سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

استان کرمانشاه بارش های مناسب داشته ولی آیا این پایان خشکسالیست؟

نزدیك به هفت سال است كه استان كرمانشاه و اغلب استان های غربی، مركزی و جنوبی كشور را پدیده خشكسالی فرا گرفته است كه افت تولیدات كشاورزی و خشكیدن فصلی چشمه ها، سراب ها و رودخانه ها و البته ریزگردها از نشانه های این آفت اقلیمی بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

گرچه استان كرمانشاه در خصوص بارش ها از استان های خوب و شاخص كشور به شمار می رود و همین مساله سبب شده تا یكی از تولیدكنندگان برتر محصولات كشاورزی باشد و چند اقلیم آب و هوایی را همواره می توان در این استان یافت ولی خشكسالی های اخیر این روند را متوقف کرده وكار حتی به جایی رسید كه در سال های اخیر ستادی برای خشكسالی و جبران خسارت های ناشی از آن بویژه در حوزه كشاورزی تشكیل شد و عمده تمركز ستاد مدیریت بحران كشور و استان نیز روی همین مقوله متمركز شده بود.

شدت یافتن ریزگردهای ورودی به استان های غربی كشور كه ناشی از خشكسالی و نبود بارش در بیابان های كانون گرد و غبار در كشورهای عراق و اردن و حتی عربستان نیز سبب شده است كه این پدیده به یكی از دغدغه های مسوولین كشور تبدیل شود و در مواردی هم مصوباتی داشته ایم كه در صورت اجرا، حاصلشان بلعیده شدن بخشی از بودجه و اعتبارات كشور برای علاج ریزگردهاست.

اما امسال اوضاع كمی متفاوت تر از سال های قبل است و با بارش های خوب و كافی تا به امروز می توان تا حدودی گفت كه خشكسالی امسال در استان كرمانشاه و شاید استان های مجاور رخت بربسته است.

مدیركل هواشناسی استان كرمانشاه می گوید ،ا گرچه امسال بارش ها مناسب بوده است ولی نمی توان با قاطعیت از خشكسالی خداحافظی کرد

'مجتبی میلادی' افزود: از آغاز فصل بارش ها تا امروز می توان گفت كه از خشكسالی فاصله گرفته ایم و حتی شاهد 'ترسالی' هم هستیم ولی پیش بینی بلندمدت اقلیمی، خیلی پیچیده است.

میلادی، میانگین بارش های بلندمدت امسال تا کنون را 6/200 میلی متر عنوان كرد و افزود: در مقایسه با سال گذشته تا همین تاریخ ، شاهد افزایش 44 درصدی و نسبت به وضعیت بارشی نرمال بلندمدت نیز دارای 46 درصد افزایش در بارش ها هستیم.

وی، از شهرستان های پاوه با 291 میلی متر بارندگی و قصرشیرین را با افزون بر 265 میلی متر بارندگی به عنوان شهرستان های پر بارش استان نام برد

كمترین رشد بارش ها نیز به شهرستان های اسلام آباد غرب با كمی بیش از 150 میلی متر كه نشان از پنج درصد افزایش نسبت به بلندمدت دارد و نیز سنقروكلیایی با شش درصد افزایش نسبت به سال گذشته و 17 درصد كاهش نسبت به بلندمدت همچنین شهرستان كنگاور با كاهش 9 درصدی نسبت به سال گذشته و تنها سه درصد افزایش نسبت به بلندمدت بوده است كه مدیركل هواشناسی استان به آن اشاره كرد.

میلادی، همچنین از احتمال قریب به وقوع بارش حداقل سه مورد بارش برف در استان تا پایان اسفند امسال، خبر داد و گفت: از نظر دمایی هم امسال نسبت به سال گذشته، مقداری كاهش دما و سردتر شدن هوا را شاهد خواهیم بود./س

برچسب ها: کرمانشاه ، بارش ، خشکسالی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.