سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هایپراستار؛ تجارت مخفی رژيم اسرائیل در ایران + تصاویر

مارک کوربیون می گوید: در ابتدا مردم ایران در مورد کارفور صحبت می کردند اما اکنون در مورد هایپراستار. مردم در حال پذیرش نام هایپراستار هستند. می توان گفت بسیار موفق بوده ایم. فروشگاه ما بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به طور متوسط 15.000مشتری در هر روز، و زمان اوج کاری 100،000 بازدید کننده.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ به نقل از مشرق، هایپراستار تهران (نخستین فروشگاه زنجیره‌ای خارجی) در مهرماه سال ۱۳۸۸ با حضور "بهروز علیشیری" رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی افتتاح شد. (این فروشگاه با سرمایه گذاری واسطه‌ای توسط فرانسه صورت پذیرفته است به نحوی 75 كه درصد سهام آن متعلق به فرانسه و 25 درصد آن متعلق به یك اماراتی است كه در این بین فرانسه نیز فردی كره‌ای را واسطه قرار داده است. البته در این میان اخبار دیگری نیز حاكی از آن دارد كه سهم شركت "كارفور" 25 درصد بوده وشریك قدیمی این شركت "مجید الفُطیم" با آورده 75 درصدی متولی فروشگاه هایپراستار است. مجید الفطیم صاحب یك شركت خصوصی خانوادگی مستقر در دبی است كه این شركت از طریق یك شركت سرمایه‌گذاری مشترك اداره كلیه فروشگاه‌های كارفور فرانسه در منطقه را بر عهده دارد.)

در حال حاضر "مارک کوربیون" فرانسوی، مدیر عامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار ایران است. بنیانگذار شرکت‌های مذکور، کشور آمریکاست که بیش از سه هزار و ۵۰۰ شعبه در سراسر جهان با نام‌های‌ "هایپر بلک" تأسیس کرده است. سهامدار اصلی این شرکت‌ها درکشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کشور انگلیس بوده و با نام‌هایی چون "سیتی سنتر" و "دی تو دی" راه‌اندازی شده است. فعالیت این شرکت‌ها بر اصل «سود کمتر، مشتری بیشتر» قرار گرفته که در حقیقت تقلیدی از همان مدل قدیمی ‌فعالیت شرکت‌های امریکایی و اروپایی است.

مارک کوربيون، همچنين در صفحه فيس‌بوکش، در معرفي خود، وابستگي‌ کاري‌اش به کمپاني کارفور را رسماً اعلام کرده و محل زندگي فعلي خود را نيز تفليس، پايتخت گرجستان و محل کار خود را در شهري در مرکز فرانسه معرفي کرده است.

اینها اطلاعاتی بود که از ظواهر امر به دست می‌آید ولی حقیقت فروشگاه‌های زنجیره‌ای "کارفور" چیز دیگری است. شرکتی که گرچه با نام اماراتی یا فرانسوی مشغول فعالیت است، اما اطلاعات به دست آمده، حکایت از "صهیونیستی"بودن این شرکت دارد.

 
 
 

چندی پیش "آسوشیتدپرس " اعلام کرد: آرم‌"هايپراستار" آدم را ياد آرم "كارفور" مي‌اندازد. در آرم‌ هايپراستار علامت H در داخل الماسي قرار داده شده است، در حالي كه در آرم كارفور به جاي H حرف C قرار داده شده است. طراحی حروف نام فروشگاه نيز شبيه كارفور است. این فروشگاه، كه آرم، فضای گسترده انتخاب‌ و پاركینگ دو طبقه آن برای مشتریان كارفور در همه جا آشناست با نام‌هایپراستار افتتاح شده و شركت كارفور مدعی است دیگر ارتباطی با این فروشگاه ندارد. مارك كوربیون، مدیرعامل شركت فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌هایپر استار، در رابطه با فعالیت این فروشگاه در ایران چندی پیش گفته بودكه به دلیل "مشكلات سیاسی بین ایران و فرانسه "، كارفور از‌ هایپراستار خواسته است "فعلا " نام كارفور را در ایران مطرح نكند.
 
