سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایلام/

سوالات کودکانه امروز، مینیاتور فرضیات علمی ‏فرداست‎ ‎

‎معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: سوالات کودکانه امروز ‏مینیاتور ‏فرضیات علمی فردا است‏‎. ‎

‎به گزاش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران ايلام؛ صادق اکبری با بیان این مطلب گفت: محیط پیرامون زندگی ‏‏کودکان، آنها را با پرسش‌های فراوانی روبرو‏‎ ‎می‌کند، پرسش کردن ویژگی عمده کودکان و ‏نوجوانان است، زیرا ‏آنها علاقمندتر‎ ‎به علت وقوع اتفاقات و پیشامدهایی بوده که در محیط ‏زندگی آنها رخ می‌دهد و‏‎ ‎در پیدا کردن پاسخ ‏برای پرسش‌های خود کوشا هستند‏‎. ‎
وی با بیان اینکه طبیعت پرسشگرو کنجکاوانه کودکان، مهم و بستر یادگیری‎ ‎پژوهش محور ‏است، تصریح کرد: ‏این مهم را باید تقویت کرد، زیرا آغاز تفکر‏‎ ‎پژوهشی است و کودکان و ‏نوجوانان نیازمند همراهی و حمایت ‏بسیاری از نهادهای‎ ‎اجتماعی مانند خانواده، مربیان‌، معلمان ‏مدارس، رسانه‌های جمعی‌،‎ ‎کتابخانه‌ها و بخش‌های ‏مختلف آموزشی است‏‎. ‎
معاون پرورش فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام ادامه داد‎: ‎‎مهمترین نهاد در این موضوع ‏نظام خانواده است و خانواده‌ها باید فرصت لازم‏‎ ‎را برای بسط ‏کنجکاوی پرسشگرانه فرزندان خردسال خود فراهم ‏و حتی در طرح‏‎ ‎پرسش‌های جدید آنان را ‏یاری دهند، زیرا خانواده مشوق‌ترین مهد شکوفایی‎ ‎روحیه پژوهشگرانه ‏کودکان و نوجوانان ‏است و نخستین پژوهش‌های آنان در فضای‎ ‎خانواده صورت می‌گیرد‎. ‎
اکبری ادامه داد: بنابراین والدین باید دستیار کشفیات فرزندان خود در محیط‎ ‎خانواده باشند و ‏در پیدا کردن پاسخ ‏آنان را یاری دهند، چرا که کودکان فراتر‏‎ ‎از نسل و عصری که به آن تعلق ‏دارند، به چیزهایی فکر می‌کنند که به ‏ذهن‎ ‎بزرگسالان نمی‌رسد و این ویژگی در انتقال و جهش ‏علمی امید آفرین است و باید‎ ‎پذیرفت که فرضیات ذهنی ‏کودکان در دستیابی به پاسخ سوالات ‏پیرامون زندگی،‎ ‎مینیاتور فرضیات بزرگ علمی است، هر چند در برداشت ‏اول به این نام خوانده‏‎ ‎‎نشود‎. ‎
وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان با بهره‌مندی از تفکر منعطف و سیال‎ ‎خود، موضوعات و ‏وقایع پیرامون را ‏از زاویه‌های بدیعی می‌بینند که در‏‎ ‎چشم‌انداز بزرگسالان نیست، زیرا آنان ‏توانایی استفاده نوآورانه را از‏‎ ‎دانش‌های ‏بدست آمده را دارند، تصریح کرد: توسعه پرسش‌های ‏کودکان و همراهی‎ ‎بزرگترها در دستیابی به پاسخ هدایت ‏آنان به سمت تفکر خلاق‌، حل مسئله ‏و در‎ ‎نهایت توانمند ساختن روحیه پژوهشگری آنان است، زیرا پرسش و ‏پاسخ آغاز راه‎ ‎پژوهش ‏و سکوی تعالی آن است‌‏‎. ‎
این پژوهشگر معتقد است: دانش انسان امروز در عبور از هر نسل با خلاقیت و‏‎ ‎تخیل کودکان ‏همراه شده است و ‏بار می‌گیرد و در زنجیره این نقل و انتقال ثمر‏‎ ‎خواهد داد و شاید اگر ادعا ‏کنیم که قسمت اعظم یافته‌های علمی – ‏پژوهشی‎ ‎تحول‌زای تمدن کنونی بشر ریشه در ‏کنجکاوی زمان کودکی دارد، دور از واقع‏‎ ‎نیست‎. ‎
اکبری ادامه داد: ترویج فرهنگ و رفتار پژوهشی در میان کودکان و نوجوانان که‏‎ ‎خود نیز ‏مستعد آن هستند، آنان ‏را با طرح مسئله و حل آن که زمینه‌ساز یافتن‎ ‎بهترین راه حل‌های ممکن ‏در جهت حل مشکلات پیش رو در ‏عرصه‌های مختلف زندگی‎ ‎است، آشنا خواهد کرد که ‏کسب این دانایی، اصلی‌ترین شاخص پیشرفت و تعالی‎ ‎جامعه ‏است‎/س. ‎

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.