سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

مخترعان تبریزی عنوان برتر جشنواره منطقه ای نخبگان بسیجی را کسب کردند

مخترعان بسیجی تبریزی با ارایه دو طرح در نخستین جشنواره و نمایشگاه منطقه ای نخبگان و اندیشورزان بسیجی به عنوان مخترع برتر شناخته شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، ، فرشاد ملکی رواسان، فرخ عبداله زاده بینا و اردلان آذر دوست با ارایه دو اختراع با عناوین ماده نفوذگر ضد آب کریستالی و سیستم فیلتر- زهکش مصنوعی در سازه های مهندسی در این دوره از مسابقات موفق به کسب عنوان مخترع برتر شدند.

ماده نفوذگر ضد آب کریستالی، نوعی مخلوط شیمیایی خاص است که برخی از اجزای تشکیل دهنده آن خاصیت نفوذی قابل توجهی دارند، به طور کلی در هر جا که لازم است سازه ای بتنی آب بندی شود و یا از تاثیر مخرب مواد شیمیایی در امان بماند می توان از این نفوذگر استفاده کرد.

از جمله ویژگی های نفوذگر ضد آب کریستالی می توان به انسداد حفره های مویین و ترک های حاصل از جمع شدگی، مقاومت در برابر فشار هیدرو استاتیک، آب بندی ترک ها، جلوگیری از تخریب بتن در اثر تکرار سیکل ذوب و یخ و جلوگیری از نفوذ تمام یون های خورنده به داخل سازه بتنی اشاره کرد.

در خصوص کاربردهای سیستم سیستم فیلتر - زهکش نیز می توان به اجرای زهکشی آب های سطحی و زیر سطحی راه ها و فرود گاه ها، انتقال رواناب سطحی از بستر ترافیکی به سیستم پذیرنده، استفاده از سیستم جدید به منظور کاهش فشار هیدرولیکی، جلوگیری از فرسایش خاک بستر سازه و سیستم زهکشی باغچه های پشت بام اشاره کرد.

این طرح دارای مزایای متعددی است؛ از جمله اینکه از ضایعات صنعتی و غیر قابل بازگشت که از آلاینده های محیطی نیز محسوب می شوند، ساخته شده و دارای ویژگی هایی همانند وزن مخصوص کم، کاهش وزن سیستم های اجرا شده توسط این مواد، شکیل بودن و قابلیت استفاده در کار های زینتی، هزینه کم اجرای سیستم، سهولت در اجرا، نداشتن نیاز به نیروی متخصص و قابلیت تهیه در محل پروژه و امکان تهیه نمونه ها در ابعاد و ضخامت دلخواه است.

نخستین جشنواره و نمایشگاه منطقه ای نخبگان و اندیشورزان بسیجی شمال کشور در هفته پژوهش و به میزبانی استان گیلان با حضور استان های گیلان، مازندران، اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و قزوین در روز های 28 و 29 آذر در سالن دانشگاه ازاد اسلامی رشت برگزار شد. در این جشنواره 64 طرح توسط نخبگان بسیجی ارایه شده بود که با معرفی آثار برتر به کار خود خاتمه داد/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.