سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

ایران در دانش افروزی زنان، پیشگام آسیاست

ایران در سواد آموزی و فزونی دانش زنان در اسیا پیشتاز و یگ الگو برای دیگر کشورها است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان لولوک نور حمیده استاد دانشگاه ملی جاکارتا اندونزی در همایش حقوق زنان درآسیا در کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان اظهارداشت: جنوب شرقی آسیا فرهنگ و ادیان گوناگونی دارد و بین زنان و مردان تبعیض بسیاری وجود دارد.

وی گفت: میان زنان روستاها و شهر های این ناحیه از آسیا تفاوت بسیار است که ناپایداری های سیاسی نیز به این تبعیض ها دامن زده است.

استاد دانشگاه ملی جاکارتا که به کوشش کمسیون بانوان کانون وکلای منطقه اصفهان به این همایش دعوت شده بود در ادامه افزود: نرخ فقر در جنوب شرقی آسیا بالاست و به تازگی آشوب های سیاسی در فیلیپین ، تایلند و تیمور موجب شده این تبعیض نمایان گردد.

لولوک نور حمیده بیان داشت: عوامل دیگری چون بلایای طبیعی و مشکلات فرامرزی از قبیل گسترس ایدز ، آنفلوآنزای مرغی ، تجارت مواد مخدر و قاچاق انسان بر آرامش انسان ها در این ناحیه تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: یکی از قدم های درست که برای برابری حقوق زنان در جوامع جهانی برداشته شده است کنوانسیون پشتیبانی از زنان است که تمرکز بنیادی این نهاد توانمند سازی بانوان در سراسر جهان وبه ویزه آسیاست.

استاد ملی دانشگاه جاکارتا گفت: سیاست های برجسته برای برچیدن تبعیض ها بوجود آمده اما پشتیبانی از آنها وجود ندارد و در حد یک کاغذ نوشته است.

وی چالش دیگر این ناحیه را علم آموزی زنان برشمرد و یاد آور شد: در زمینه افزایش علم و سواد آموزی زنان در آسیا کشور ایران پیش گام بوده و روند مناسب و رو به رشدی را پیش گرفته است اما در بسیاری از کشور های قاره کهن هنوز علم آموزی برای زنان یک چالش اساسی عنوان می شود.

نور حمیده گفت: در راستای حذف همه تبعیض ها در برابر زنان یکی از پیمان های جهانی حقوق بشر با نام ((cedaw شکل گرفته و ده کشور برونتی ،کامبوج، اندونزی، لاوپی دی آر، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور ،تایلند و ویتنام آن را تصویب کرده و یا به آن تن در داده اند اما این پیمان که در راستا برابری حقوق زنان و مردان است از نظر اراده و دید سیاسی در سراسر منطقه نادیده گرفته می شود.

وی در پایان یاد آور شد: از دیگر چالش های زنان در جنوب شرق آسیا که با آن روبرو هستند می توان به خشونت برابر زنان، تجاوز جنسی، ازدواج کودکان ، قاچاق انسان و اعمال تبعیض آمیز برابر زنان با مصوبات قانونی اشاره کرد.

گفتنی است همایش حقوق زنان آسیا با تلاش کمسیون بانوان کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان برپاشد./س

برچسب ها: اصفهان ، همایش ، حوقوق ، زنان ، در ، آسیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.