سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبديل منطقه چابهار به قطب تازه پتروشيمي و افزايش صادرات/ مذاکره با شرکت ملی نفت برای تامین خوراک اتان

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت : با ایجاد منطقه انرژی چابهار و تبدیل این منطقه به قطب پتروشیمی، زمینه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی فراهم می شود.

عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: ایران به دلیل مزیت ها و توسعه طرح های پتروشیمی  از مزیت های مناسبی برخوردار است و چابهار از مناطقی است که مزیت نسبی اقتصادی برای توسعه طرح های پتروشیمی و ایجاد هاب پتروشیمی دارد و بسیاری از زیرساخت هایی که در عسلویه و ماهشهر به وجود آوردیم ، در این منطقه وجود دارد.

وی گفت: به دلیل نزدیکی این منطقه به بازارهای مصرف خارجی و بازارهای شرق کشور که هم اکنون دسترسی آنها به محصولات پتروشیمی ایران طولانی است ، این منطقه پتروشیمی برای بازارها شرق جذابیت ایجاد می کند و به همین خاطر تلاش می کنیم در منطقه چابهار یک منطقه ویژه پتروشیمی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: 20 میلیون متر مکعب تخصیص گاز برای آنجا دریافت شده است و با توجه به میعانات گازی که فعلا تولید می شود و نیز برنامه هایی که بخشهای بالا دستی نفت و گاز در این منطقه دارد ، برنامه کلی وزارت نفت این است که یک منطقه ویژه انرژی در آنجا ایجاد کنیم.

وی گفت: علاوه بر آن ما برای دریافت خوراک اتان هم در حال مذاکره با شرکت ملی نفت هستیم که اگر بتوانیم بخشی از اتان مازادی را که در عسلویه داریم ، به چابهار منتقل کنیم و اگر مطالعات فنی و اقتصادی جواب دهد ، می توانیم وارد مراحل بعدی کار شویم.

بیات افزود: طراحی و بلوک بندی این منطقه هنوز به طور کامل انجام نشده بلکه هم اکنون در مرحله مطالعات فنی و اقتصادی و نیز مطالعات زمین شناختی است./ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.