سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام رئيسي:

بيداري اسلامي به دنبال بهره‌گيري از تجربيات نظام حقوقي جمهوري اسلامي ايران است

معاون اول قوه قضاييه گفت: ‌امروز انقلاب اسلامي الگوي جهان است و تحولات بيداري اسلامي به دنبال بهره‌گيري از نظام حقوقي جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام سيد ابراهيم رئيسي در همايش مديران حقوقي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: حق در معناي مطلقش حق است و آنچه در مقابل حق قرار مي‌گيرد باطل نيست بلکه عدم است و آنچه در مقابل باطل قرار مي‌گيرد جلوه صفات حق در اعمال است.

معاون اول قوه قضاييه تصريح کرد: قرار واقعه عالم هستي حق است ؛ قرار عالم بر حق قرار دارد و حق قابل عوض کردن نيست؛ تمام تلاش انسان بايد متوجه شناخت حق باشد.

وي افزود: انسان بايد شناخت و معرفت را نسبت به حق کسب کند و مراقب وسوسه‌هاي علمي و عملي مانع از شناخت حق باشد.

حجت الاسلام رئيسي در ادامه اذعان داشت: برخي حکومت‌هاي جاهل که در مناطقي از عالم بنا شده‌اند سرانجام در مدار حرکت عالم به سمت حق قرار مي‌گيرند و سرنوشت حقيقت طلبانه جهان بر آنها حاکم مي‌شود.

معاون اول دستگاه قضا افزود: رمز شناخت حقيقت فقط سواد نيست؛ سواد لازمه شناخت حقيقت است ولي فقط سواد نمي‌تواند تمام حقيقت را به انسان بشناساند.

وي درباره مسئله حقوق بشر در جهان گفت: تعداد زيادي از متفکران معتقدند که همه تفکرات را مي‌توان در قالب يک حقوق بشر گردهم آ‌ورد اما آنها به اين نکته توجه ندارند که حقوق بشر بدون ايدئولوژيک امکان پذير نيست و مبناي همه حقوق عقايد انسان‌هاست.

حجت الاسلام رئيسي با بيان اينکه قانون فطرت و طبيعت انسان با يکديگر متفاوت است، اظهار داشت: نتيجه توجه به حق سکون خواهد بود نه سکوت چرا که سکون همراه با اتقان است.

معاون اول دستگاه قضا با بيان اينکه حق گرايان مي‌توانند اضطرارهاي بشري را کنترل کنند، تصريح کرد: وکيل و قاضي اگر به دنبال حق طلبي يکسان باشند، يکي تلقي مي‌شوند و بهترين کمک قضات حقوق‌دانان دستگاه‌ها و وکلاي عالم و حق گرا هستند که مي‌توانند حقيقت را براي قضات روشن کنند.

وي ادامه داد: وکالت يک امکان در حق شناسي است و نماينده حقوقي دستگاه‌ها بايد براي کمک به دستيابي به حق تلاش کنند.

معاون اول قوه قضاييه با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در فتنه 88 اظهار داشت: در فتنه 88 سهم درست نسبت به موضوع مانع ادامه حوادث پس از آن شد؛ مقام معظم رهبري بارها گفتند که چنگال‌هاي دشمنان اسلام را در پس اين فتنه مي‌بينند ولي متاسفانه تعداد زيادي از نخبگان اين گوشزدهاي مقام  معظم رهبري را جدي نگرفتند و هنوز هم غافل‌اند.

وي افزود: برخي در رابطه با عملکردهاي برخي ديگر نقد مي‌کنند و اذعان مي‌دارند که در سال 88 گفته‌هايشان درست بوده است که بايد به آنها گوشزد شود اما حرکت غلط افراد همچنان مطرح است.

حجت الاسلام رئيسي اظهار داشت: اگر کسي اقدام نابه جايي انجام مي‌دهد حمايت خود را مخدوش مي‌کند و نمره منفي خود را مي‌گيرد.

معاون اول قوه قضاييه سهم درست از مسائل حقوقي را موضوع مهمي تلقي کرد و اذعان داشت: سهم درست در دادگاه‌ها و محاکمه براي دستيابي به حق بسيار تاثير گذار است اما دستگاه قضا به عنوان تراز نظام جمهوري اسلامي با داشتن ارکان قانون عادلانه، قضات عادل و ساز و کار مناسب براي دادرسي به سمت رشد و تعالي گام بر مي‌دارد.

معاون اول دستگاه قضا اضافه کرد: براي انجام درست کارها، نياز به ابزار و امکانات مناسب داريم و نقش وکلا و دستگاه‌ها براي کشف حقيقت بسيار مهم است.

وي با بيان اينکه وکلا دسترسي به حقيقت را آسان مي‌کنند، تصريح کرد: بسياري از مسائل حقوقي با نشست‌هاي دروني قابل حل است از اين رو که همه مسائل به دستگاه قضا کشيده شود.

حجت‌الاسلام رئيسي با تاکيد بر اينکه سپاه از مقبوليت اجتماعي بالايي برخوردار است، گفت: مردم سپاه را به عنوان حافظ مرز و بوم و عدالت مي‌دانند و از آنها به عنوان کساني که از جان و مال خود مايه مي‌گذارند ياد مي‌کنند.

معاون اول دستگاه قضا سپاه را سرمايه ارزشمند خواند و گفت: مجموعه حقوقي سپاه با توجه به دفاع از انقلاب در مجامع و محاکم حاضر مي‌شود و اين مجموعه با در اختيار داشتن حقوقدانان برجسته کشور مي‌توانند بسيار کارآمد باشند.

حجت الاسلام رئيسي با بيان اينکه بيداري اسلامي به دنبال بهره‌گيري از تجربيات حقوقي ايران است، گفت: ‌امروز انقلاب اسلامي الگوي جهان است و تحولات بيداري اسلامي به دنبال بهره‌گيري از نظام حقوقي جمهوري اسلامي ايران است.

وي خاطر نشان کرد: همکاري با قوه قضاييه مخصوصا با سازمان قضايي نيروهاي مسلح و همچنين حل مسائل امنيتي کشور از اهميت ويژه‌اي برخوردار است که بايد مورد توجه حقوقدانان سپاه پاسداران قرار گيرد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.