سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

ارتقای توان علمی فعالان فرهنگی در جامعه امروز یک ضرورت است

گسترده شدن شهرها نیازهای جدیدی را بوجود آورده و موجب افزایش توقعات مردم شهر نسبت به مدیریت شهری شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، یکی از ابعاد مدیریت شهری،حوزه فرهنگی است که با توجه به بلند مدت بودن آثار آن نیاز به حساسیت های ویژه ای دارد.چرا که کار فرهنگی اگر بدون نقشه و راهبرد صحیح انجام شود نه تنها مفید نبوده بلکه تاثیرات مخربی را نیز برجای گذاشته و تنها نتیجه آن، هدررفت سرمایه های شهر و بیت المال است.

در همین راستا لازم است علاوه بر تعیین راهبرد در امور فرهنگی، فعالان این حوزه نیز توانمند سازی شوند تا بتوانند به بهترین نحو در زمینه این امور فعالیت کنند. یکی از برنامه هایی که به منظور تقویت و ارتقای سطح علمی فعالان فرهنگی شهر انجام شده است همایش آموزشی خادمین طرح مسجد ما وخادمین شهر بهشت بوده که با پنج جلسه برگزاری به رفع نواقص و ارتقای توان علمی فعالان فرهنگی این دو طرح می پردازد.

توانمند سازی هزار فعال فرهنگی

مدیر عامل سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد گفت:در این سلسله جلسات که با دو محور طراحی و برنامه ریزی فرهنگی و سبک زندگی اسلامی برگزارشد هزارنفر از فعالان فرهنگی که شامل مربیان خادمین شهربهشت و خادمان فرهنگی مساجد می شوند آموزش دیده اند.

وی ادامه داد: مکان برگزاری این همایش ها چهارفرهنگسرای غدیر،حجاب، شهر زیبا و ایمن و زیارت بود که چهار جلسه آن اجرا و جلسه نهایی این همایش ها امروز برگزار خواهد شد و در پایان به هریک از افرادی که در این سلسله همایش ها شرکت کرده اند گواهی حضور داده می شود و در طرحهای بعدی سازمان می توانیم از آنها و ایده هایشان استفاده کنیم.

وی این همایش ها را شروعی برای رسیدن به سلسله اهداف فرهنگی عنوان کرد و افزود: افرادی که در فضای مساجد کار می کنند برای اینکه بتوانند در مسجد تحول ایجاد کرده و به افزایش فعالیت و محوریت مساجد کمک کنند لازم است آموزش هایی را ببینند و توانایی های خود را افزایش دهند و اگرچه این دوره ها به تنهایی نمی تواند تمام اهداف ما را در این زمینه پوشش دهد اما می تواند نخستین گام برای رسیدن به سلسله اهداف فرهنگی باشد.

عصارنیا در خصوص اساتید این همایش ها عنوان داشت: در این برنامه ها از آموزش های اساتید برجسته و مجرب حوزه فرهنگی مانند آقایان بارانی،حسن زاده،قاسمی؛رییس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد،حجه الاسلام مشیری و واعظ موسوی استفاده می شود.

آنچه در این جلسات گذشته است

در نخستین نشست توانمند سازی فعالان فرهنگی در فرهنگسرای غدیر سعید قاسمی، رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد به ارائه تعریف و بیان ویژگی های تشکل های فرهنگی پرداخت و باتاکید بر محوریت جوانان و نوجوانان در فعالیت های فرهنگی تقدم اهداف گروهی بر اهداف فردی را از جمله شروط فعالیت های تشکلات فرهنگی عنوان کرد .

وی همچنین تلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک، فعالیت به صورت داوطلبانه و عدم اجباروحرکت در مسیر اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را از جمله ویژگی های تشکلات فرهنگی عنوان کرد و استقلال تشکلات را لازمه عزت نفس یک تشکل دانست.

در دومین همایش آموزشی خادمین طرح مسجد ما وخادمین شهر بهشت نیز که با محوریت برنامه ریزی فرهنگی در سالن اجتماعات فرهنگسرای شهر زيبا و ايمن برگزارشد، حسن زاده؛ استاد این همایش نکاتی را پیرامون میزان اثرگذاری فعالیت های فرهنگی وتربیتی و تفاوت آن دو ارائه کرد و گفت: در فعالیت های فرهنگی طیف های مختلفی از مردم در برنامه ها حضور دارند اما در فعالیت های تربیتی، برگزار کنندگان برنامه ها با قشر خاصی از افراد روبرو هستند همچنین در فعالیت های فرهنگی فعالیت ها و برنامه ها به صورت میدانی اجرا می شود اما در فعالیت های تربیتی انتفال پیام به صورت چهره به چهره صورت می گیرد.

وی آشنایی و انس با قرآن،اوقات فراغت،مهدویت،هنر دینی،جهاد وشهادت،ورزش همگانی،هویت ایرانی اسلامی،هنر ایرانی اسلامی،آداب معاشرت،خلاقیت وابتکار،تهذیب وخود سازی ازجمله موضوعات برنامه ریزی فرهنگی عنوان کرد.

در جلسه دیگری که در این زمینه در فرهنگسرای حجاب برگزار شد حجت الاسلام هادی مشیری ضمن تاکید براهمیت مسائل فرهنگی در زندگی امروز بشر گفت: یک خادم فرهنگی که با توجه به بار مسئولیت خطیر او می توان از او به عنوان یک مدیر فرهنگی نیز یاد کرد باید توانمندی هایی داشته باشد تا علاوه بر آسیب شناسی کامل مسائل ، بتواند گام های مفیدی برای تقویت فرهنگ شهروندی بردارد اما متاسفانه در جامعه امروز نقش خادمین مساجد کمرنگ شده است و نیاز به فرهنگ سازی و تقویت بیشتری دارد.

وی همچنین تسلط و توانایی، داشتن سعه صدر، بهره گیری از جدیت و پشتکار، عمل به ضوابط، مهارت ایجاد ارتباطی موثر و سازنده از جمله مواردی است که در قالب مجموعه بایسته های فرهنگی قرار می گیرد و افراد ملزم به رعایت آن هستند.

این استاد دانشگاه به ضرورت تغییر نگرش نسبت به مساجد نیز اشاره کرد و افزود: امروزه کارکردهای اصلی مساجد فراموش شده اند و از آنها تنها برای برپایی مراسم مذهبس استفاده می شود در حالی که در کشور اسلامی یک مسجد بیش از اینها می تواند نقش داشته باشد./س


برچسب ها: ارتقای ، توان ، علمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.