سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس شورای تحول و ارتقا در علوم انسانی:

تحول در علوم انسانی دو بال فکری و مدیریتی دارد/ما می خواهیم تحول در علوم انسانی اجرایی و عملی شود

ما می خواهیم تحول در علوم انسانی اجرایی و عملی شود و اینکه بنشینیم در یک اتاق یا مؤسسه ای این امر صورت نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقا در علوم انسانی صبح امروز در هم اندیشی کارگروه روانشناسی و شورای تحول و رؤسای دانشکده ها مدیران، و کارگروهای آموزش روانشناسی که در سالن همایش های وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد طی سخنرانی گفت: تحول در علوم انسانی یک امر اساسی است و ما معتقدیم که اگر ما در علوم انسانی در دانشگاه ها به بصیرت لازم نرسیم با تقلید کورکورانه نیز به جایی نخواهیم رسید حتی اگر چنانچه که در غرب تدریس می شود عیناً در جامعه ما تدریس شود.

وی افزود: برای ما در علوم انسانی رد کردن همه یافته های علوم انسانی غرب نیست اما ما می خواهیم انتخاب، انتخاب خودمان باشد. بحث تحول در علوم انسانی از اول انقلاب مطرح بود و گفتمان تحول در علوم انسانی ادامه همان جهت گیری ها است اما به صورت فنی و کارشناسانه‌تر، ما نباید به مباحثی که طی 30 سال گذشته مطرح شده اکتفا کنیم بلکه باید شعار را به عمل تبدیل کنیم.

حداد عادل تصریح کرد: مقصود از اسلامی کردن علوم انسانی تحولی است که شامل بومی کردن به روز آمدن و کارآمد کردن است که از همه اینها مهم تر مسئله اسلامی کردم علوم انسانی است چنانچه وقتی اسلامی کردن علوم انسانی مطرح می شود یکی از علومی که زودتر از سایر علوم به ذهن خطور می کنند روانشناسی است.

وی اظهار داشت: روند تحولات نسبت به انسان این است که بعد متعالی وجود انسان در غرب به تدریج نادیده گرفته و کمرنگ می شود اما این امر در کشورهایی چون ایران اینطور نیست بنابراین باید یک حرکت مؤثر در روانشناسی مطلوبی که مبتنی بر اصول مال است در کشور صورت گیرد.

وی اظهار داشت: تحول در علوم انسانی آرام صورت می گیرد و باید در ابتدا عده ای از اساتید برای همفکری و تفکر در این امر در یک جا جمع و اطلاعات و مطالب با یکدیگر ارزیابی شود البته به این نکته مهم هم باید توجه کنیم که ما می خواهیم این تحول اجرا و عملی شود و اگر در اتاق یا موسسه ای جمع شویم این تحول به تنهایی صورت نمی گیرد و ما باید در شورای تحول علوم انسانی و همکاری منظم آن به وزارت علوم پافشاری کنیم.

حداد عادل تصریح کرد: تحول در علوم انسانی با دو بال نظری و عملی که یکی در دست وزارت علوم و دیگری در دست اساتید است صورت می گیرد که یک کارگروه روانشناسی در وزارت علوم و دیگری کارگروه روانشناسی در شورای تحول باید وجود داشته باشد و به شیوه ای منطقي و خردمندانه این اندیشه ها در جامعه تخصصی به کل استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها منتقل شود چنانچه همین راهی را که گروه روانشناسی طی می کنند باید ادامه دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر سه ماه یکبار این تجمع گروهی باید وجود داشته باشد و افکار در معرض نقد و بررسی گذاشته و نتایج در نهایت در دانشگاه ها منتشر شود./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.