سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يلداي 91 بر هنرمندان چگونه مي گذرد؟

بهترين يلداي افسانه پاكرو/نگراني فرناز رهنما از فراموشي يلدا/حافظ خواني نازآفرين كاظمي براي پسر 5 ساله اش

شب يلدا در كنار خانواده برايم لذت بخش است.

امير پارسي بازيگر راديو و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران گفت: در شب يلدا دوست دارم در كنار خانواده ام باشم.
وي اظهار داشت: خاطرات من در اين شب ها به سال هاي گذشته برمي گردد كه در كنار پدر و مادر و همسايه ها آئين هاي سنتي را اجرا مي كرديم.
پارسي خاطرنشان كرد: در اين شب ها من به همراه جواد انصافي در برنامه "آفتاب مهرباني" براي ايرانيان مقيم خارج از كشور در شبكه جام جم برنامه ويژه اي را براي مخاطبان اجرا كرده ايم.
كوروش سليماني:‌مراسم شب يلدا بايد زنده نگه داشته شود
شب يلدا به عنوان ميراث ملي كشورمان بايد از سوي تمامي ايرانيان حفظ شود.
كوروش سليماني بازيگر تئاتر و تلويزيون گفت:‌ شب يلدا كه بلندترين شب سال به شمار مي رود، ريشه در آئين ميتراشيسم دارد و ايرانيان سعي دارند با در كنار هم قرار گرفتن اين شب بلند را كوتاه كنند.
وي با اشاره به اينكه با هم بودن و محبت كردن به نوعي گرامي و پاس داشتن شب يلدا به شمار مي رود، افزود: خواندن حافظ و شاهنامه يك سنت محبوبي در بين همه ايراني ها بوده و اميدوارم اين سنت همچنان در تمام طول سال بين خانواده هاي ايراني اجرا شود.
وي در ادامه گفت: ايرانيان با توجه به آئين هاي قديم كه به عنوان ميراث ملي هستند نيز با زنده نگه داشتن آداب شب يلدا اين سنت كهن را حفظ كنند.
بازيگر نقش دكتر احسان در سريال فاكتور 8 به كارگرداني سيروس مقدم بيان كرد: وظيفه هر ايراني حفظ ميراث فرهنگي كشور بوده و اين موضوع تنها به آثار تاريخي ختم نمي شود بلكه بايد آداب و رسوم ايراني حفظ و به نسل هاي آينده منتقل شود.
سليماني تصريح كرد: حفظ سنت ها و آداب اقوام ايراني به شب يلدا باعث مي شود سنت ها و آداب و رسوم ايرانيان مثل گذشته حفظ شود.
اين بازيگر تئاتر و تلويزيون در پايان پيرامون فعاليت هاي خود در شب يلدا گفت: در شب يلداي امسال 3 كار در برنامه خود دارم كه نمايش مكبث به كارگرداني دكتر قطب الدين صادقي، نمايش سردار مهر و ماه به كارگرداني حسين پارسايي و درخت بلوط جديدترين كار گروه تئاتر نقشينه به كارگرداني وحيد رهباني است كه هر شب ميزبان يكي از بازيگران تئاتر و سينما است.
*افسانه پاكرو:بهترين يلدا را در كودكي ام داشته ام
افسانه پاكرو بازيگر در خصوص آئين شب يلدا گفت: شب يلدا بهانه اي براي دور هم جمع شدن و جشن گرفتن بلندترين شب سال با خانواده است.
وي افزود: در گذشته پايبندي به سنت ها بيشتر بوده و خانواده ها به هم نزديك تر بوده اند و هر چقدر كه زندگي به سمت مدرنيته پيش مي رود خانواده ها بيشتر از هم فاصله مي گيرند.
پاكرو در خصوص پايبندي به سنت ها گفت: اميدوارم تا جايي كه برايمان امكان دارد به اين سنت ها پايبند بوده تا آيندگان نيز از اين دور هم بودن و صله رحم لذت ببرند.
اين بازيگر تصريح كرد: ترجيح مي دهم شب يلدا را در كنار خانواده و مكاني كه برايم خوشايند است بگذرانم.
پاكرو خاطرنشان كرد: شب هاي يلدا دوران كودكي ام بهترين شب هاي يلدا بوده كه در كنار هم بودن خانواده مهمترين ويژگي آن است.
*آئين سنتي شب يلدا رو به فراموشي است
فرناز رهنما بازيگر تئاتر و تلويزيون گفت: در شب يلدا ترجيح مي دهم كه در كنار خانواده تفعلي به حافظ زده و آئين سنتي اين شب را حفظ كنم.
وي اظهار داشت: همچنين سعي دارم اجزاي سفره شب يلدا را با ربان قرمز تزئين كرده و علاقه مند به حضور مهمان در خانه خود هستم.
رهنما پيرامون خاطره خود در طولاني ترين شب سال گفت: خاطره ي من در اين شب به سال هاي گذشته به تمرين يك نمايشي به كارگرداني منيژه حامدي برمي گردد كه تداخل اين شب با تمرين تئاترم بود.
همچنين اميدوارم همه كساني كه به بهانه اين شب با هم هستند بهترين لحظات را سپري كنند و دوست دارم چنين شبي ساليان سال حافظ شود و نسل به نسل اين آئين سنتي به جشن بنشينند.

*بازيگر سريال « راستش را بگو»:شب يلدا براي پسر 5 ساله ام حافظ مي خوانم
نازآفرين كاظمي بازيگر گفت: تصورم بر اين است كه با فرا رسيدن شب آخر فصل پائيز كه طولاني ترين شب سال بوده و يلدا نام گرفته وارد فصل جديدي مي شويم.
وي ادامه داد: مردم در اين شب طبق سنت هاي گذشته جشن مي گيرند و خانواده ها در كنار يكديگر حافظ خواني و گفتگو مي كنند.
كاظمي افزود: شب يلدا همچون يك مراسم آئيني- نمايشي است و اصل اين شب در دوران كودكي هر سال به يك نحوي خانواده دور هم جمع مي شدند و يكبار از مادرم درخواست كردم كه در اين شب كرسي بگذارد و رفتن زير لحاف كرسي براي من هيجان انگيز بود.
وي ادامه داد: اگر مردم طبق سنت هاي گذشته در اين شب كرسي بگذارند براي نسل جوان جالب خواهد بود.
اين بازيگر بيان كرد: در شب يلدا به دور هم جمع شدن خانواده اعتقاد دارم و در اين شب براي پسر 5 ساله ام حافظ مي خوانم، علاقه مندم كه دراين شب كرسي بگذارم.
*حميدرضا پگاه:شب يلدا بهانه اي براي با هم بودن است
حميدرضا پگاه بازيگر تلويزيون، در خصوص آئين شب يلدا گفت: شب يلدا بهانه اي است كه دور هم جمع شده و از در كنار هم بودن لذت ببريم.
وي افزود: به طور قطع ترجيح مي دهم كه اين شب را در كنار خانواده ام سپري كرده و با آنها باشم.
اين بازيگر تصريح كرد: تا جايي كه در توانم باشد سعي مي كنم كه اين شب را احياء كنم.
وي خاطرنشان كرد: خاطره ي خاصي از شب يلدا ندارم./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.