سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گپ تلویزیونی با بازیگری که از تئاتر آمده است

" من در تئاتر با خيلي از دوستانم صميمي هستم اما تا زماني كه متن را به من ندهند، كاري را قبول نمي‌كنم. وقتي فيلمنامه يه‌تيكه‌زمين را خواندم، هنگام بازنويسي با خسرو نقيبي صحبت كردم. نظراتم را به او دادم كه برخي از آنها اعمال شد و بعضي‌ها نه."

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

حميد ابراهيمي در آثار مختلف تلويزيوني همچون مثل هيچكس، صاحبدلان، گاوصندوق و... بازي كرده است. او در سريال تلويزيوني يه تيكه زمين نقش حامد پسر دوم حاج حيدر را بازي مي ‌كند. حامد فردي است كه به خاطر بلند‌پروازي‌ هايش دچار يك اشتباه مي‌ شود و همين اشتباه تمام خانواده را به دردسر مي ‌اندازد.

موضوع سریال «یه تیکه زمین» به ماه محرم مرتبط است و از آنجا که قیام عاشورا خاستگاهی اخلاقی دارد می توان گفت اخلاق و انسانیت محور اصلی این مجموعه  تلویزیونی است. این مجموعه مباحث اخلاقی خصوصا حق الناس را در کنار مسائل مرتبط با آزادگی و دینداری مورد تاکید قرارداده است.

يه تيكه زمين محصول نويسندگي علي اكبر محلوجيان و كارگرداني مهدي كرم‌پور است كه هر كدام ويژگي‌هاي حرفه‌اي خودشان را دارند. محلوجيان در سريال «پدرسالار» ثابت كرده رگ خواب مخاطب عام را خوب مي‌شناسد و مي‌تواند تصويري جذاب از مناسبات ايراني ارائه كند.مهدي كرم‌پور هم كار در گونه‌هاي مختلف را تجربه كرده و فيلم تلويزيوني ديني «روز هفتم» و «روز هشتم» را در كارنامه دارد.

اين كارگردان جوان فيلم‌هاي سينمايي جايي ديگر، چه كسي امير را كشت؟ تهران، سيم آخر و پل چوبي را در كارنامه دارد و چند فيلم تلويزيوني را نيز كارگرداني كرده است.

به همين بهانه با حميد ابراهيمي درباره سريال يك تيكه زمين صحبت كرديم. او بازیگر، کارگردان، نویسنده است. ابراهیمی متولد 1349 و دانش آموخته کارشناسی اطلاع رسانی و کتابداری گرایش هنر است. بیش از دو دهه تجربه در تئاتر را دارد.ابراهیمی ‌بیش از این که بازیگر سینما و تلویزیون باشد بازیگر تئاتر است و در دوران نوجوانی با بازی در تئاتر دانش آموزی در سال 1365 موفق به کسب رتبه نخست بازیگری کشور شد.

4 جلد نمایشنامه با نام‌های «آوای باد» چاپ انتشارات نمایش‏ ، «سیاریحون»چاپ انتشارات پرسمان و حوزه هنری‏، «پندارزنده گفتار مرده» چاپ انتشارات نمایش و «ته خط» از او به چاپ رسیده است.

شما جزو تئاتري‌هايي هستيد كه به تلويزيون آمديد و تئاتر را هم رها نكرديد. اين هنر چه ويژگي‌اي دارد كه باعث شده دغدغه‌ هميشه‌تان باشد؟

اين مساله مثل اين مي‌ماند كه من به خاطر مستقل شدنم به پدر و مادرم سر نزنم. مسلما اين كار اشتباه است. تئاتر هميشه براي من مهم بوده و به آن علاقه‌مند هستم و نمي‌توانم آن را رها كنم. از زماني كه به كانون رفتم در تئاتر مشغول بودم، حتي در دوران تحصيلم در دبيرستان هم تئاتر بازي مي‌كردم. تئاتر خانه اول من است. به همين دليل به اين حرفه علاقه خاصي دارم.



معمولا بازيگران تئاتر بعد از اين‌كه در كار تصوير موفق مي‌شوند، شهرت وسوسه‌شان مي‌كند، شما با اين قضيه چگونه كنار آمديد؟

اقتصاد بزرگ‌ترين مساله‌اي است كه در تئاتر مطرح مي‌شود. مگر در طول سال چند تئاتر خوب روي صحنه مي‌رود؟ برخي سطح توقع‌شان بالاست اما من سطح توقعم پايين است. هميشه در زندگي تلاش كرده‌ام با حداقل‌ها بسازم.

