سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاور معاون علمي و فناوري رئيس جمهور:

جشنواره رسانه، علم و فناوري برگزار مي شود

مشاور معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از ابلاغ آيين‌نامه برگزاري جشنواره رسانه، علم و فناوري خبرداد.

 به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري،  پرويز  كرمي خاطرنشان كرد: تبيين اهميت و جايگاه علم و فناوري در پيشرفت كشور،گسترش كمي و ارتقاء كيفي سطح محتوا و مطالب رسانه‌اي در ارتباط با موضوعات علم و فناوري، جهت‌دهي رسانه‌ها در راستاي مسئله‌ها و اولويت‌هاي نظام علم و فناوري كشور، افزايش انگيزه در فعالان رسانه‌اي براي ترويج و پوشش و انعكاس مطلوب موضوعات علمي، فناوري و نوآوري و ترويج علم از جمله اهداف برگزاري جشنواره رسانه و علم و فناوري به شمار مي رود.

به گفته وي انعكاس دستاوردهاي علمي و فناوري كشور در رسانه‌ها (شنيداري، ديداري، مكتوب و مجازي)، علاوه بر اينكه باعث اميدآفريني و ايجاد تحرك بيشتر در سطح كشور مي‌شود، افزايش انگيزه فعالان اين حوزه را نيز به دنبال خواهد داشت.

مشاور معاون علمي و فناوري رئيس جمهور تصريح كرد: در راستاي راهبردهاي كلان نقشه جامع علمي كشور و كمك به تثبيت گفتمان علم و فناوري در جامعه و تاكيد راهبردكلان شماره 2 اين نقشه مبني بر توجه به علم و تبديل آن به يكي از گفتمان هاي اصلي جامعه و ايجاد فضاي مساعد و مولد علم و فناوري بر مبناي آموزه هاي اسلامي در صورت توليد آثار رسانه‌اي قوي، تأثيرگذاري اين آثار، ضمن كمك به شكوفايي علمي كشور  و ترويج علم ، ساير ملل و كشورها را نيز در بر خواهد گرفت كه اين مسئله به الهام‌بخشي و الگوسازي در سطح منطقه و جهان كمك بسياري خواهد كرد.

وي افزود: همچنين در كنار طرح دستاوردها و اقدامات مثبت ، انعكاس دقيق و عالمانه چالش‌ها و مشكلات موجود در نظام علم و فناوري كشور، به حل اين مشكلات نيز كمك شاياني خواهد كرد.

كرمي با بيان اينكه در نقشه جامع علمي كشور (اقدام ملي 9، 10 و 11 ذيل راهبرد كلان 2) بر ايجاد جشنواره اي براي حمايت از توليدات رسانه‌اي در ارتباط با علم و فناوري تأكيد شده است،تصريح كرد: بر اين اساس معاونت علمي و فناوري رييس‌جمهور آيين نامه اي براي برگزاري جشنواره رسانه، علم و فناوري را در راستاي فعاليت هاي فرهنگ ساز  و جريان ساز خود، جهت اجرا تصويب كرده است.

وي با بيان اينكه اركان برنامه‌ريزي و اجراي جشنواره رسانه ، علم و فناوري شامل رئيس جشنواره (معاون علمي و فناوري رئيس جمهور)،شوراي سياستگذاري جشنواره ،دبيركل جشنواره (دبير شوراي سياستگذاري) و دبيرخانه جشنواره است،خاطرنشان كرد: اعضاي شوراي سياستگذاري از سوي رييس جشنواره و از ميان نمايندگان تام الاختيار رئيس سازمان صدا و سيما و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، خبرگان حوزه رسانه و متخصصان علم و فناوري و معاونان معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري انتخاب مي‌شوند.

