سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حضور مردم عمان در انتخابات شوراها برای نخستین بار

مردم عمان امروز برای نخستین بار در تاریخ این کشور، اعضای شوراهای شهر کشورشان را که در سال 2011 در پی بهار عربی، جنبشی اعتراضی را تجربه کرد، انتخاب می کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رسمی عمان ؛ رأی گیری در صد و چهار شعبه اخذ رأی برگزار می شود و مشارکت در آن قابل توجه است.پانصد و چهل و شش هزار نفر که برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند، باید صد و نود و دو عضو حدود شصت شورای شهر را از بین هزار و چهارصد و هفتاد و پنج نامزد از جمله چهل و شش زن انتخاب کنند.

مقامات خارج از شخصیت های انتخاب شده یک رئیس و یک معاون را برای هریک از شوراهای شهر انتخاب می کنند. عمان تاکنون تنها یک شورای شهر در مسقط پایتخت این کشور داشت که اعضای آن همه از سوی مقامات منصوب می شدند.بر اساس حکمی که اکتبر 2011 از سوی سلطان قابوس صادر شد، شوراهای منتخب هیچ قدرت اجرایی نخواهند داشت. سلطان عمان در حکم خود نقش شوراهای شهر را به ارائه پیشنهادهایی در جهت بهبود خدمات شهرداری ها محدود کرده است.اما مقامات عمان، این انتخابات را گامی در مسیر توسعه مشارکت مردم در زندگی عمومی دانسته اند.

 در پی اعتراضات بهار دو هزار و یازده، سلطان قابوس دستور تغییر قانون اساسی را برای دادن قدرت قانون گذاری و نظارت بر اقدام دولت به پارلمان صادر کرد.مردم عمان اواسط اکتبر دو هزارو یازده، هشتاد و چهار عضو مجلس سفلی پارلمان را انتخاب کردند. مجلس اعلا پارلمان عمان پنجاه و هفت عضو دارد که همگی منصوب می شوند.اعتراض در این کشور شخص سلطان را که قدرت اصلی را در دست دارد، هدف قرار نداده، اما دولت را به فساد متهم کرده است. عمان نزدیک به سه میلیون نفر جمعیت دارد که بیست درصد آن خارجی هستند.
برچسب ها: عمان ، انتخابات ، شورا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.