سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/سرپرست دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد:

طب سنتی سبب كاهش هزينه‌های بيمارو طول مدت بيماری می شود

سرپرست دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به بيماري‌هايي كه در طب رايج، درمان طولاني مدت دارندرا از اولويت‌هاي طب سنتي برشمرد و خاطر نشان كرد: در اين موارد طب سنتي، سبب كاهش هزينه‌هاي بيمار، طول مدت بيماري و عوارض آن مي‌شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، دكتر جليل توكل افشاری افزود: امسال حدود 11 دانشگاه كشور در رشته طب سنتي پذيرش دانشجو داشته و بالغ بر 300 دانشجو در مقطع دكترا تخصصي طب سنتي، مشغول به تحصیل هستند.

وي با تاكيد بر اينكه اين طب از سوي وزارت علوم به عنوان يك رشته آكادميك پذيرفته شده است، اظهار كرد: طب سنتي يك مكتب طبي است و در همه زمينه‌ها وارد شده است و حتي در گذشته توسط اين طب جراحي‌هايي نيز انجام گرفته است.

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد ادامه داد: اما اكنون به نظر مي‌رسد اولويت اين طب در خصوص بيماري‌هايي است كه در طب رايج، درمان قطعي يا راضي‌كننده نداشته يا عوارض دارويي آن بسيار است.

توكل افشاري طب سنتي را طب ملي ايرانيان دانست و تصريح كرد: اين طب در طول تاريخ همواره به ايرانيان منتصب بوده و در اين زمينه خدمات زيادي انجام داده‌ايم.

وي با اشاره به اينكه ساير كشورها در صدد علمي كردن و عرضه طب خود هستند، خاطر نشان كرد: ما نيز وظيفه پرورش، پالايش و عرضه طب سنتي را بر عهده داريم.

توكل افشاري اضافه كرد: محافل دانشگاهي بايد صبر و حوصله داشته باشند و اجازه بدهند ظرف 50 سال آينده طب سنتي شكوفا شود.

وي در خصوص آينده اين طب اظهار كرد: با توجه به سياست‌هايي كه در كشور اعمال مي‌شود آينده خوبي را براي اين طب پيش‌بيني مي‌كنيم.

سرپرست دانشكده طب سنتي در خصوص طب سوزني گفت: طب سوزني زير شاخه‌اي از طب سنتي چيني است كه سال‌هاست آكادميك شده و توسط سازمان جهاني بهداشت به رسميت شناخته شده است.

وي در خصوص نكاتي كه مراكز طب سوزني بايد رعايت كنند، اظهار كرد: اين مراكز بايد از دانشگاه‌ها مجوز دريافت كنند و پس از دريافت مجوز آموزش‌هاي لازم به آنان ارايه مي‌شود.

توكل افشاري با بيان اينكه شرايط عمومي مطب‌ها و مراكز درماني بايد در اين مراكز رعايت شود، افزود: سوزن‌هاي مصرفي بايد استريل و يك‌بار مصرف باشد كه اين سوزن‌ها از خارج از كشور وارد مي‌شود.

وي در خصوص نظارت بر اين مراكز، تصريح كرد: اخيرا مركزي تحت عنوان مركز "فرهنگ، آداب و ميراث پزشكي" در وزارت علوم ايجاد شده است كه اين مركز به معاونت طب سنتي وزارتخانه، ساماندهي حوزه‌هاي طب مكمل و طب سنتي كمك مي‌كند.

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد ادامه داد: در همين زمينه آيين‌نامه‌ها و راهكارهايي براي آموزش اين افراد در حال تدوين است كه پس از تدوين به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

وي خاطر نشان كرد: حوزه نظارت پزشكي معاونت درمان دانشگاه‌ها وظيفه سركشي و نظارت بر اين مراكز را بر عهده دارند./س

برچسب ها: طب ، بیماری ، کاهش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.