سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مرکز مبادلات صورت گرفت؛

اختصاص بيش از 3 ميليارد دلار ارز مبادلاتي به 11 هزار و 500 ثبت سفارش

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت از اختصاص 3 ميليارد و 100 ميليون دلار ارز مبادلاتي به 11 هزار و 500 ثبت سفارش در مرکز مبادلات ارزي خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مسعود موحدي در نشست خبري با تاکيد بر اهميت مديريت جريان ارزي و ريالي گفت: در همين راستا مرکز مبادلات ارزي به منظور تأمين ارز مطمئن براي توليد و تجارت تأسيس شده است.
 
وي ادامه داد: در 73 روز فعاليت اين مرکز 3 ميليارد و 100 ميليون دلار ارز مبادلاتي به 11 هزار و 500 ثبت سفارش اختصاص يافته است.
موحدي تصريح کرد: در 8 ماهه نخست امسال به ميزان 37 ميليارد و 365 ميليون دلار واردات صورت گرفته که از مسيرهاي مختلفي تأمين ارز شده است.
 
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کاهش 5.8 درصدي واردات طي اين مدت افزود: اين ميزان کاهش واردات قابل  توجه نيست و به دليل برخي محدوديت ها در حوزه انتقال پول صورت گرفته است.
موحدي  افزود: طي اين مدت بيش از 12 ميليارد دلار ارز مرجع از مسيرهاي مختلف از جمله ارز حاصل از صادرات به تأمين بانکي و ارز متقاضي تأمين شده است.
 
موحدي اظهار داشت: در 6 ماه نخست امسال 10.8 ميليارد دلار از طريق ارز حاصل از صادرات تأمين شده است.
وي با اشاره به اينکه طي اين مدت حدود 28 ميليارد دلار صادرات صورت گرفته افزود: از اين ميزان سهم بخش صنعت 10.935 ميليارد دلار بوده است.
 
وي با  اشاره به اينکه يکي از منابع مطمئن براي تأمين ارز صندوق توسعه ملي محسوب مي شود تصريح کرد: هم اکنون به ميزان 29 ميليارد دلار اعتبار از اين صندوق براي تأمين ارزي قرارداد بسته شده که 14 ميليارد دلار آن مسدود شده که به معناي اين است که محل مصرف آن تعيين شده است.
وي ادامه داد: همچنين 2.25 ميليارد دلار از اين ميزان مربوط به تأمين سرمايه در گردش واحدها در سال 90 و مابقي آن مربوط به سال 91 است.
 
موحدي با اشاره به اينکه 12.5 ميليارد دلار از اين مبلغ مربوط به حوزه صنعت و پتروشيمي مي شود افزود: از اين ميزان 11 ميليون دلار براي سال 91 پيش بيني شده است.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در حوزه کسب و کار با اشاره به اينکه بخشي از اعتبارات صندوق توسعه ملي براي کمک ريالي به توليد اختصاص يافته است افزود: مقرر شده 10 درصد منابع صندوق به شکل ريالي به توليد اختصاص يابد که در اين زمينه به ميزان 4 هزار ميليارد تومان اعتبار براي اختصاص به واحدهاي توليدي معرفي شده که اختصاص 100 ميليارد تومان آن به مراحل نهايي رسيده است.
 
موحدي تصريح کرد:‌همچنين 500 ميليارد تومان از اين ميزان مخصوص صنايع کوچک و متوسط است.
وي با اشاره به اينکه در قانون بودجه پيش بيني شده 3 درصد از منابع بانک مرکزي به بانک کشاورزي و صنعت و معدن اختصاص يابد افزود: تاکنون 1.5 درصد از اين ميزان به بانک صنعت و معدن اختصاص يافته و وارد عمليات اجرايي شده است./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.