سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

نمايش راديويي « مثل باران » اثر برگزيده پژوهش محور سازمان صدا و سيما

نمايش « مثل باران » از توليدات شبكه استاني صداي مركز چهارمحال و بختياري، به عنوان برنامه پژوهش محور و اثر برگزيده راديويي ستاد هفته پژوهش سازمان صدا و سيما انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

هفته پژوهش سازمان صدا و سيما، از اين برنامه نمايشي كه به تهيه كنندگي فيروزه بني طالبي،‌ بخشي از زندگي شاعر نامدار استان چهارمحال و بختیاری؛ « ميرزا ابوالفتح خان دهقان ساماني » را براي شنوندگان انعكاس مي دهد، به عنوان اثر برگزيده پژوهش محور در حوزه راديو تجليل كرد.

« دهقان ساماني »، در حمايت از مظلومان، ظلم ستيزي و مبارزه با حاكمان ستمگر در زمان خود، نقش بسزايي داشته و بخشي از حاصل كشت و كار در زمين هاي كشاورزي اش را به نيازمندان مي بخشيده كه در اين برنامه نمايشي 40 دقيقه اي، جوانمردي، ايمان و اخلاص وي و همچنين اشعاري كه در مدح اهل بيت (ع) و به خصوص امام حسين (ع) سروده است، روايت مي شود.

اضافه می شود؛ میرزا ابو الفتح خان دهقان سامانی، ملقّب به « سیف الشعراء » و متخلّص به « دهقان »، متولد سامان از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری است.

دهقان، یکی از شاعران بنام ایران، در دوره قاجاریه است.

پدرش « باباخان »، از رؤسا و بزرگ زادگان سامان بود. مادرش نیز « خورشید » یا « خورشید جهان » نام داشته است.

از آثار وی می توان به « هزار دستان »، « شکرستان » و « بستان نامه » اشاره نمود.

درباره تاریخ تولد و تاریخ فوت دهقان، نظرات مختلفی گفته شده به گونه‌ای که درباره تاریخ فوت از ۱۲۴۰ تا ۱۲۶۷ قمری یعنی چیزی در حدود ۲۷ سال را گفته اند. حتی از تاریخ هایی که از لابه‌لای اشعار خود او به دست می‌آید نیز به یقین نمی‌توان تاریخ تولد او را مشخص کرد.

با این حال، حدس زده می‌شود که در خلال سال‌های ۱۲۶۰تا ۱۲۶۵ قمری به دنیا آمده باشد. دهقان ساماني، مردي صوفي مسلك و عارف بود كه در ميان ايلات بختياري مي زيست و زندگي پر رمز و رازي داشت.

مقبره اين عارف ايلياتي، در حدود 28 كيلومتري شمال شهركرد ( در شهر سامان ) قرار دارد و مانند زندگي اش، به شكل عجيب و پر رمز و رازي بنا گرديده است.

بناي آرامگاه دهقان ساماني، از لحاظ شيوه ساخت و نوع معماري، بسيار در خور توجه مي‌باشد .

گفتنی است؛ شهر سامان ( مرکز بخش سامان ) با بیش از 14700 نفر جمعیت، از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد ( مرکز استان ) قرار دارد.

این شهر، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.