به برگزاری این دوره از سوگواره بصورت بین المللی با هدف گسترش دامنه ی بین المللی سوگواره از طریق رایزنی با هنرمندان مسلمان و غیرمسلمان آزادی خواه خارج از کشور اشاره کرد و افزود: فراخوان بخش بین المللی این دوره از سوگواره با موضوع "قیام در برابر ظلم" نیز به دلیل عدم تامین اعتبار اعلام نشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه سوگواره لحظه های عاشورایی هرساله با مشکلات مالی مواجه است، گفت: متولیان اجرایی سوگواره لحظه های عاشورایی پیگیر جذب مشارکت و تخصیص اعتبارات مالی از محل بودجه فرهنگی کشور هستند و از اختصاص بودجه از سوی دفتر تبلیغات اسلامی ناامید شده اند.

سوگواره لحظه های عاشورایی در عرصه پشتیبانی عکاسی و سینمای عاشورایی موفق عمل کرده است

زارعیان با اشاره به رشد دو برابری فیلمنامه در دوره چهارم گفت: چاپ نخستین کتاب منبع عکاسی عاشورایی به منظور و همچنین کتاب بررسی و بازشناسی منابع و مآخذ عاشورایی به همت جمعی از طلاب و هنرمندان از جمله دستاورد های برگزاری سوگواره های لحظه های عاشورایی است.

وی با اشاره به این مطلب که سوگواره لحظه های عاشورایی دستاوردهای قابل توجه ای در زمینه سازی سینمای عاشورایی، ایجاد تعامل بین حوزویان و جامعه هنری در عرصه سینما وعکاسی، بهره مندی ازنظرات علمای دین در فرایند برگزاری سوگواره داشته است، افزود: این سوگواره به عنوان الگو فضای برخی جشنواره های همسو با خودش را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که عنوان و پوستر این سوگواره هم مورد تقلید قرار گرفته است.

زارعیان به سیاست های سوگواره لحظه های عاشورایی اشاره کرد و گفت: حرکت به سوی اجرایی کردن رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری مد ظله العالی در عرصه تبلیغات، رسانه و هنر دینی، جهت دهی آثار و تولیدات هنرمندان به سمت نیازها و جریان فکری فرهنگی حاکم در کشور و اهتمام لازم نسبت به انعکاس اولویت ها در عرصه فرهنگی کشور متناسب با نقش ایران در منطقه از جمله سیاست های برگزاری سوگواره لحظه های عاشورایی است.

وی دربخشی دیگر از سخنان به اهداف برگزاری سوگواره لحظه های عاشورایی اشاره کرد و افزود: پشتیبانی فکری و هدایت سینماگران و عکاسان برای تولید آثار فاخر در زمینه هنر عاشورایی، زمینه سازی برای الگوسازی و ارائه آثار استاندارد در زمینه هنر عاشورایی، حمایت مالی و ارائه تسهیلات به منظور نشر مفاهیم عاشورایی با زبان تصویر و به دور از شعارزدگی، شناسایی و معرفی استعدادها و توانمندی های هنرمندان جوان و خوش آتیه حوزوی و غیرحوزوی در این عرصه را از جمله اهداف برگزاری این سوگواره است.

مدیریت سوگواره لحظه های عاشورایی توسط یک تشکل حوزوی

رئیس اداره هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان داشت: چهارمین دوره این سوگواره میزبان 4700 عدد عکس، 215 عدد فیلم در بخش مستند و داستانی کوتاه و100 عدد فیلمنامه از حدود 600 هنرمند بوده است.

دبیر چهارمین سوگواره لحظه های عاشورایی بیان داشت: سوگواره لحظه های عاشورایی به عنوان مهمترین سوگواره فیلم با محوریت عاشورایی در سطح کشور معرفی شده است.

وی ادامه داد: این سوگواره از معدود اتفاقاتی است که توسط یک تشکل حوزوی اداره می شود و تاکنون توانسته به صورت حرفه ای و رعایت اقتضائات دینی و هنری، استعداهای جوان را در جهت تولید متن و فیلمنامه با موضوع معارف عاشورایی هدایت کند تا با این اقدام اساسی موجب شکل گیری پایه های سینمای عاشورایی و رونق آن گردد.

لازم به ذکر است، طرح سوگواره لحظه های عاشورایی توسط دبیر فعلی آن در قالب فعالیت های گروه مبلغان هنرمند وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در سال1387 ارائه و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسید./س


برچسب ها: دبیر ، چهارمین ، سوگواره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.