شما در سريال يه تيكه زمين نقش حامد را بازي مي‌كنيد. قبلا هم در سريال مثل هيچ‌كس تجربه بازي در فيلمنامه‌ محلوجيان را داشتيد. آيا همين آشنايي باعث شد تا بازي در اين سريال را بپذيريد؟

نه، عوامل بسياري در انتخابم موثر است. من در تئاتر با خيلي از دوستانم صميمي هستم اما تا زماني كه متن را به من ندهند، كاري را قبول نمي‌كنم. وقتي فيلمنامه يه‌تيكه‌زمين را خواندم، هنگام بازنويسي با خسرو نقيبي صحبت كردم. نظراتم را به او دادم كه برخي از آنها اعمال شد و بعضي‌ها نه.

يكي از دلايلم براي پذيرش بازي در سريال يه تيكه زمين، چند بعدي بودن شخصيت حامد است. سعي كردم اين نقش را خوب بازي كنم. من مخالف برخي نظرات هستم كه مي‌گويند حامد نقش منفي قصه است. او اصلا منفي نيست، بلكه در مقطعي از زندگي‌اش مثل بقيه آدم‌ها راه را به اشتباه مي‌رود.

ولي نقش حامد در يه تيكه زمين به نقش محمدباقر سريال مثل هيچكس خيلي شباهت دارد. فكر نمي‌كرديد مي‌خواهيد يك نقش تكراري را بازي كنيد؟

من تلاش كردم بازي‌ام نسبت به سريال مثل هيچكس رنگ و لعاب ديگري داشته باشد. اصلا به لحاظ بازي قابل مقايسه نيست. مثل اين مي‌ماند كه ما دو همسايه داريم كه دو تا پسر دارند كه حرفه‌شان مكانيكي است و هر دو سر به هوا هستند. مسلما با اين خصوصيت كلي هر كدام در جزئيات با يكديگر تفاوت دارند. حال اين مساله هم در سريال‌ها اتفاق مي‌افتد.



يعني برايتان اهميت ندارد نقشي را بازي كنيد كه ويژگي‌هاي ديگري داشته تا برايتان جذابيت داشته باشد؟

مگر ما چند تا فيلمنامه متفاوت در تلويزيون داريم كه بتوانيم از ميان آنها نقش‌هاي مختلف را بازي كنيم. نمونه شخصيت حامد بارها در سريال‌هاي تلويزيوني به تصوير كشيده شده است. از سريال خط قرمز قاسم جعفري بگيريد تا به الان.

متاسفانه ضعف‌هاي زيادي در فيلمنامه داريم و ما مجبور هستيم از ميان بد و بدتر يكي را به ناچار انتخاب كنيم. به همين دليل از ميان ده پيشنهادي كه مي‌شود، تلاش مي‌كنيم يكي را كه بهتر از بقيه است، گزينش كنيم.

در مجموع قبول ندارم شخصيت‌هاي حامد و محمدباقر مثل هم هستند. هر كدام از آنها انگيزه‌هايشان فرق مي‌كرد. محمدباقر فكر مي‌كرد برادرش حق‌اش را خورده و تلاش مي‌كرد حق‌اش را بگيرد اما انگيزه حامد فرق مي‌كند.

هميشه سعي مي‌كنم نقشي را كه به من سپرده مي‌شود بخوبي بازي كنم، تعهد اخلاقي نسبت به نقش دارم و هرگز كم‌فروشي نمي‌كنم. در واقع به‌گونه‌اي بازي مي‌كنم كه ما به ازاي آن در جامعه وجود داشته باشد.

آيا كرمپور به عنوان كارگردان در سريال يك تيكه زمين اين شرايط را برايتان فراهم كرد تا بتوانيد براحتي نقش را ايفا كنيد و هر جا كه لازم باشد در هنگام بازي بداهه داشته باشيد؟

روز اول و دوم كمي نگران بودم، چون من و او هر كدام خصوصيات اخلاقي و كاري خود را داريم و از سوي ديگر تا به حال هم با او كار نكرده بودم؛ اما از روز سوم ديدم كه او دستم را باز گذاشت و براي اجراي نقش حامد هيچ مشكلي نداشتم، حتي تشويقم هم مي‌كرد. معتقدم او كارگردان بادانش و باسوادي است و من از كار كردن با او لذت بردم.

در حال حاضر مشغول چه كاري هستيد؟

بازي‌ام در سري دوم هوش سياه تمام شده است. در 11 قسمت اين سريال نقش داريوش را بازي كردم كه در زندان است. مخاطبان مي‌توانند يك نقش متفاوت از من در اين سريال ببينند. در يكي از اپيزودهاي پيدا و پنهان آرش معيريان هم بازي كردم.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.