سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبير شوراي عالي و رئيس مرکز ملي فضاي مجازي:

عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي جرم نيست/ سياست ما اعمال حداقل فيلترينگ است

اخوان گفت: سياست ما اعمال حداقل فيلترينگ خواهد بود، اما قطعا فيلترينگ‌هايي وجود خواهد داشت که آن هم براي رفع مشکلاتي که در فضاي مجازي وجود دارد، اعمال مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، مهدي اخوان دبير شوراي عالي و رئيس مرکز ملي فضاي مجازي کشور در نشست خبري امروز خود در خصوص فيس‌بوک گفت: فيس بوک به عنوان يک شبکه اجتماعي در حال فعاليت است و از نظر ما اين شبکه اجتماعي با ديگر شبکه‌هاي اجتماعي هيچ تفاوت خاصي ندارد، لذا همان‌گونه که قبلا اعلام کرده‌ايم سياست ما تغييري نکرده است.
 
وي افزود: عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي به صورت طبيعي جرم نيست؛ همان‌گونه که قوانين جمهوري اسلامي ايران عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي را جرم نمي‌داند اما دور زدن سامانه فيلترينگ کشور جرم محسوب مي‌شود. شما بايد اين دو موضوع را از يکديگر تفکيک کنيد. همه متخصصان امر اصل شبکه‌هاي اجتماعي را تبليغ کرده و با موجوديت آن‌ها موافق هستند.

اخوان ادامه داد: اين شبکه‌ها توسط تيم‌هاي مختلف و با اهداف خاصي راه‌اندازي مي‌شوند و فيس‌بوک از اين قاعده مستثني نيست.

وي تصريح کرد: فيس‌بوک هر چند موارد بسيار مفيدي دارد اما از سويي هم داراي مضرات قابل توجهي نيز هست.

اخوان با بيان اين که شوراي فضاي مجازي ملي کشور بايد به صورت کلي راجع به شبکه‌هاي اجتماعي و نظام پالايش کشور به بررسي و کار کارشناسي دقيق بپردازد، افزود: لازم است تا نسبت به اين موضوع به صورت عملياتي تصميم‌گيري شود.

وي با بيان اينکه ما مدعي نيستيم که پالايش صورت گرفته در کشور يک فيلترينگ ايده آل است، تصريح کرد: ما از اصل فيلترينگ دفاع مي‌کنيم چرا که هيچ کشوري نيست که بدون اعمال سياست‌هاي خود در خصوص دسترسي به محتواي اينترنت کشورش اقدام کند.

اخوان تأکيد کرد: ما نيز با توجه به مناسبات سياسي، فرهنگي و اجتماعي که در سياست‌هاي خود داريم در خصوص اين مهم، اقدامات قابل توجهي انجام خواهيم داد و نمي‌گذاريم که هر محتواي مبتذلي در دسترس کودکان قرار بگيرد.

وي گفت: ما معتقد هستيم که نظام فيلترينگ در کشور مي‌تواند بهتر از نظام فيلترينگي کنوني در دستور کار قرار گيرد.

اخوان با بيان اين که در مقام اجرا برخي تيم‌هاي مجري با توجه به محدوديت‌هاي دانشي که دارند مي‌توانند سبب نارضايتي مردم شوند، افزود: ما نيز در حال چاره انديشي براي رفع اين ناراحتي‌ها در فضاي مجازي کشور بوده و به دنبال راه حلي فني هستيم که ضمن منع دسترسي افراد مختلف به محتواي متضرر، فضاي عاري از اين گونه تخلفات شويم.

دبير شوراي عالي مرکز ملي فضاي مجازي کشور در خصوص شکل‌گيري پژوهشکده محتوا در پژوهشگاه فضاي مجازي گفت: پژوهشکده فضاي مجازي داراي 4 پژوهشکده ارتباطات، فناوري اطلاعات، مديريت و امنيت است.

وي افزود: چنان‌چه بخواهيم در حوزه فضاي مجازي، يک پژوهشکده به 4 پژوهشکده فعلي اضافه کنيم، عملا به مواردي که در پژوهشکده فضاي مجازي مورد نظر ما نيز هست که بتواند تمامي برنامه‌ها را پوشش دهد نياز داشتيم و لذا به ايجاد پژوهشکده‌اي تحت عنوان پژوهشکده محتوا اقدام کرديم.

اخوان در خصوص پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيون گفت: طبق قانون اساسي، شبکه‌هاي راديويي و تلويزيوني و برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني در انحصار صدا و سيماقرار دارد  و اين موضوع تصويب شده است؛ لذا هر گونه فعاليت در اين حوزه بايد با هماهنگي صدا و سيما انجام شود.

وي در ادامه با اشاره به ديگر عملکرد پژوهشگاه فضاي مجازي اظهار داشت: تقسيم بودجه دستگاه‌هاي مختلف کشور در طرح‌هاي فضاي مجازي يکي از وظايف اين پژوهشگاه است اما در خصوص بودجه آينده هنوز تعيين و تکليف انجام نشده است.

اخوان در خصوص اجراي شبکه ملي اطلاعات در کشورمان گفت: در مورد شبکه ملي اطلاعات دو موضوع در حال پيگيري است يکي بحث خدمات دولت الکترونيک است که اين خدمات هم جزيي از شبکه ملي اطلاعات بوده و تمام دستگاه‌ها ملزم هستند که اطلاعات خود را از طريق اين شبکه به اشتراک بگذارند.

وي افزود: موضوع ديگر ارائه خدمات باند پهن به مردم بوده که  اين مورد، اولين اقدام عملي براي تحقق شبکه ملي اطلاعات است.

اخوان در خصوص سرعت اينترنت در کشورمان و افزايش آن گفت: اگر شرکت‌هاي خصوصي در اين مسئله ورود کنند اين مهم عملي خواهد شد و مسئولان براي ارائه خدمات به مردم هيچ‌گونه ترديدي ندارند و تنها در ارايه خدمات توسط دولت يا بخش خصوصي اختلاف سليقه وجود دارد.

وي با اشاره به اختصاص صفحه‌اي با عنوان khamenei.ir در فيس بوک گفت: تاکنون هيچ اطلاعيه‌اي از دفتر مقام معظم رهبري درباره حضور در فيس بوک به دست ما نرسيده و پيش از اين هم شاهد اين چنين حرکات خودجوش بوده‌ايم.

اخوان در خصوص سياست‌هاي پژوهشگاه فضاي مجازي گفت: سياست ما اعمال حداقل فيلترينگ خواهد بود، اما قطعا فيلترينگ‌هايي وجود خواهد داشت که آن هم براي رفع مشکلاتي که در فضاي مجازي وجود دارد، اعمال مي‌شود.

وي در پايان يادآور شد: قطعا مرکز ملي فضاي مجازي در حوزه سياست‌گذاري و تصميم‌گيري تمرکز خواهد کرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: شبکه ، اجتماعی ، تخلف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.