 
 
 
این فروشگاه‌ها در ایران هایپر استار نام گرفتند؛ اما سؤال این جاست كه اگر سرمایه‌گذاری از سوی معاونت سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد مشكل نداشته چرا اسم آن عوض شده است و چه طور جلب سرمایه‌گذاری با برند كارفور مشكل ساز نبوده اما نام آن مشكل‌زاست؟علت استفاده از نام "هایپراستار" به جای Carrefour”" چه بود؟
با اینکه ایده ساخت این فروشگاه متعلق به کارفور بود اما با برند ماف (هایپر استار) در ایران کار شد و این حرکت بسیار هوشمندانه بود. در جريان ساخت‌ هايپراستار از قول مقامات ايران گفته شد كه اين فروشگاه تحت ‌برند كارفور مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد اما پس از مدتي نام كارفور از روي اين فروشگاه برداشته شد. علت این امر، سردی روابط ایران و فرانسه و تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به دلیل فعالیت هسته‌ای عنوان شد اما دلایل زیر به واقعیت نزدیک‌تر است.
1- فروشگاه زنجیره‌ای "كارفور" یکی از بزرگترین توزیع‌کنندگان كالاهای اسرائیلی در جهان است. به همین خاطر، شعب اصلی آن در فرانسه، بارها با مخالفت‌های شدید از سوی مسلمانان همراه شد. در زمان جنگ غزه بارها مسلمانان و همچنین مسیحیان مخالف دولت نامشروع اسرائیل، شعب این فروشگاه را در فرانسه اشغال کرده و شعارهایی در این زمینه دادند که در نتیجه کارفور به دلیل بایکوت از سوی مردم، با ضرر بی‌سابقه‌ای مواجه شد.
2- حضور این برند در ایران ممکن بود با واکنش مراجع دینی مواجه شود و این امر، برای مدیران این فروشگاه بسیار خطرناک بود.
3- نکته جالب اینجاست که برای اجتناب از فشارهای سیاسی در لاهور پاکستان نیز از اسم هایپراستار استفاده شده است. این در حالی است که هیچ شعبه دیگری از این مارک در سایر کشورها، با نامی غیر از کارفور فعالیت نمی‌کند.
"كارفور" از بزرگترین توزیع‌کنندگان كالاهای اسرائیل در جهان است که با برند "هایپراستار" در ایران فعالیت دارد
در زمان جنگ غزه، "کارفور" به دلیل بایکوت مسلمانان، و همراهی مسیحیان مقیم فرانسه،با ضرر بی‌سابقه‌ای مواجه شد
حرکت اعتراضی مسلمانان و همراهی مسیحیان مقیم فرانسه به اقدامات فروشگاه کارفور و جمع آوری محصولات اسرائیلی از قفسه‌های فروشگاه. 

 

 نقشه جغرافیایی شرکت‌های Carrefour در قاره‌های مختلف،9000 فروشگاه، در 26 کشور جهان؛ با 40.000 نفر کارمند

 
Lars Olofsson، مدیرعامل فعلی "کارفور" وی پیش از قبول این مسؤولیت، از مدیران ارشد شرکت صهیونیستی "نستله" بود

 
Nochi Dankner (میلیاردر اسرائیلی): شرکت "کوور” در نظر دارد تا بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای اروپا (کارفور) را تصاحب کند و من مطمئن هستم که کارفور کسب و کار خود را در سطح جهان گسترش داده و سودآوری آن ادامه خواهد داشت. اکنون (سال 2009، سال تأسیس هایپراستار در ایران) سال خوبی است و ما در حال خروج از بحران اقتصادی هستیم. استراتژی ما، تصرف بازارهای بین‌المللی از طریق نوآوری، کیفیت و خدمات است و منافع این استراتژی شایسته بهترین نژاد (یهود) است.



