سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يك كارشناس گردشگري:

گارد ويژه هم توان جلوگيري از تخريب آثار تاريخي را ندارد

فرهنگ حفاظت از ميراث فرهنگي در كشور بايد نهادينه شود.

آرش نورآقايي كارشناس گردشگري در گفتگو با خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: مردم خود بايد حافظ ميراث فرهنگي و آثار تاريخي باشند چرا كه سازمان ميراث فرهنگي با گارد ويژه هم نمي تواند جلوي تخريب اين آثار را توسط سودجويان بگيرد.
وي افزود: نگراني از تخريب و سوء استفاده از آثار و بناهاي تاريخي موضوع جديدي نيست و هر اندازه كاوشها زياد شده دزدان ميراث فرهنگي نيز گسترش يافته است.
نورآقايي با اشاره به اينكه جامعه ايراني نسبت به آثار تاريخي عرق ملي دارند افزود: وقتي از سرقت ميراث فرهنگي صحبت مي شود بايد معلوم شود كه آيا واقعاً اثري پيدا يا تخريب شده يا  اينكه فقط به چند چاله و گودال كه در برخي محوطه هاي باستاني ايجاد شده بسنده مي‌كنيم؟
وي اضافه  كرد: بايد معيار ما  از تخريب مشخص باشد چرا كه جامعه به دليل اطلاع رساني گسترده و آگاهي مردم نسبت به ميراث فرهنگي حساس شده و هيچ كس به فكر ساماندهي اين نگراني و حساسيت نيست.
عضو جامعه تورگردانان ايران، آموزش ميراث ايراني را نياز روز جامعه دانست و گفت: ما فقط دغدغه غارت و تخريب ميراث فرهنگي را سر مي‌دهيم در حاليكه كمتر كسي از ميراث دريايي، ميراث طبيعي، ميراث زنده و ميراث معنوي خبر دارد.
پژوهشگر ميراث فرهنگي تاكيد كرد: فرهنگ حفظ ميراث فرهنگي بايد با آموزش در جامعه ما نهادينه وشد و نبايد تنها از نهادها و ارگانهاي دولتي انتظار حفاظت از آثار فرهنگي و تاريخي را  داشته باشيم چرا كه مردم هر كشوري خود بهترين حافظ هويت و ميراث نياكان خود هستند./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.