وي افزود: وظايف اين شورا عبارتست از تعيين سياست ها،خط‌مشي‌ها و جهت‌گيري‌هاي كلي جشنواره ،بررسي و تصويب معيارهاي كلي ارزيابي تخصصي آثار و فعالان رسانه‌اي، تعيين بخش ها و قالب هاي پذيرش آثار در جشنواره جهت فراخوان عمومي، نظارت كلي بر فرايندهاي اجرايي جشنواره و عملكرد دبيرخانه ، تصويب دستورالعمل هاي اجرايي جشنواره و تعامل و هم افزايي و جلب مشاركت با ساير دستگاه هاي مسوول در اين حوزه مي باشد.

مشاور معاون علمي و فناوري رئيس جمهور با بيان اينكه دبيركل جشنواره، رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است،گفت: تشكيل جلسات شوراي سياستگذاري جشنواره ، پيگيري اجراي مصوبات شوراي سياستگذاري جشنواره  و تشكيل دبيرخانه و نظارت بر عملكرد آن در راستاي سياستهاي مصوب شوراي سياستگذاري از جمله  وظايف دبير جشنواره محسوب مي شود.

دبيركل جشنواره رسانه ، علم و فناوري تصريح كرد: دبيرخانه جشنواره مي بايست مجموعه‌اي توانمند، خلاق، آشنا با رسانه و مفاهيم علم و فناوري بوده و بر اساس سياست‌هاي مورد نظر شوراي سياستگذاري، مسئوليت انجام فعاليت‌هاي اجرايي جشنواره را برعهده خواهد داشت.

وي ادامه داد: وظايف دبيرخانه جشنواره رسانه و علم و فناوري شامل تنظيم و تشكيل ساختار، هيأت انتخاب، هيأت داوري و كميته‌هاي تخصصي و موضوعي، تنظيم و اعلام فراخوان آثار رسانه‌اي،اطلاع رساني مطلوب و ارتباط نزديك با اصحاب رسانه، پيشنهاد بخش ها وموضوعات و شاخص‌ها و معيارهاي ارزيابي تخصصي آثار و فعالان رسانه‌اي به شوراي سياستگذاري، پالايش و بررسي اوليه آثار دريافتي، داوري و ارزيابي آثار ، انجام فعاليتهاي اجرايي جهت برگزاري مراسم نهايي جشنواره، طراحي و برگزاري مراسمات جانبي از جمله دوره‌هاي آموزشي براي خبرنگاران - كه اولين دوره آن آبان ماه سال جاري - برگزار شد و فراهم آوردن زمينه آشنايي بيشتر ايشان با فعالان عرصه علم و فناوري است.

به گفته كرمي دبيرخانه جشنواره رسانه و علم و فناوري  موظف است به منظور بررسي و ارزيابي تخصصي محتواي آثار و تعيين وزانت علمي آنها، از توان علمي مجموعه‌هاي تخصصي و علمي كشور از جمله بنياد ملي نخبگان، ستادهاي فناوري راهبردي و كانون‌هاي هماهنگي دانش و صنعت، دانشگاه ها و مراكز پژوهشي و ساير مراجع تخصصي استفاده كند.

دبيركل جشنواره رسانه و علم و فناوري ادامه داد:همچنين دبيرخانه موظف است در صورت تصويب شوراي سياستگذاري، در ساير جشنواره هاي فرهنگي و هنري كشور حضور يافته و از ايجاد بخش ويژه علم و فناوري در آنها حمايت كند كه به عنوان نمونه مي توان به جشنواره مطبوعات،جشنواره صدا و سيما و فيلم مستند  اشاره كرد.

مشاور معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور در پايان از تمامي مديران مسوول مطبوعات، مديران شبكه هاي صدا و سيما،مديران عامل خبرگزاري ها،خبرنگاران و فعالان حوزه علم و فناوري دعوت به عمل مي آورد تا براي برگزاري هر چه بهتر و باشكوه اين جشنواره  همكاران خودشان را در اين معاونت را ياري كنند./ع2

برچسب ها: فناوری ، جشنواره ، علم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.