آندرس موبرگ( Anders Moberg)در ژانویه 2007 مدیر عامل شرکت MAF شد. وی درخصوص سرمایه گذاری در ایران گفت: از مصر تا پاکستان تحت پوشش بازارهای ما خواهند بود ؛ که شامل ایران نیز می شود و این یعنی دسترسی به 450 میلیون مصرف کننده. ورود ما به بازار ایران،  "کارفور" را به اولین اپراتور هایپرمارکت در ایران تبدیل خواهد کرد.به احتمال زیاد کارفور بازار خوبی در ایران خواهد داشت که تا حدودی مربوط به اولین هایپر مارکت در این کشور خواهد بود. گرچه بسیاری به نتیجه به دست آمده چشم خواهند داشت تا همان کار را ادامه دهند ، اما اولین حرکت در بازار باعث رهبری کردن بقیه و الگوبرداری سایرین از او خواهد شد.

مارک کوربیون (مدیرعامل فعلی هایپراستار) در گفت‌وگو با "Thebusiness year" می‌گوید: در ابتدا مردم ایران در مورد کارفور صحبت می کردند اما اکنون در مورد هایپراستار. مردم در حال پذیرش نام هایپراستار هستند. می توان گفت بسیار موفق بوده ایم. فروشگاه ما بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به طور متوسط 15.000 مشتری در هر روز، و زمان اوج کاری  100،000 بازدیدکننده.



عکس از مارک کوربيون، مدیرعامل هایپراستار که چراغ‌خاموش، کار می‌کند



پريسيلا، همسر و شريک مديرعامل فروشگاه هايپراستار

کوربيون مي‌افزايد: «ما با توافق با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، طی بیش از 10 سال، حداقل 350 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنیم. این امر مستلزم افتتاح 10 فروشگاه دیگر است که البته هنوز پنج سال از این قرارداد باقی مانده است. نکته مهم برای ما این است که هیچ کشوری در خاورمیانه چنین جمعیتی ندارد ( بیش از 70 میلیون نفر) و ما احساس می‌کنیم ایران با داشتن جمعیتی بسیار جوان (که بیش از 60 درصد آن کمتر از 30 سال سن دارند) آینده خوبی دارد. پیش بینی ما برای پروژه‌های‌مان مدت 20 تا 30 سال است و این، بدین معناست که ما برای مدت طولانی برنامه داریم. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خارجی، اول به ملاقات ما می‌آیند، حتی قبل از ملاقات با اتاق بازرگانی و صنایع ایران!»

مديرعامل هايپراستار مي‌گويد: «در حال حاضر ما در حال رقابت با فروشگاه‌های زنجیره‌ای وابسته به دولت، شهرداری و ارتش هستیم (مانند رفاه، شهروند و اتکا) آنها با قیمت‌های یارانه‌ای با ما رقابت می‌کنند و به همین دلیل از فروشگاه‌های کوچک مهم‌ترند ولی ما تصمیم داریم تا در یک برنامه بلندمدت، این فروشگاه‌ها را به ضعیف‌ترین وضعیت ممکن برسانیم.»

وي تأکيد مي‌کند: «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، شهرداری تهران و وزارت بهداشت، کمک‌های زیادی به ما ارائه دادند و من از آن‌ها متشکرم.»

