سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همراه با محمد گلريز و نواي موسيقي عاشورايي؛

موسيقي "مختارنامه" و برخورداري از زمينه ايراني/ بزرگان موسيقي ايران در عصر ساسانيان

پيش از ظهور اسلام و در ميان فرهنگ هاي فاقد درك در زمينه هنر، در عصر ساسانيان بزرگاني همچون باربد و نكيسا در ايران و در زمينه موسيقي، فعاليت مي كردند.

محمد گلريز(خواننده پيشكسوت موسيقي اصيل كشورمان) در گفتگو با خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران، ضمن بيان اين مطلب افزود: موسيقي سريال "مختارنامه" از ساختار خوبي برخوردار بود و به طور يقين در زمره كارهاي خوبي كه تاكنون انجام شده است، جاي مي گيرد.

** امير توسلي و آهنگسازي هنرمندانه

وي در ادامه تصريح كرد: امير توسلي به عنوان آهنگساز موسيقي تيتراژ سريال "مختارنامه"، موسيقي اين اثر را به شكلي هنرمندانه ساخته بود كه اين موضوع به وضوح احساس مي شود.

** موسيقي "مختارنامه" و ارتباط با مفاهيم عاشورايي

گلريز با اشاره به اينكه موسيقي سريال "مختارنامه" به خوبي با مفاهيم عاشورايي ارتباط برقرار كرده است، اظهار داشت: موسيقي تيتراژ سريال "مختارنامه" با توجه به جنبه هاي محتوايي خود، به خوبي با مفاهيم عاشورايي ارتباط برقرار كرد.

** موسيقي "مختارنامه" و برخورداري از زمينه ايراني

اين خواننده پيشكسوت كشورمان، با اشاره به زمينه ايراني موسيقي "مختارنامه" ، اظهار داشت: موسيقي "مختارنامه" از زمينه ايراني برخوردار بود و مي توان گفت، با تلفيقي از سازهاي ايراني و كلاسيك، ساخته شده بود.

** تلفيق موسيقي با صحنه هاي سريال "مختارنامه"

وي در ادامه افزود: ساير عوامل حاضر در گروه سازنده اين سريال نيز به طور يقين بر موفقيت اين موسيقي، تاثيرگذار بوده اند.
گلريز تصريح كرد: تلفيق موسيقي "مختارنامه" با صحنه ها و سوژه هاي اين سريال، از اهميت بسزايي برخوردار است و هماهنگي بين اين دو عنصر، بر تاثيرگذاري هرچه بيشتر موسيقي اين اثر بر مخاطبان افزوده است.
گلريز با اشاره به نكته اصلي موجود در سريال "مختارنامه"، گفت: نكته اصلي در موفقيت سريال "مختارنامه"، محتواي اين اثر بوده كه اين محتوا علاوه بر اثرگذاري روي زمينه كلي سريال، بر موسيقي آن نيز تاثيرگذار بوده است.

** لزوم هماهنگي بين محتوا و موسيقي سريال

وي با اشاره به اينكه محتواي يك سريال بر موسيقي آن اثر نيز تاثير مي گذارد، تصريح كرد: در برخي از مواقع مشاهده شده كه برخي از آثار موسيقي خوبي داشته اند، اما محتواي سريال ضعيف بوده و محتواي ضعيف، باعث كمتر شنيده شدن موسيقي آن اثر شده است.
وي همچنين افزود: محتواي يك سريال بر موسيقي آن اثر مي گذارد و به نوعي، محتوا و موسيقي يك اثر لازم و ملزوم يكديگر بشمار مي روند.
وي ادامه داد: "مختارنامه" نمونه سريال موفقي در زمينه برخورداري از محتوا و موسيقي مناسب در كنار يكديگر، است.

** تقويت موسيقي اثر، توسط محتواي آن

گلريز همچنين با اشاره به اينكه هرچقدر ساختار محتواي يك سريال قوي تر باشد، بر تقويت موسيقي آن نيز اثر مي گذارد، اظهار داشت: هرچقدر يك سريال از ساختار محتوايي قوي تري برخوردار باشد، موسيقي اثر را نيز قوي تر مي كند، اما نكته برعكس اين مورد ممكن نيست.
وي ادامه داد: وجود موسيقي قوي در يك سريال، هيچ گاه نمي تواند ساختار محتوايي آن اثر را نيز ارتقاء ببخشد.

** ساز ، قانون و عود ، هويتي ايراني دارد

وي با اشاره به اينكه بسياري از سازهايي كه در ساخت انواع موسيقي از آنها بهره گرفته مي شود، در اصل هويتي ايراني دارند، اظهار داشت: بسياري از سازهايي كه براي ساخت انواع موسيقي از آنها استفاده مي شود، هويتي ايراني دارند و به طور كلي بسياري از سازهاي موسيقي متعلق به ايران است.
وي در ادامه افزود: همچنين بسياري از دستگاه هاي موسيقي نيز همچون دستگاه ماهور، ايراني هستند و اين نكته براي ايرانيان باعث افتخار است كه پيشينه بسياري از هنرهاي اصيل به ايران و ايرانيان هنرمند باز مي گردد.

** موسيقي عرب و بهره گيري از موسيقي ايران

وي با اشاره به اينكه موسيقي عرب نيز از موسيقي ايران بهره گرفته است، اظهار داشت: موسيقي عرب از موسيقي ايران بهره گرفته كه اين موضوع در لابلاي موسيقي "مختارنامه" و در برخي از زمينه هاي آن به خصوص در تيتراژ پاياني به خوبي احساس مي شود.
گلريز با اشاره به تلفيق سازهاي ايراني و كلاسيك در ساخت موسيقي تيتراژ پاياني "مختارنامه" و وجود زمينه هاي ايراني و عربي در اين نوع موسيقي، گفت: در ساخت موسيقي تيتراژ پاياني "مختارنامه"، سازهاي ايراني و كلاسيك به نحوي هنرمندانه با يكديگر تلفيق شده اند و اين موسيقي علاوه بر برخورداري از زمينه ايراني، در مواقعي از زمينه هاي عربي نيز استفاده كرده كه در اين حين، بايد مدنظر داشت موسيقي عرب از موسيقي ايران بهره گرفته است.

** بزرگان موسيقي ايران در عصر ساسانيان

وي با اشاره به اينكه پيش از ظهور اسلام و در ميان فرهنگ هايي كه دركي از هنر نداشتند، ايران و فرهنگ ايراني، در زمينه هنر و به ويژه موسيقي فعاليت بسياري داشت، اظهار داشت: پيش از ظهور اسلام و در ميان انبوهي از فرهنگ ها كه دركي از هنر و به طور ويژه موسيقي نداشتند، ما بزرگاني را در اين زمينه داشتيم.
گلريز تصريح كرد: در عرصه ساسانيان، ما بزرگاني چون باربد و نكيسا را در زمينه موسيقي داشتيم كه به حدي در اين زمينه مهارت داشتند كه اين هنر را به ساير ايرانيان نيز آموزش مي دادند./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.