سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقدیر سازمان ملل متحد از ایران

تأکید رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بر ادامه غنی سازی 20 درصدی و تأکید محمود احمدی نژاد بر عدم تأثیر تحریم ها بر پیشرفت هسته ای ایران، تقدیر یک مقام سازمان ملل از ایران، واکنش وزیر خارجه ترکیه به انتقاد ایران از استقرار سامانه موشکی ناتو در این کشور و درخواست یک حزب سیاسی ترکیه برای نزدیکی این کشور با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ تأکید رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بر ادامه غنی سازی 20 درصدی و تأکید محمود احمدی نژاد بر عدم تأثیر تحریم ها بر پیشرفت هسته ای ایران، تقدیر یک مقام سازمان ملل از ایران، واکنش وزیر خارجه ترکیه به انتقاد ایران از استقرار سامانه موشکی ناتو در این کشور و درخواست یک حزب سیاسی ترکیه برای نزدیکی این کشور با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.



سخنان روز گذشته فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره ادامه فعالیت غنی سازی اورانیوم در ایران، از جمله اخباری است که مورد توجه شماری از مطبوعات جهان قرار گرفته است. «دیلی تایمز» پاکستان جزو اولین مطبوعاتی است که این خبر را بازتاب داده و به نقل از عباسی نوشته ایران به واسطه درخواست های خارجی، غنی¬سازی اورانیوم با درصد بالا را تعلیق نخواهد کرد. دیلی تایمز این سخنان را به مثابه اتخاذ یک موضع سخت از سوی ایران در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی ارزیابی می کند. عباسی روز گذشته ضمن تأکید بر عدم تعلیق غنی سازی 20 درصدی به درخواست غرب، گفته بود جمهوری اسلامی ایران این غنی سازی را به منظور برطرف کردن نیازهایش انجام می دهد و تا هر زمان که نیاز باشد، به این کار ادامه خواهد داد.


محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران نیز سخنان کم و بیش مشابهی را درباره برنامه هسته ای بیان کرده که مورد توجه روزنامه «واشنگتن پست» قرار گرفته است. این روزنامه به نقل از احمدی نژاد می نویسد تحریم های نفتی و بانکی غرب موجب توقف برنامه هسته ای ایران نخواهد شد و ملت ایران به حرکت در این مسیر ادامه خواهد داد. واشنگتن پست با اشاره به این سخنان می نویسد مقامات ایرانی به طور پیوسته لحن مبارزه جویانه ای را در مقابل تحریم های نفتی و بانکی وضع شده علیه ایران، در پیش گرفته اند. این روزنامه به بخش های دیگری از سخنان احمدی نژاد نیز اشاره کرده؛ از جمله تأکید وی بر اینکه غرب باید به حقوق هسته ای ایران احترام بگذارد.


اما جدای از مباحث هسته ای، پایگاه خبری سازمان ملل متحد از تقدیر این سازمان از اقدامات مشترک ایران، افغانستان و پاکستان در مبارزه با مواد مخدر خبر داده است. به نوشته این پایگاه خبری، «یوری فدوتوف»، دبیر اجرایی دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، همکاری نزدیک میان سه کشور مذکور را موجب دستیابی به موفقیت های عملی دانسته است. این مقام سازمان ملل ضمن اشاره به اینکه طی 17 عملیات مشترک، این سه کشور موفق به توقیف بیش از هشت تن مواد مخدر شده اند، از اقدامات آن ها در این زمینه تقدیر کرده است. در ادامه این مطلب، جزئیاتی از اقدامات مشترک ایران، افغانستان و پاکستان در مبارزه با مواد مخدر و به ویژه تأسیس دفتری بدین منظور در تهران، مورد اشاره قرار گرفته است.


موضوع روابط ایران و ترکیه نیز همچنان از جمله مباحث مورد توجه مطبوعات بین المللی است. در این رابطه، خبرگزاری «ترند»، واکنش تند وزیر خارجه ترکیه به موضع گیری ایران علیه استقرار موشک های ناتو در این کشور را بازتاب داده است. به نوشته این خبرگزاری، احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز گذشته اظهار داشته ایران باید به جای بیانیه دادن علیه سامانه ای که تنها اهداف دفاعی دارد، از نفوذ سیاسی خود در سوریه به منظور توقف خشونت ها در این کشور استفاده کند. وی همچنین گفته هم ترکیه و هم ناتو به طور پیوسته تأکید دارند که سامانه موشکی «پاتریوت» تنها دارای اهداف دفاعی است. داووداوغلو ادامه داده ترکیه این حق را دارد که به منظور محافظت از قلمرو خود، هرگونه اقدام احتیاطی را انجام دهد.


این در حالی است که به نوشته روزنامه «تودی زمان»، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نسبت به همکاری و نزدیکی ایران و ترکیه ابراز امیدواری کرده است. به نوشته این روزنامه، نایب رئیس این حزب روز گذشته گفته حزبش خواهان آن است که ببیند ترکیه و ایران به منظور بازیابی اعتماد، کاستن از تنش ها و خودداری از تبدیل شدن به ابزار کشورهای خارج از منطقه، وارد فرایندی از گفت و گوهای سازنده و معتبر شوند. وی همچنین تأکید کرده که دو کشور باید با لحن و زبان محتاطانه ای با یکدیگر به تعامل بپردازند. تودی زمان در مطلب خود به پیشینه ای از تنش های اخیر میان ایران و ترکیه نیز اشاره کرده است.

منبع: تابناک
برچسب ها: ایران ، ناتو ، وزیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.