وي مي‌افزايد: «ما در نظر داریم تا فروشگاه‌های‌مان را در شیراز، اصفهان و مشهد افتتاح کنیم. به علت ارزانی زمین در شیراز، فروشگاه‌مان بزرگتر از تهران خواهد بود، در اصفهان نیز پروژه با 10 هزار متر مربع ساخته خواهد شد که مردم را از فاصله 100 کیلومتری فروشگاه برای بازدید جذب خواهد کرد و در مورد فروشگاه مشهد نیز امیدوارم دو برابر اندازه تهران باشد.»
سال افتتاح هایپر استار: 2009
تعداد کارمندان: 1000 نفر
میانگین مشتریان در ماه: 365000 نفر
میانگین بازدیدکنندگان در ماه :1277500 نفر


مالکیت 100 درصدی بخش خصوصی خارجی در فروشگاه هایپراستار
در حالی كه خبر ها حاكی از مالكیت صد در صدی بخش خصوصی خارجی در این فروشگاه دارد اما خبر های متناقص از اجاره 20ساله زمین از سوی شهرداری ونیز واگذاری هایپر استار پس از 10 سال به شهرداری دارد.  ایازی معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران هیچ قرارداد یک ساله‌ای را با فروشگاه‌ها یا شرکت‌های تجاری ندارد، به «جوان» می‌گوید: قراردادهای یک ساله شهرداری تنها با ادارات یا در بخش خدمات است و قرارداد‌های دیگر ما عموماً طولانی‌مدت است.

قرارداد اجاره ۲۰ ساله بین شرکت ‌هایپراستار و شهرداری شبیه به قرارداد ترکمانچای نیست؟ آیا این زمین ارزش افزوده ندارد؟ به طور معمول قراردادها یک ساله است و حتی اگر طرف قرارداد ثابت باشد باید به طورسالانه تمدید شود. به هر حال بر اساس قوانین موجود تاسیس چنین شركت هایی باید با حد اكثر 49 درصد مالكیت خارجی و51 درصد طرف ایرانی صورت گیرد كه حتی در صورت مستثنی قرار دادن برخی موارد با هماهنگی معاونت سر مایه‌گذاری وزارت اقتصاد نیاز به شفاف‌سازی در این عرصه ضرورتی انكارناپذیر است. چرا كه تجربه ایجاد چنین شركت‌هایی در منطقه با وجود اختیاراتی فراتر از قانون های متداول خطر پول‌شویی را به مسؤولان گوشزد می‌كند.

علاوه بر این نوع فعالیت این شرکت و گسترش آن در نقاط مختلف و مهم‌تر از آن شفاف‌نبودن منبع درآمدی این شرکت، حساسیت و مشکوک‌بودن فعالیت فروشگاه‌های وابسته به آن را دو چندان می‌کند. گفته می‌شود تنها بخش سوپر ماركت آن با 53 صندوق فروش متوسط 700 میلیون تومان را به خزانه‌داری فروشگاه از طریق شوتینگ واریز می‌كنند. تا از طریق خودروهای حمل پول این حجم را به صورت روزانه به بانك واریز كنند. با توجه به ابهام در مالكیت این فروشگاه وبا عنایت به این كه این‌گونه فروشگاه‌ها در سطح جهان معمولاً اهداف سیاسی و اقتصادی دیگری نظیر پول‌شویی و... را دنبال می‌كنند، شفافیت نوع قرارداد و شفافیت در حق‌السهم صاحبان آن ضروری است. یكی دیگر از ابهامات این فروشگاه لحاظ كردن بندی است كه واردات ده درصد كالای این فروشگاه را به مدت ده سال بدون پرداخت حق گمرك تأمین كند كه شاید یكی از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری برای خارجیان باشد اما چنانچه چنین چیزی صحت داشته باشد بايد مسؤولان، دلایل دادن چنین امتیازی را بر طبق قانون برای مردم تشریح كنند.

در اردیبهشت 85 هایپر استار مبادرت به اخراج ۱۱۰ نفر از کارکنان ایرانی این فروشگاه کرده و از کارمندان خارجی بهره می‌برد، این در حالی است که قرار بود این فروشگاه با هدف سرمایه‌گذاری خارجی و اشتغال‌زایی راه اندازی شود در حالی این شرکت بیگانه اقدام به اخراج کارکنان خود با دلیل کمبود منابع کرد که درآمد ماهانه این کمپانی بیگانه از بخش پاساژ ماهانه بالغ بر شش میلیارد تومان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.